Zaadjes, stekjes en ander lekkers in de tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door Saskia78, 25 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het was weer mooi weer...
    Dus we hebben ongeveer 3 vuilniszakken plantenresten uit de tuin gehaald.
    Alle plantenbakken leeg laten lopen.
    En nu... Is het tijd voor de volgende fase: dingen in de tuin planten.

Heb net gezien dat de eerste muntstengeltjes alweer goed bezig zijn.
    De laurier is gekortwiekt, de overgebleven blaadjes liggen binnen te drogen. (En die €(&€))(€ dopluis is ook weer terug verdorie :x:x:x )

Ik heb alvast wat oudbakken knoflookteentjes in de grond gezet

Maar wat zullen we er nog meer bij zetten.

En wat voor plant zou eventueel een goede natuurlijke bestrijder/afschrikken zijn mbt dopluis.
    Onze eucalyptus deed het altijd goed maar vorig jaar... Dook er ineens allerlei ongedierte op in de laurier.
    En dopluis in m'n soep... Lijkt me niet zo lekker.
    Handmatig alle blaadjes schrobben en roundup.. Ook geen optie :)

2. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Voor de luizen:
    Bestuiven met zeepmengsel:

Bereid een oplossing van 20 ml keukenolie, 1 koffielepel afwasmiddel en 250 ml water. Goed schudden en aanvullen met water tot 2 l, nogmaals goed schudden. Doe dit zeepmengsel in een plantenverstuiver en verstuif hiermee wekelijks de plant tot de plaag is verdwenen.

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Knoflook teentjes gaat dat? Ik dacht dat die hun 2 jarige cyclus erop hebben zitten

Ik heb tomaat sla wortels radijsjes komkommer en paprikas aardbeien. Bramen frambozen en rode bessen. En dan veeeeeel kruiden

De groene zeep remedie Werk hier goed tegen luis

4. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Wij tuinieren (uhm mijn man tuiniert:cool:) volgens de slimme moestuin;).Alles in bakken van 30x30 cm en cacaodoppen ervoor, en zoveel mogelijk omhoog laten groeien. Dat zou beter moeten zijn tegen slakken e.d. (voor luizen geen idee, heb ik hem nog nooit over gehoord)
    Wij hebben tomaten, frambozen, aardbeien, Maggieplant, munt, tuinbonen, sugar snaps, sperziebonen, prei, uien, wortel, radijs, raapsteeltjes, rode kool, witte kool, spitskool, paprika, stoofperen,broccoli, diverse soorten sla, bloemkool, aalbessen, twee soorten pruimen en rode en witte kruisbes. En nog een berg kruiden...

*jemig wat een waslijst:$*

5. Saskia78

Mja het werkt beduidend minder goed tegen DOPluis helaas.
    Plantenspuit ligt al klaar maar effectief bestrijden is moeilijk.

6. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Zijn jullie niet bang voor nog een rondje nachtvorst?

7. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Volgens google kan je dopluis chemisch bestrijden maar kan je ook lieveheersbeestjes en sluipwespen inzetten om het biologisch te bestrijden...

Nachtvorst, het fruit, maggiplant en munt staan in de grond, maar de rest staat nog in opkweekbakjes in een kas. Manlief zorgt trouw voor zijn plantjes en zet ze 's ochtends buiten en 's avonds nog binnen ;) Vorig jaar bijna alle plantjes inderdaad kapot gevroren en dat wil hij niet nog een keer...

8. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Hier nog alles binnen staan op de vensterbank of onder de lamp en nog wat in de kas bij mijn schoonzus. Wij hebben o.a. tomaatjes, peterselie, basilicum, peper, munt en nog veel meer. En zijn petunia's en ook nog bonsai boompjes aan het proberen te kweken. De petunia's komen al op dus ben benieuwd.

9. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hier hebben we: tomaten, aardappels, tijm, peterselie, salie, basilicum, sla, radijsjes en frambozen. Ik ben nog aan het bedenken wat we er nog meer bij gaan planten...

