Hoi meiden, Vanwege vroeggeboorte heeft onze kleine een moeilijke start gehad met veel indrukken, nare onderzoeken, prikken en veel gescheiden van zijn papa en mama. Nu is hij thuis en ik merk dat hij graag in onze buurt wil zijn. Dus ik laat hem overdag gewoon beneden, hij slaapt wel. Daarnaast merk ik dat hij veel aan de borst wil liggen. Aan de ene kant vind ik dit voorlopig prima. Ik gun hem nu een tijd rust en ik wil graag het hechtingsproces bevorderen, aangezien we op dit gebied veel gemist hebben de eerste maanden. Bovendien kan ik me heel goed voorstellen dat hij even niet alleen wil zijn, maar de veiligheid van z'n papa/mama bij zich wel hebben. Aan de andere kant knaagt er een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat ik hem niet moet verwennen, al kan dit volgens mij de eerste maanden niet. Wat vinden jullie? Vanaf wanneer kun je wel verwennen en moet ik hem echt in zijn eigen bed leggen overdag? En het drinken, is dat een fase?
Ik zou er heerlijk aan toegeven. Zoals je zegt heeft hij een pittige start achter de rug, hoe heerlijk is het dan lekker te kunnen 'bijkomen' bij mama en dat te mogen. Mocht hij beneden slechter gaan slapen op den duur kan je altijd boven nog doen.
Niet tobben hoor, het Is echt onmogelijk om een baby te verwennen! Om een kind te verwennen moet het in staat zijn om oorzaak en gevolg te zien, dus een redenering in de trant van: als ik het op een brullen zet, dan krijg ik.... Een baby Is hiertoe gewoonweg niet in staat. Dus hou hem lekker bij je, ik kan me voorstellen dat jullie daar allemaal nu wel behoefte aan hebben na zo'n moeilijke start.
Klinkt super zo, gewoon doorgaan. Liefde & gezelligheid is nooit teveel. Hij kan nog niks zelf, dus heel logisch dat hij bij jullie wil zijn. Verwennen is als je dingen voor hem gaat doen die hij zelf ook kan. Dus je hebt nog wel even
niks geen ''wat hoort'' doen wat je moedergevoel zegt! er is geen fout of goed en een baby kan je echt niet verwennen! Ik heb mijn tweeling altijd opgepakt bij me gehouden zolang ze wouden, een ervan heeft tot 14 weken bij me in bed gelegen in mijn armen wou nergens anders slapen! en nu 7 maanden oud eigen bed en slapen heel goed niks verwend dat besef hebben ze niet dat komt pas zo rond de 8+ maanden. Gewoon aan toegeven!!! wou dat mijn schatjes nog bij me wouden liggen neeeee de wereld is veel leuker
Volgens "de boekjes" kun je een baby pas vanaf 6 maanden gaan verwennen. Dat herken ik wel enigszins van mijn zoontje, dat hij dan kan huilen om iets gedaan te krijgen. Ik weet niet hoe oud jullie kindje is (of lees eroverheen, sorry in dat geval), maar als hij nog heel klein is, zou ik lekker doen wat je gevoel je ingeeft! Jij voelt je daar het beste bij, en dat voelt de baby ook weer! Qua slapen: onze baby (nu 3 weken) slaapt overdag ook in de box. Deed mn zoontje ook. Beide kraamhulpen zeiden dat dat - slapen in het licht en met achtergrondgeluid - overdag juist helpt om het dag/nacht ritme te pakken te krijgen. Pas vanaf ca. 3 maanden ging ik mijn zoontje echt in bed leggen voor vaste slaapjes, daarvoor zat er geen ritme in en was het vaak de box of kinderwagen. Hij is een prima slaper geweest (nog steeds) dus ik denk dat ik het zelf iig gewoon weer zo doe Geniet van het inhalen van die eerste tijd!
Je kunt een baby onmogelijk verwennen, echt! Ik heb eindeloos met een kleintje in mn armen gezeten, ze sliepen ook vaak genoeg in bed, voeden doe ik niet aan tijden/rekken what ever en ik heb nu drie schatjes (2,2,10 maand) die in eigen bed slapen, doorslapen en zelf in slaap kunnen vallen zonder te huilen. Ga echt 100% op gevoel en laat adviezen, idiote boekjes met slaapdril training etc liggen.
