Mijn kleine meid is nu 6 weken... (Is met 34 weken geboren) Mijn moeder komt bijna elke dag even langs om met haar kleindochter te knuffelen. Na mijn verlof is het de bedoeling dat ze 1x pw oppast... Nu heeft ze zeer regelmatig een koortslip, en dat zit me toch niet helemaal lekker. Maak ik me terecht zorgen, hoe zou jij dit aanpakken en zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden?
Tja... Mijn moeder heeft ook af en toe een koortslip en past ook één keer per week op. Ze let er zelf wel goed op dat ze hem dan geen kusjes geeft en niet knuffelt enzo..
Ik heb zelf regelmatig een koortslip. Dan verzorg en knuffel ik mijn eigen kind gewoon. Alleen toen hij pasgeboren was lette ik extra goed op, maar nu hij groter is neem ik geen voorzorgsmaatregelen meer.
Ze zal heus zelf ook wel weten dat een koortslip kwaad kan bij een baby dus ze zal heus wel oppassen als ze op je kleintje let. Je hebt tegenwoordig van die doorzichtige ronde pleisters die je over de plek heen kunt plakken, misschien is dat een optie voor je moeder?
Die dingen zou ik ook even promoten bij je moeder. En voor je eigen idee altijd een pakje in huis hebben voor als ze er zelf niet aan heeft gedacht. (er even vanuit gaand dat ze bij jou thuis oppast. Anders in de luiertas )
Hmm ik zou zeggen "oh, alweer een koortslip? Pas je op met de kleine want anders krijgt het ook en dat kan gevaarlijk zijn bij die kleintjes he" Dikke kans dat ze zegt: ja natuurlijk!
Mijn vader heeft ook regelmatig een koortslip en toen wij klein waren kuste hij ons daar gewoon mee. Mijn zus en ik hebben het virus nooit gekregen mijn broer wel. Als je zorgen hebt erover gewoon tegen je moeder zeggen ze snapt het wel. Gewoon uitleggen dat ze met een koortslip hygiënischer moet zijn. Het virus is alleen besmettelijk als de koortslipwond open is.
Ik zou haar idd even vertellen over de risico's en bv ergens van dat spul om je handen mee te ontsmetten neerzetten. Verder kan ze er ook zo'n plakkertje opplakken, dan is het al minder risicovol. Maar zeker geen kusjes geven etc, en dus goed op de hygiene letten.
Het virus is natuurlijk vervelend, maar bij een baby kan het zelfs leiden tot een hersenvlies ontsteking, dus ik zou zeker niet er gewoon een babytje mee gaan kussen.