10. Saskia78

Mja nadeel daarvan is dat ze wegvliegen :)
    Heb het overwogen vorig jaar... Maar dan moet je dus sluipwespen gaan kopen :$

Overkomelijk hoor (al vond ik het idee wat vreemd) maar... Zowel man als kind zijn doodsbang voor vliegend ongedierte.
    Heb dochterlief wel lieveheersbeestjes laten vangen voor de tuin... Maar extreem effectief was het niet. Die houden meer van gewone bladluizen.

Chemische middelen werken helaas heel slecht op dopluis (net als het sopje dat hier boven is genoemd trouwens en dat wij dus wel gebruiken) omdat het dopje ze goed beschermd.
    Vandaar dat afborstelen het meest effectief is.. Maar drie laurierstruikjes van bijna 2m hoog.. Dat is echt HEEL veel blaadjes :)
    Plus dat ze daarbij er vanuit gaan dat je de plant neer kunt leggen... Wat dus in volle grond een beetje lastig is :)

Dochterlief heeft trouwens net 1 ui geplant.
    Ze wil d'r eigen tuin en daar moet allerlei groente in.
    En als het geoogst kan worden gaat ze het verkopen om geld te verdienen.

Binnenkort dus maar eens op jacht naar een houten kistje of ander leuk plantenbakken waar ze lekker in kan tuinieren.

11. Saskia78

#11 Saskia78, 25 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2014
    Pepertjes lijkt mij ook wel wat.
    Eten we ook regelmatig.
    Vorig jaar hadden we paprika en tijgertomaten.
    De laatste gekregen van opa en oma.. Helaas vonden we ze allemaal nogal vies :$
    Volgende keer gewoon weer cherrytomaatjes dus.
    En de courgetteplantjes hebben het nooit tot volgroeide courgettes gered. Er kwamen wel bloemen en zelfs vruchten aan... Maar nadat ze een kleine 5-10cm waren verschrompelden ze. Bijmesten met brandnetelgier hebben we geprobeerd maar het werd echt niks helaas.

De brandnetelgier is ook fijn bij de dopluis trouwens.
    De dopluizen kunnen er slecht tegen en door de mineralen uit de brandnetelgier wordt je plant een stuk sterker.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik had luizen in de appelboom en heb gespoten met een half zeepsop half spiritus mengsel. Maar het allerbeste helpt dat ik er een paar bossen lavendel onder heb gezet. Dat trekt roof insecten aan en die vreten de luizen op. Ook mierenpoeder rond de stam strooien, want mieren leven vaak in symbiose met de luizen, de luizen maken een soort van glucose die de mieren eten, en in ruil daarvoor beschermen de mieren de luizen.

Dus: lavendel en mierenpoeder. En als dan toch iets komt even met zeepmengsel spuiten.

En in de moestuin zet ik altijd afrikaantjes tegen aaltjes, en uien en knoflook. Ik weet niet waarom maar geleerd van mijn oma :D

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh, ik heb weer peultjes, sugarsnaps, gele boontjes en sperzieboontjes voorgezaaid. En gele en rode cherrytomaten en gele en groene courgette. En rode pepers.

Dit weekend gaan weer 5 soorten sla, zomerspinazie, snijbiet en radijsjes de grond in.

14. Kaas

Kaas Bekend lid

6 okt 2011
    526
    0
    16
    NULL
    NULL
    Knoflook uit de winkel kan goed! Wij zoeken naar de paarsige teentjes, die vinden wij het lekkerst. Ze hebben geen 2 jarige cyclus, elk teentje wordt een nieuwe 'voet'. Wij planten ze alleen altijd de 10e van de 10e, dan zijn ze de zomer erna goed.

