Vrienden van ons hebben het niet zo makkelijk met hun kindje van nu 3 maanden. Kindje heeft het lastig (nog onduidelijk waardoor), moeder gaat er inmiddels ook bijna aan onderdoor en voor vader is het ook niet zo leuk meer, vanzelfsprekend. Ze hebben al van alles geprobeerd en het komt ze de neus uit dat iedereen nog advies denkt te moeten geven over wat helpt, heb ik via via begrepen. Begrijpelijk natuurlijk. Hoe kan ik er op een fijne manier voor ze zijn? Ons contact is niet close genoeg om mezelf als luisterend oor aan te bieden, maar wil toch iets van me laten horen. Zijn er hier misschien mama's die ook zware maanden (huilbaby, postnatale depressie, etc) hebben gehad en kunnen die aangeven wat zij gewaardeerd hebben van vrienden? Kaartje sturen, oppas aanbieden (daar of hier), hulp in het huishouden, ... Je wil zo graag iets goed doen en niet jezelf opdringen... Ga ook aan ze vragen of ze ergens behoefte aan hebben, maar misschien hebben jullie ook al ideeën.
tja ons oudste dochtertje heeft ook veel gehuild de eerste 4 maand...tis dan juist erg moeilijk om iemand op te laten pasen...mss kun je eens aanbieden lekker een stuk te gaan wandelen zodat ze even rust hebben in huis?en mischien vinden hum het wel fijn als je eventjes op past?! blijft lastig want hoe zwar t ook is vaak wil je toch bij je kindje zijn!! succes en voor hun fijn dat jij er iig voor ze bent!!
Misschien aabieden eens een pannetje soep te brengen? Een van de twee uitnodigen een paar uurtjes bij jou te komen, of om beurten bijv? Zodat ze even uit de situatie zijn? En verder gewoon vragen of je iets voor ze kan doen en wat.
maak lekkere (oven)schotels, biedt aan om te komen schoonmaken, doe boodschappen, stuur elke week een (klein) bosje bloemen, plantje of een kaartje. Nodig ze uit voor de film (mee met jou of je man en dan kan de ander helpen met oppassen). Relax pakketje maken (douche gel, bruistablet etc) En niet vragen.. gewoon doen!
Ik zou juist wel willen dat iemand vraagt: hoe kan ik je helpen? Zal ik boodschappen voor je doen of in het huishouden helpen met schoonmaken/koken? Of heb je liever wel eens rust overdag of 's nachts terwijl ik op de baby pas. En dit rustig en niet opdringerig brengen. Soms kan ook stress veroorzaakt worden als mensen niet communiceren maar gewoon aankomen met wat zij denken dat je wil, niet wat je echt wil. Verder is een lief kaartje en vragen hoe het met die persoon gaat (niet met de baby, maar met de ouder zelf) ook vaak hartverwarmend.
hier zijn ook heel veel mensen die ons hulp aanbieden omdat het hier ook nog echt niet lekker loopt (kindje wat bijna niet slaapt overdag en ook alles al geprobeed) maar vaak vragen mensen van wat kan ik voor je doen dit of dat, dan zeg ik van nee joh laat maar komt wel goed komt wel goed, omdat ik niet zo'n persoon ben die snel/makkelijk hulp aanvaard ,terwijl dit natuurlijk heus wel fijn is. maar ik zou het wel fijn vinden denk ik als mensen lekker soep voor me maken of iets van avond eten / ovenschotel want dat is altijd een hele klus nu om te zorgen dat er ook nog eten op tafel komt en ze bieden ook veel aan om op de kleine te passen, maar dat vind ik toch weer te moeilijk om hem uit handen te geven, hoe zwaar het soms ook is haha! suc6 in iedergeval en heel lief dat je er voor hun wilt zijn!