Bedankt voor jullie opbeurende reacties. Het voelt zo 'fout' wat ik doe. Maar inderdaad, zowel hij als wij zijn er aan toe om de tijd dat we van elkaar gescheiden waren lekker in te halen. Dus dat ga ik dan fijn en zonder schuldgevoel doen. Alleen het feit dat hij het liefst de hele dag (en nacht!) aan de borst ligt... Hebben jullie tips? In het ziekenhuis kreeg hij op 7 vaste tijden te drinken en wij wilden dit doorzetten. Hij ging met sonde naar huis en als hij dan niet genoeg had gedronken moesten we de rest in de sonde gieten, maar dat spuugde hij allemaal uit. Ook mocht hij maar 2x per dag aan de borst, omdat hij de energie niet had voor vaker aan de borst. De vaste tijden lukte ons niet, omdat hij steeds veel eerder al kwam. Eergisteren heeft hij de sonde eruit getrokken en we wilden eens even aankijken hoe het zou gaan. Op zich gaat het super, hij drinkt hartstikke goed zelf en het liefst aan de borst. Alleen hij wil niets liever... Is dit tijdelijk, gaat het vanzelf over? Kan ik er iets aan doen?
Ik vind klinken alsof je het super doet, wat is er beter dan je kindje volgen. 7 voedingen is voor zo'n kleintje niet zo veel. Het maagje is maar klein, kleine hoeveelheden drinken per keer zijn alleen maar beter. Het vaak willen drinken wordt vanzelf meestal vanzelf drinken. Echter is 8-12 voedingen per dag tot zeker 6 maand gewoon normaal. Je zou ervoor kunnen kiezen om los te koppelen zodra er niet meer actief gedronken wordt, dit merk je aan het slikken. Bij actief drinken is het zuig slik zuig slik. Als het zuig zuig zuig zuig slik drinkt hij niet meer actief.
Mijn zoontje is ook te vroeg geboren via een spoedkeizersnee, daarna heb ik 12 dagen doorgebracht op de ic waar ik me weinig van kan herinneren. In die tijd heb ik mijn zoontje niet veel meegemaakt en al met al zijn we na een maandje ongeveer thuis gekomen. Eenmaal thuis wilde ik hem alleen meer vasthouden en bij mij laten slapen, met hem knuffelen en naar hem kijken. Ik heb daar helemaal aan toe gegeven al had ik van te voren gedacht dat ik veel strenger zou zijn. Die tijd is zo waardevol geweest! Geen moment spijt van gehad en ik merk er helemaal niets van. Hij is nu zes maanden oud en doet het super goed! Voel je niet schuldig! Deze tijd met je kindje is zo heerlijk, geniet ervan! Jullie start is al lastig genoeg geweest! Je bent een super mama en volg altijd je gevoel!
Wij hebben altijd toegegeven aan de behoefte van ons kind, zelfs nu mijn oudste 8 is geef ik toe aan zijn behoefte, en dan bedoel ik qua liefde, knuffelen kussen en er zijn, zo voelt hij zich fijner als we voor elke wedstrijd knuffelen hij heeft het nodig zegt hij, het geeft hem een rustig gevoel waardoor hij minder zenuwachtig aan de wedstrijd begint ... Kleine moeite om dan even lekker te knuffelen toch ( nu weet ik dat dit anders is dan een baby hoor maar er zijn serieus ouders die vinden dat hij er te groot voor is en ik hem teveel verwen door hem op deze leeftijd nog te knuffelen ) Verwennen zo jong kan echt niet, en ik heb het ook altijd anders ervaren, vooral bij onze jongste die met een medische geschiedenis geboren is en echt kritiek gelegen heeft, bang voor alles en iedereen, en een trauma heeft gekregen door de lange opname operatie en dagelijks veel pijnlijke onderzoeken en behandelingen, overdag sliep hij tot 8 maanden in de wandelwagen bak of bij mij in de ergonomische draagzak, en in de nacht begon hij in zijn eigen bedje maar na elke nachtvoeding ging hij niet meer slapen tot hij op mijn blote borst lag, en dat deed ik elke nacht tot 7 maanden, en we merkten dat de nachtvoeding steeds later kwam of dat als hij nachtvoeding had gehad we hem terug konden leggen alsof hij wist ... Als ik ze nodig heb komen ze .... Misschien heb ik het helemaal mis hoor maar ik kan het me goed indenken dat het zoiets misschien wel is, een gevoel van vertrouwen,dus misschien maak je ze niet verwend maar help je ze te geloven dat alles goed komt en dat als er iets je er bent waardoor ze zich in de nacht toch nog maar even lekker omdraaien om verder te tukken of overdag toch in hun eigen bed willen en kunnen slapen
Ach nee, echt? Petje af, wat zijn jullie van ver gekomen! ❤️ En hij drinkt nu volledig bij jou? Wat een team zijn jullie👍 Wat doet ie het dan goed, en helemaal normaal gedrag. Je kan hem wat dat betreft zien als een pasgeborene. Vaak aan de borst, hij is het allemaal zelf aan het regelen. Zolang hij goed groeit, voldoende plas luiers heeft, gaat alles volgens plan. En hoe begrijpelijk dat ie graag dichtbij papa en mama wil zijn.. Vooral doen, hij zorgt voor de rest (namelijk een grote jongen worden☺️. Heb je vanuit het ziekenhuis begeleiding gehad van een lactatiekundige ? Bij twijfel altijd contact opnemen!