15. Cosy

Cosy Fanatiek lid

16 aug 2012
    3.398
    2
    38
    Noordbrabant
    #15 Cosy, 25 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2014
    Over die ui hè? Ik had er vorig jaar staan maar daar is de uien vlieg ingekomen. Nu ben ik niet bang voor beestjes maar die uivlieglarven: dat was echt te goor! Zou daar even op letten voor je gaat oogsten ;)

Courgettes: heb je de vrouwtjes bloemen (met mini courgettes achter de bloem) bestoven net de mannen bloem? Ik heb dat vorig jaar wel gedaan om de natuur te helpen. Die bloemen bloeien maar zo kort :$. Dat heeft goed geholpen, dus misschien een tip?

Hier heb ik binnen de volgende kiemplantjes staan: tomaat, paprika, sugar snap, afrikaantjes (tegen de aaltjes bij paprika), lollo Rosso en tuinbonen staan.
    Buiten staan in de koude kas, tuinbonen, radijs, wortel, boerenkool en paarse bonen.
    In april ga ik courgette en komkommer zaaien en in mei romanesco :D
    Afgezien daarvan dus nog wat bloemen en kruiden :)

Ik heb begrepen dat tomaat, paprika en sla gemakkelijk te verbouwen zijn.
    Een makkelijke moestuin is trouwens ook een aanrader, goed overzichtelijk. Geloof dat hij deze week (het frame van 120x 120 cm) bij boerenbont in de aanbieding was. Of bij intratuin...
    Veel tuinierplezier!

16. Saskia78

Dat van die lavendel is wel heel handig.
    Probleem is dat man en kind dus nog steeds doodsbenauwd zijn voor vliegend ongedierte.
    Maar ik ga er toch eens over nadenken :)

Wat hebben jullie trouwens lekker veel dingen in de tuin.
    Hier hartje stad en ik weet dat ze een 1,5m grond hebben afgegraven voordat er gebouwd is (stond een garagebedrijf paar deuren verder) toch heb ik niet de neiging om dingen die ik nog ga eten los in de grond te zetten.
    We hebben een grote plantenbak achterin de tuin (zonder bodem dus plantjes hebben ruimte zat) volgestort met tuinaarde en verder her en der plantenbakken.
    Maar dat beperkt de mogelijkheden wel een beetje.

Dochterlief heeft de smaak te pakken. Die wil haar eigen tuin met tomaten, komkommers, ui, knoflook en wortels.
    En als het dan rijp is gaat ze het verkopen.
    Klein groenteboertje in de dop?

17. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Dochterlief hier is ook heel erg er mee bezig, ook altijd met papa mee naar de plantjes en verzorgen. Water geven en even wat water spuiten. Elke dag is ze er mee bezig. Elke dag wil ze de plantjes zien. Maar verkopen denkt ze nog niet aan ;) Wel ontzettend slim van je dochter. Wie weet is dit een begin van een startende ondernemertje ;)

Pepers moeten hele mooie aparte planten worden trouwens.

18. Saskia78

@jilini: ik was ook wat verbaasd vanmiddag ja :)
    Normaal hoor ik d'r nooit over geld.. Laat staan over geld verdienen.

Ik was ooit bij iemand die spaarde peperplanten... Hele huis vol met allerlei verschillende soorten.
    Heel gaaf!
    Maar goed.. Ruzie met manlief dan.
    Maar EEN peperplant vind ie geen probleem want dat kan lekker door het eten :)
    (En vorige keer dat we een peperplant hadden... Kwamen er ook echt HEEL veel pepertjes vanaf :) )

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ow wat leuk dit! lees mee met jullie.
    Ik heb een tafeltje buiten staat waar ik vooral wat kruiden op wil hebben en wat groenten ofzo.
    Zat sowieso te denken aan; munt, peterselie, basilicum, bieslook, laurier, peper, knoflook, paprika, tomaat, aardbei.

20. Saskia78

Hmm laurier is niet echt voor op een tafeltje hoor :)
    Komen bij ons boven de schutting uit inmiddels..
    Nouja, kwamen.. Heb ze net gesnoeid :)

En de munt zou ik in een eigen bakje doen... Dat woekert alle kanten op :)

Deel Deze Pagina