een moeder op school was alleenstaande moeder, heeft twee jaar geleden een mooi huurhuis toegewezen gekregen. Heeft het huis gekregen van haar laatste loonstrookje, daarna werd haar contract niet verlengt en is ze in de ziektewet gegaan. Krijgt uitkering en wordt financieel her-en-der geholpen door instanties. Haar moeder komt iedere dag eten en zij koopt het eten. INmiddels heeft ze een nieuwe vriend en omdat ze nu zwanger is, en nog in de ziektewet zit, krijgt ze gewoon uitkering. Haar oudste mag overal aan mee doen (sporten), ook op schoolreis enz. zonder dat ze daarvoor hoeft te betalen. In alles wordt zij financieel gesteunt door één of ander fonds... Het kind mag 2 sporten gratis uitkiezen waar hij aan deel wil nemen Haar vriend woont niet officieel bij haar, vanwege haar uitkering. maar slaapt er wel al 9 maanden non-stop. Hij heeft een eigen huis maar die kan hij nog niet verkopen ivm ex. zodra hij bij haar gaat wonen is ze dr uitkering kwijt. Nu hoorde ik van de week dat ze vanuit de "soos" (??) een week vakantie krijgen op een bungalowpark. Met het hele gezin. Dus die kosten heeft ze allemaal niet.. ze laat wel iedere 3 weken haar nagels doen, kapster eens in de 8 weken, bioscoopjes enz... Wij daarintegen moeten beide werken. Ik betaal 900 euro per maand aan kinderopvang (krijgen wel deel terug, maar dan nog), Ik betaal voor de oudste alle activiteiten die hij wil doen op school, schoolreis, ouderbijdrage, sporten, zwemmen. Wij moeten werken om rond te komen. Ik snap alleen niet..... Waarom wij, hardwerkende mensen, zoveel belasting moeten betalen. zoveel "moeten" werken, en een ander krijgt dingen in de schoot geworpen. Aan het eind van de maand, houdt zij meer geld over dan wij. Dan doen wij het toch gewoon verkeerd?? Of ben ik nou heel zwart wit aan het denken?
Als ze alles zo in dr schoot geworpen krijgt zou ze ook nooit meer aan het werk gaan denk ik. 😞 Ik zou dan ook nog wel zo'n kreng kunnen zijn om daar een melding van te maken omdat hij bij haar verblijft. 😅
Ik heb dit inderdaad ook nooit gesnapt. Paar huizen verderop woont een gezin met 2 kids en hun krijgen ook gewoon alles vergoed. Zei zegt gewoon letterlijk dat ze het zo mooi hebben nu, alles wordt voor ze betaald en ze hoeven helemaal niet ervoor te werkn. Zelfs hun schuld van weet ik hoeveel duizenden euro's wordt gewoon kwijtgescholden na zoveel jaar in de sanering te hebben gezeten... Te belachelijk voor woorden allemaal.....
Ik snap nooit zo goed dat mensen hier een mening over vormen. Zolang jij niet in hun boekhouding kunt kijken, je niet weet hoe ze leven behalve wat je aan de buitenkant ziet. Kan je nooit een eerlijke mening erover vormen. Wie weet betaalt haar vriend wel een gedeelte mee, wie weet betaalt haar moeder wel een gedeelte mee? Dat je haar de boodschappen ziet doen zegt niks. Het niet bij haar wonen is inderdaad een vorm van fraude en dat keur ik ook absoluut niet goed. Kon ook zo iemand maar uiteindelijk zijn ze er toch achter gekomen. Gun je het hun niet? Die kinderen? Dat ze mogen sporten en op schoolreisje mogen? Moeten die kinderen dan liever niet mee en thuis blijven omdat andere mensen wel moeten betalen?
Dat is het helemaal niet hoor! Maar ze kan wel iedere 3 weken haar nagels doen.. Bioscoopjes met vriendinnen..... Ik zou niet willen ruilen met haar, en gun haar het allerbeste. Blijft voor mij gewoon frapant dat mensen niet hoeven te werken en uiteindelijk ruimer kunnen leven dan de werkende medemens.
Ik vind het wel goed dat er potjes zijn om gezinnen te helpen die het nodig zijn. Maar mensen die bewust de boel bedonderen om op hun kont te zitten, daar kan ik kwaad van worden. Door dat soort lui worden de mensen die het echt nodig zijn gekort en in een kwaad daglicht gezet. Echt bizar. Persoonlijk zou ik het zelfs melden als ik zeker weet dt iemand fraudeert.