Klinkt als een heel normale situatie! Toch kan het fijn zijn om even contact op te nemen met een lactatiekundige. Kan ze even met je meekijken of het drinken goed gaat. Zoek er eentje met een keurmerk, niet per se die van het ziekenhuis. Ik heb het nummet al in mijn boekje gezet. Want dat is iets wat ik na de komst van onze 2e zeker wel zou doen!
Je gevoel volgen! Wij hebben hier een meisje dat ook een hele lastige start heeft gehad en daardoor altijd haar gevolgd. Als ze huilde of wat ook, had ik altijd het gevoel dat het door iets (lichamelijks in haar geval) kwam. En dus piekerde ik er niet over om haar maar te laten huilen, in haar eigen bed te leggen, niet meer bij ons op de kamer te houden of wat ook. Wat iedereen ook zei. Ze is nu inmiddels 15 maanden en heel natuurlijk leek het opeens veel beter te gaan. Sinds twee weken van de ene op de andere dag geprobeerd haar op haar eigen kamertje te laten en slapen en wat bleek: op 2 nachten na sliep ze zo maar plotseling door, ze had ons niet meer nodig. Dus echt voelen wat jij denkt dat je kindje nodig heeft!
Je doet precies wat 'hoort!' Namelijk, luisteren naar je gevoel en naar je zoontje. Hij kan nog niet veel, maar wel aangeven waar hij behoefte aan heeft. Namelijk aan geborgenheid en verbondenheid met jullie en drinken naar behoefte. In plaats van op schema kun je ook voeden op verzoek, dat is wat er nu gebeurt. Hij geeft aan wanneer hij wil drinken, jij voldoet aan dat verzoek. Mooier kan niet, alle schema's ten spijt, een baby past niet in een schema. Jij hebt tenslotte ook niet precies elke 3 uur honger, ook wel eens eerder of later Borstvoeding is licht verteerbaar en het maagje is klein, dus liever vaker kleine beetjes dan grote plonzen minder vaak. Dus dat doe je super! Dat slapen in een bed komt wel. Ik heb me daar ook veel te druk over gemaakt in het begin en daardoor soms te weinig genoten van dat heerlijke knuffelen met zo'n slapend ukkie. Want als ze wat groter zijn willen ze dat niet altijd meer, hier iig niet Heb het op een gegeven moment wel geoefend maar dat komt wel als er meer ritme en regelmaat in jullie dag komt. Als je merkt dat hij elke dag ongeveer op dezelfde tijd wil slapen kun je eens proberen het in z'n bedje te doen. Ik ben er veel naast blijven zitten, hand op z'n buik, evt gedragen shirt van jou erbij...Dan komt dat echt vanzelf goed!
Niet alles gelezen, dus misschien dubbel. Onderstaande kwam ik vanavond toevallig tegen. https://www.borstvoeding.com/aanverwant/hechting/net-geboren.html En dat hij steeds wil drinken, het kan ook mama of papahonger zijn. Als hij goed effectief heeft gedronken, zou je hem in de draagdoek kunnen dragen. 'S nachts bij je in de co sleeper. Clusteren of productie opkrikken zou ook nog kunnen. Hapt hij wel goed aan? Bij twijfel lactatiekundige inschakelen. En inderdaad, je kan zo'n kleintje echt niet verwennen. Het is wel zwaar, maar probeer zoveel mogelijk ook te slapen overdag als je kleintje ook slaapt.
Doe alles op je gevoel dat geeft jou waarschijnlijk rust en dat straal je ook naar je ukkie uit wat alleen maar positief kan uitpakken. Geniet van de knuffelssss