Wat lief van je! Mijn beide kindjes hebben erg veel gehuild de eerste maanden, en ik vond hulp zo fijn. Misschien kun je wat strijkgoed ophalen? Of inderdaad een ovenschotel maken die ze alleen nog wat hoeven op te warmen. Of eindje met de baby gaan wandelen (iemand laten oppassen deed ik juist echt niet, maar ik vond het wel fijn als iemand er een uurtje mee ging wandelen).
tja, lastig hoor. Hier ook een huilbaby, maar als mensen op willen passen weiger ik dat aan te nemen, omdat ik toch graag zelf bij mijn baby ben. Maar je zou wel aan kunnen bieden een rondje samen te wandelen met de baby. Is de baby meestal stil en kan je ondertussen toch lekker kletsen. Misschien wil ze toch wel graag haar hart luchten. En ik zou inderdaad gewoon vragen wat zij graag zouden willen. Misschien een keer eten brengen of een stofzuiger door het huis heen halen? Laat hen maar zeggen wat ze willen, toch het beste. Succes!
Mijn zus heeft mij wel eens naar bed gestuurd. Ik moest mijn oordoppen indoen en slapen. Rond 23 uur is ze naar huisgegaan en heeft de hele avond samen met mijn vriend opgepast. Iemand er op uit sturen werkt denk ik niet want ik moest naar de kapper en mocht zo lang wegblijven als ik wilde zei mijn vriend. Maar bij de kapper zat ik op hete kolen en was dus na de knipbeurt zo weer thuis. Ik vond het al fijn als er iemand gewoon was! Koffiedrinken en kletsen (ook over koetjes en kalfjes) en vond het fijn als eens iemand anders ons zoontje vasthield en de fles gaf Gewoon het gevoel hebben dat je er een middag niet alleen voor staat.
Hier ook een kleintje gehad die heel veel huilde in de beginperiode. Ondanks dat kon ik het gewoon niet om haar aan anderen te geven om op te passen, zelfs niet aan opa en oma. Als ze huilde en niet te troosten was dan dacht ik: wie kan er dan beter zijn dan mama of papa die je vasthoudt?? Meer kun je toch niet doen dan.. Maar ik had het erg fijn gevonden als er iemand langs zou komen om te helpen met het huishouden, wassen, koken enz. dus gewoon doen! (als ook ik vind het moeilijk om om hulp te vragen, dus bij zo'n iemand is het idd handiger als je het gewoon doet en niet steeds vraagt.. want dan krijg je standaard: 'het gaat wel hoor' of 'dat hoef je echt niet te doen' te horen..)
Wat lief van je! Hier een combi van huilbaby & pnd. 1 vriendin heeft me heel goed geholpen, waardoor? Een kopje koffie komen doen, samen met mij buiten wandelen (kwam bijna niet meer buiten) en regelmatig (paar keer per week) bellen voor een luisterend oor. Ik wou mijn zoontje ook niet uit handen geven. Ook losse hulp die aangeboden word nam ik niet aan. Een ovenschotel of voor ze koken is ook een goede, denk ik. Kijk wat ze nodig hebben of wat jij prettig vind. De moeite die je neemt wordt al op prijs gesteld.
Wat lief van je, alleen weten dat je graag wil helpen zou mij al heel veel goed doen als je in zo'n situatie zit. Inderdaad denk ik ook dat vooral wat hulp bij huishoudelijke zaken heerlijk is, eten langsbreuken, strijkgoed ophalen, even lekker de badkamer soppen, dat soort dingen, zodat de moeder zich daar niet druk om hoeft te maken. En idd gewoon langskomen zonder het idee te geven dat je op visite komt, maar dat je een helpende hand komt bieden, door samen te wandelen, baby te voeden, gewoon de mama het idee te geven dat ze even uit de sleur van alledag is.
Inderdaad!! Op deze manier zijn wij goed geholpen door vrienden van ons. Onze dochter is 6 weken te vroeg geboren, naar huis met sondevoeding en toen ze 3 maanden was is ze nogmaals opgenomen geweest ivm verborgen reflux. Een heftige tijd waarbij je je vrienden goed kunt gebruiken. Ik vind het erg lief van je dat je dit wilt doen! Wordt vast en zeker gewaardeerd.
Ik heb hier zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar wil wel even zeggen dat ik het heel lief van je vindt dat je dit voor hen doet!