Nou, wees maar blij dat jij tenminste trots kunt zeggen dat je onafhankelijk bent. Dat je niet met het schaamrood op je kaken hoeft aan te kloppen bij de voedselbank en dat je niet al die bezoekjes aan het gemeentehuis hoeft af te leggen, waar je je weer moet verantwoorden, alles wat je doet moet kunnen verklaren, noem maar op. Ik weet zeker dat je je hierbij véél beter voelt dan wanneer jij in haar situatie zou zitten
Als je echt het idee hebt dat ze boel belazerd dan kan je altijd melding maken he? Ik snap ook nooit zo goed hoe mensen dat allemaal kunnen doen maar ook hiervan weten we niet hoe het gaat. Misschien betalen die vriendinnen wel..
Dat. Een uitkering krijg je echt niet zomaar, daar zitten ook verplichtingen aan vast. Vrijstelling daarvoor moet echt met een goede reden zijn, en wanneer ik kijk in mijn omgeving zijn er genoeg die liever een normale baan met een normaal leven zouden willen dan de beperkingen waardoor ze überhaupt afhankelijk zijn van een uitkering. Het is echt niet zo zwart-wit hoor, alleen wel makkelijk oordelen. Fraude keur ik overigens wel af.
Leef en laten leven . Er is vast een reden waarom ze in de ziektewet zit, en/of een uitkering heeft. Tegenwoordig zijn ze echt wel streng genoeg om te kijken of je daar een geldige reden voor hebt. En dat je schulden na een paar jaar worden kwijtgescholden, die verhalen ken ik ook, maar ik ga er niet van uit dat de schuldensanering een pretje is waarbij je soms bedragen van 50 euro in de week hoort! Iemand 'eraan naaien' door een melding te doen (terecht of niet) zou ik al HELEMAAL niet doen.. Beetje triest.
Als ik het goed begrijp dan zit ze dus onterecht in de ziektewet? Hoe weet jij dat het onterecht is? Maar goed, ja, mensen die frauderen bestaan. Ik zou mijzelf niet in de spiegel kunnen aankijken. Anderen kunnen dat wel. Volgens mij is er dan iets mis met hun moraalkompas en ben ik dankbaar dat ik en jij deze wel hebben. Als de overheid komt erachter dat ze al 9 maanden lang samenwoont dan kan ze mooi elke euro terugbetalen trouwens. Dus nja, Karma en zo.
Ik ken meerdere gezinnen die er openlijk voor uit komen dat ze 'sjoemelen' met hun uitkering, omdat bv vriend niet officieel op hetzelfde adres staat ingeschreven, maar er wel woont, werkt en dus geld binnen brengt etc. Mensen die met uitkering er zwart stevig bijverdienen, en ondertussen aanspraak maken op ieder potje dat er maar enigszins is. Tja, ik keur dat af. Maar jaloers ben ik zeker niet; ik kies er voor me aan de regels te houden, zij niet. Als ze ooit betrapt worden, staan verschillende instanties klaar om onterecht ontvangen geld terug te eisen. Kwestie van tijd lijkt me...
Onterecht... Nee, dat niet. Ik ken haar best goed om te weten dat het niet onterecht is. Maar - Ze moest binnen nu en 3 maanden weer beginnen met solliciteren maar nu dat ze zwanger is en alles weer veranderd is, hoeft dat niet meer. Nu schijn je, maar daar ben ik helemaal niet in thuis en heb ik van haar horen zeggen, 5 jaar lang thuis te mogen blijven en geen sollicitatieplicht te hebben.
sommige mensen krijgen het idd zo in hun schoot geworpen. ik ken zelf een persoon die nog geen dag in haar leven gewerkt heeft. raakte zwanger maar vriend trok niet bij haar in omdat ze anders gekort werden op de uitkering. ze gaat elk jaar op luxere vakanties dan wij met haar 2 kinderen. heeft verschillende spelcomputers staan, heb ik geen geld voor. alles wordt idd betaald. mijn man werkt zich kapot zodat ik thuis kan blijven bij de kinderen. straks gaat de jongste naar de psz daarna naar zwemles en eventueel een sport. wij moeten dat ook allemaal zelf betalen. ik vind het heel goed hoor dat er instanties zijn die mensen helpen zodat er toch gesport ed kan worden door de kinderen en je een maaltijd op tafel kan zetten. maar helaas zijn er ook mensen die er misbruik van maken. het is naar mijn mening de bedoeling dat die instanties er zijn om je te helpen om het zelf weer allemaal te kunnen doen ipv altijd maar je hand op moeten houden.
