Peuterspeelzaal vs kinderdagverblijf

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lizanne84, 11 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Hoi iedereen,

hier in Belgie kennen wij het peuterspeelzaal-concept niet en ik vroeg me af wat nu eigenlijk het verschil is met een kinderdagverblijf?

We verhuizen wellicht in augustus naar Nederland met onze 2 dochters waarvan de oudste dan 5,5 is en de jongste 2,5 is.

Hier in Belgie zou de jongste dus al bijna naar de kleuterschool gaan = instapklas waarbij ze wekelijks knutselen, tekenen, verhaaltjes lezen, poppenkast, etc doen rond een bepaald thema: bv herfst, bos, sint, pasen, etc.

Maar ik begrijp dat dit in Nederland voor de leeftijd van 3 jaar nog niet bestaat, correct? En wat zou het alternatief dan zijn? We vinden het belangrijk dat onze kinderen interactie hebben met leeftijdsgenootjes dus ik de jongste dan ook liefst bijna elke dag een halve dag ofzo laten spelen met leeftijdsgenootjes zodat ze leren delen, omgaan met andere karakters etc.

alvast bedankt voor de info!

PS: zijn er lange wachtlijsten voor beide opvangsystemen? Bv in Rotterdam of Utrecht?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik weet niet wat voor systeem ze in Utrecht of Rotterdam hebben. De opties zoals ik ze in Amsterdam ken:
    1. psz (3 uur in de ochtend)
    2. halve dagopvang (5 uur in de ochtend)
    3. peuterschool (hele dag)
    4. kdv (hele dag, bij een paar kan je ook een halve dag afnemen)
    Een aantal doen aan voorschoolse educatie (de vve-lokaties).
    Die zijn meestal verbonden aan een basisschool. Soms krijg je daarna voorrang op die basisschool, wat in Amsterdam wel nodig is bij de populaire scholen, en waarschijnlijk ook in de andere grote steden handig.

Hier waren wachtlijsten voor alle vormen van opvang, maar tegen de tijd dat dl 2,5 was , konden we toch overal terecht. Dus kan meevallen.

3. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hier in een kleinere stad in Brabant kdv en psz. Kdv is vooral verzorging ingekleed in een thema. Geen leerdoelen behalve het leuk hebben. Sinds kort zijn zij begonnen om zich meer te richten op spelend leren.
    Psz is hier echt een voorbereiding op de basisschool. Wel uiteraard in het spelend leren. Het zijn immers peuter. Normaal was dat 3x pw een dagdeel (3uur). Sinds januari dit jaar is dat meer zelf in te delen, maar wel iets duurder geworden dan het was (voor ons 2 dagdelen, want daarnaast nog een gastouder en ik wil haar ook nog zelf zien. Is het bruto 137,80 en netto rond de 45 euro). Dit komt doordat de subsidie stroom anders is gaan lopen.

Ik gok als we een aantal jaar verder zijn het verschil klein is. Maar nu heeft voor mijn gevoel in mijn omgeving een psz een absolute meerwaarde richting de basisschool.

4. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je dan het beste kan zoeken naar een peuterspeelzaal. Dat is 1-4 dagdelen per week, meestal vanaf 2 jaar (of later als ouders dat liever willen)

5. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Mijn dochter zit op het kdv. Is vanaf 0 tot 4 jaar.
    Hier is het kdv zo dat je alles zelf kunt indelen per dag. Wel 4 weken van te voren doorgeven en minimaal 5 uur per week afnemen.
    wij hebben een uren pakket per maand en deel zelf de uren in die maand.
    hier gaat onze dochter alleen als wij werken zijn, op vrije dagen is ze nu nog thuis.
    doen hier ookiedere maand een nieuw thema, voorbereiding op de basisisschool, etc
    Het kdv ligt in Maastricht.

6. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.435
    113
    #6 Felice, 15 okt 2016
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
    Groot dorp:
    Hier PSZ waar VVE wordt aangeboden, werkt echter vooral met vrijwilligers. Kunnen ze ochtenden of middagen heen.
    KDV is onderdeel van een school, werkt met dagdelen en daarnaast losse uren. Werkt mee VVE methode welke aansluit op methode kleuterschool. Daarnaast staan daar alleen maar geschoolde pedagogische medewerkers op de groepen en gaan de peuters regelmatig naar de kleuters om paar uurtjes mee te draaien. Dit maakt de overgang naar school een stuk makkelijker.

Wat wellicht ook belangrijk is om te weten is dat men in Nederland bezig is met harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Gaat geloof ik in op 1 januari 2018 (dus voor jullie nog een beetje van toepassing).
    Heel kort door de bocht: PSZ en KDV worden gelijk getrokken (o.a. financieel en op gebied van geschoolde medewerkers), KDV's kunnen dan ook PSZ pakketten aan gaan bieden. Ik weet hier niet genoeg van af om het goed uit te leggen, maar wellicht dat iemand anders dat wel kan :D

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Een kinderdagverblijf of gastouder is meestal bedoeld voor opvang tijdens het werk van beide ouders. Het gaat hier dan om een hele of een halve dag. Kinderen van 0-4 worden opgevangen in horizontale groepen (kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar) of verticale groepen (kinderen van 0-4 bij elkaar). Een peuterspeelzaal is bedoeld voor kinderen vanaf ongeveer 2,5 ter voorbereiding op de basisschool, één dagdeel (3 uur) per dag. In nederland gaan kinderen vanaf 4 jaar naar de basisschool.
    Zowel op een kinderdagverblijf als op een peuterspeelzaal worden tegenwoordig vaak vve programma's gebruikt (vroeg en voorschoolse educatie).
    Wanneer je geen opvang nodig hebt omdat je zelf moet werken, maar enkel voor je peuter iets zoekt om haar voor te bereiden op school, zou ik voor de peuterspeelzaal kiezen. Hier kun je haar inderdaad 1 tot 4 dagdelen naar toe brengen. Als je beide werkt krijg je hiervoor een tegemoetkoming van de belastingdienst. Je kunt altijd een rondleiding aanvragen zowel bij een psz als bij een kdv. De wachtlijsten verschillen erg per regio (het kdv waar ik werk heeft een wachtlijst van twee jaar, maar op de psz waar mijn zoontje heen ging, was direct plek). Hier moet je dus gewoon even naar informeren.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.231
    113
    Een kdv is voor kinderen van werkende ouders. Je kunt het aantal dagen en uren volledig indelen. Je kind krijgt er verzorging kan er ook slapen en eten. Leeftijd vanaf 3 maanden tot 4 jaar (als ze naar de basisschool gaan). Sommige kdv hebben ook een voorschoolse educatie voor oudere peuters. En een goed kdv zorgt ook voor voorbereidING op school. Dus werken met seizoenen en thema's motorische vaardigheden en bezoekjes buiten het kdv. Kinderen zitten in een vaste groep.

Een psz is volledig ter voorbereiding op school en over het algemeen voor ouders die niet werken of geen dagopvang nodig hebben. Het is ook speciaal gericht op kinderen met achterstanden en taalproblemen. Deze kinderen krijgen via het consultatiebureau extra dagdelen (vaak 4) en urgentie. Er is veel aandacht voor taal. En vaak subsidie van de gemeente.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Alsje werkt is kdv makkelijk als je niet werkt of weinig is peuterspeelzaal ook heel fijn.
    Onze uk is net begonnen en gaat 2 ochtend in de week. Je kan je kindje tussen 8 en 8.30 brengen even samen spelen en dan haal je hem tussen 11.45 en 12 op.
    Ze werken in thema's en doen leuke dingen waar ouders ook bij betrokken worden.

Persoonlijk vind ik 2 ochtend genoeg, we gaan ook nog naar ouder kind zwemmen en dat lijkt me voor 2.5 meer dan voldoende.

Deel Deze Pagina