Frauderen gaat nog steeds erg gemakkelijk... Zie t van dichtbij... mensen die dat ook eerlijk toegeven ook nog. Zelfs met reden: waarom zou ik 40u per week van huis zijn voor hongerloontje als uitkering me bijna hetzelfde oplevert? Ken ook een stel met kids in de schuldsanering en hij klust in de avonduren flink bij en vrouw verdient 100e per week zwart bij met poetsen... Zijn ook nog zo slim om dat op fb te posten en hun vakantie naar Griekenland te promoten... En controles? Blijkbaar niet! Zou zoiets ook wel willen maar niet kunnen. Ook altijd het idee dat wij dan toch meteen "gepakt" worden
Ik zou ook geen melding maken hoor. Ik heb het wel als optie in mijn bericht gezet maar voor mezelf zou ik dat nooit doen Die vrouw die ik kon heeft toen opeens 2x bezoek gehad, om te kijken of ze wel thuis woonde. Helaas was ze gewaarschuwd door de buurvrouw dus kwam ze zogenaamd terug van boodschappen doen. Toen het haar te heet onder de voeten werd is ze maar opgehouden met de boel belazeren. Heb toen stiekem wel moeten lachen
Ik zou geen melding maken, ja het irriteert maar het zijn niet jouw zaken. Eerlijk gezegd als ik een uitkering had en kon bijverdienen in bijv de schoonmaak zou ik dat ook doen. Het is tegenwoordig heel moeilijk een baan te krijgen en zoveel zal dat ook niet extra opleveren dat je zonder uitkering kan rondkomen. Daarnaast weet je niet hoe hoog de schulden zijn waarvoor schuldsanering is aangevraagd, ook al verdien je 100 per maand en je hebt schulden van een ton dan ben je voordeliger uit om 3 of 5 jaar schuldhulpverlening in te gaan. Er zijn ook mensen met een goede baan die schulden niet zelfstandig kunnje aflossen en dan in schuldhulpverlening terecht komen. Wel jammer dat de een het zo verpest, dat een ander die het echt nodig heeft niets krijgt en een ander er zo makkelijk mee weg lijkt te komen. Weet ook niet wat de reden is waarom vriend zich niet inschrijft, misschien kunnen ze op alleen zijn inkomen niet rondkomen? Hij heeft las ik ook een hypotheek die hij ook nog moet betalen, dan kan dat lastig zijn ja.
Ik ben (gelukkig) niet bekend met uitkeringen en dat soort dus ik weet niet precies hoe de wetgeving daarover in elkaar zit, maar 5 jaar vrijstelling van alles? Da's een lange tijd. Ik vraag me af of dat wel echt zo is? Daarnaast lijkt mij een uitkering ontvangen gewoon niet fijn. In sommige gevallen is het nodig maar de mensen in mijn omgeving die een uitkering ontvangen (met uitzondering van 1 persoon) willen eigenlijk allemaal zo snel mogelijk weer aan het werk. Zelfontplooiing, een doel hebben in het leven, verantwoordelijkheid, financiële onafhankelijkheid; vrijheid. Allemaal doelen waar het overgrote deel van de mensheid veel waarde aan hecht. Mensen die daar geen waarde aan hechten en daardoor gaan frauderen zijn mensen waar je je in mijn ogen niet mee moet willen vergelijken.
Ik ben zwanger en heb een uitkering - UWV - Voor Particulieren Als u zwanger bent met een WW-, WIA- of Ziektewet-uitkering kunt u zwangerschaps- en bevallingsverlof krijgen en een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De uitkering duurt minimaal 16 weken. De uitkering is 100% van uw dagloon. Na de bevalling: Na de bevalling heeft u recht op bevallingsverlof en een bevallingsuitkering. U heeft altijd recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof. Wanneer stopt mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof? Uw bevallingsverlof stopt 10 weken na uw bevalling of later als u bent bevallen voor de uitgerekende datum. In totaal duurt uw zwangerschaps- en bevallingsverlof minimaal 16 weken. Uw zwangerschaps- en bevallingsuitkering duurt net zo lang.
Het heeft niks met 'gunnen' maken. Als ik iets als werkende moeder niet kan betalen voor mijn kind heeft hij ook gewoon pech. Ik zie niet in waarom het opeens het in dit geval dan met 'gunnen' te maken zou hebben? Verder vind ik dat mensen met een uitkering/die van 'potjes' leven best streng gecontroleerd mogen worden, zeker als er het vermoeden van fraude bestaat. Dus ja, dan maar erbij 'naaien' of in ieder geval een extra controle. We zijn hier veel te soft in in Nederland. Geen wonder dat mensen liever zwart werken en hun handje ophouden.