Ja hoor die mogen gewoon aan. Lekker dochter zelf laten kiezen wat ze aan wil. Ze is maar even jong, daarnaast mag ze haar eigen smaak ontwikkelen. Al grijp ik soms wel in als het te bont wordt. De ene keer heeft ze een spijkerbroek met shirt aan. Soms met Hello Kitty of Frozen. De andere dag een jurkje. Ik laat haar lekker. Ach wij zijn maar simpele mensen in een volksbuurt. Hebben zelf ook een uitgesproken kledingstijl. In het weekend loopt mijn dochter zelfs wel eens met een broek met een gat erin. Anders zijn de broeken niet aan te slepen met die buitenspeelkinderen.
Nee hoor ik zeg nergens dat die nooit nee te horen krijgen. Het is een tegengeluid omdat er in het andere en in dit topic aanvallend gepraat wordt tegen degenen die hun kinderen niet rond laten lopen zoals de kinderen dat zelf willen. Want: ze moeten een eigen smaak en identiteit ontwikkelen, kinderen mogen kind zijn enz. Alsof ze geen kind kunnen zijn en geen smaak kunnen ontwikkelen als ze niet in elsa jurken en shirts mogen rondhuppelen. Mijn kinderen hebben een hele uitgesproken smaak en zijn zeker 100% kind. Dus: daarom mijn opmerking: ze krijgen er niks van als ze af en toe nee horen. Ik praat ook bewust over de kinderen die dus nee te horen krijgen en niet over andere kinderen. Jij trekt die conclusie daaruit evenals dat moeders zich doodschamen voor een disneyshirt. Dat heb ik niemand hier horen zeggen.
Mijn oudste (3,5) heeft eigenlijk alleen maar shirts met printjes. En heel veel joggingbroeken. En een jeans maar dan wel met vlinders. Wil iemand me bijpraten waarom hij hiermee straks niet naar school kan? Ik wil niet dat hij gepest wordt maar ik volg het echt helemaal niet
Disneyprints, onesies, dino's kan ik mee leven, maar dit komt er bij ons toch absoluut niet in. Dat is wel waar ik een grens trek.
Niet aanvallend bedoeld (ik heb nergens aanvallen gelezen hoor), maar een oprechte vraag: hoe kunnen je kinderen precies hun eigen smaak ontwikkelen als jij al heel duidelijk bepaalt wat wel en niet acceptabel is? En dan bedoel ik natuurlijk niet de evidente zaken als te bloot of te gewelddadig, maar heel simpel: prints of combinaties die jij lelijk vindt.
Ik kan er tegenwoordig naar kijken zoals mijn dochter ernaar kijkt.. die ziet niet 'de dood' of 'horror' . Die ziet iets interessant, de binnenkant van het lichaam -en 'he- hier kun je goed zien uit hoeveel stukjes bot de schedel echt bestaat!' 'En oh kijk, ook nog schattige vlinders en mooie bloemen, wauw!' . En eigenlijk kan ik dat ook alleen maar mooi vinden. Ze heeft nu dus 2 sugarskulls gehad van een vader van een vriendinnetje - en ze vind ze zo mooi... echt als kunst. Ik zie het dus een beetje als 'omdenken' zij denkt niet om, maar laat mij het dus wel doen onbewust. Doordat ze er open naar kijkt.
Ik zou eerst even in het schoolreglement van de desbetreffende school kijken of er misschien kledingregels zijn op school. Daarnaast is er misschien nog een "kledingcommissie" van ouders die eerst even moeten keuren of de kleding die jij voor je kind uitkiest wel "gepast" is. **sarcasme uit** Nee hoor, je kind moet gewoon lekker aantrekken wat hij/ zij mooi vindt en waar het zich prettig in voelt. Kleuters pesten elkaar echt nog niet om de kleding die een ander aanheeft. Misschien zijn er kindjes die zelfs jaloers zijn, omdat ze zulke kleding van hun ouders niet aan mogen!
Dat vind ik wel bijzonder om te horen. Ondanks dat ik het echt vreselijke prints blijf vinden, zou ik er nu toch anders tegenaan kijken met deze casus in mn hoofd. Thnx
Ja hoor! Maar ze hebben veel meer kleding zonder Disney of prints. Maar heb laatst uit A-dam voor allebei een lekker schreeuwerig Mario shirt meegenomen. Dolgelukkig waren ze ermee. Ze mogen het best naar school aan. Ik geef daar echt niets om, het zijn toch kinderen? Zelf trek ik dat ook nog best aan hoor, een Harry Potter trui of een koekiemonster t shirt. Heerlijk! Kan me ook echt niet schelen wat een ander daar van vind. Ooo en check, schoenen met lichtjes hebben ze ook allebei! Schande. Ik vrees dat de hele school er over spreekt .
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat onze jongens weinig met printjes hebben. Ze hebben skelet pyjama's en onesiepyjama's die ze heel leuk vinden maar dat komt doordat het glow in the dark is. Bij skeletten leg ik ook zelf geen directe link met de dood. Ik bedoel dat die dingen toch behoorlijk handig zijn anders dan lig je erbij als een plumpudding. De botten van je hoofd beschermen je hersenen, hetgeen wat jou jij maakt en de besturing van je lichaam. Het geeft vorm en bied bescherming. Omdat anderen er andere associaties bij hebben vind ik mijn kinderen nog te jong om zo'n shirt te kiezen (niet dat ze dat ooit gevraagd hebben uit zichzelf). Het leger is er in basis om ons te beschermen. Ook al ik tegen oorlog ben heb ik respect voor de mannen en vrouwen die vechten om ons te beschermen. De middelste zou leger printjes en andere alternatieve kleding goed staan, hij heeft een sterk en eigen karakter, maar zolang hij er niet naar kraait ga ik geen uitgesproken kledingstukken kopen. Off topic onder de alternatievelingen uit mijn jeugd was er ook een behoorlijk groot percentage jongeren met veel interesse in wetenschap en studenten die die kant op gingen. Van de rest die een andere kant op gingen waren het grotendeels sociale studies.
Hier ook grote mario fans. Op vetcoolshops.nl hebben ze ook mario kleding en andere spullen. Ik weet niet waar je woont, maar je hoeft er dan niet helemaal voor naar a’dam mocht het niet om de hoek liggen.
Waar haal je vandaan dat ik alles heel duidelijk bepaal? Omdat ze geen disney dragen? Er is nog wel meer he dan enkel disney. Shirts met takelwagens en graafmachines, dat verzin ik niet hoor ik had dat nooit uit mijzelf gekocht. Even als de rokken, jurkjes en kniekousen die mijn dochter draagt. Nu in groep 6 dragen alle meiden donkere spijkerbroeken met een simpel shirt. Hier komt madam met jurkjes in alle kleuren van de regenboog met even zo bontgekleurde kniekousjes eronder. Dat kiest ze allemaal zelf uit in de winkel. Net zoals mijn zoon die zelf bedenkt dat hij het liefst overhemdjes draagt. Daar komt tie toch echt zelf mee. Wat ik nu opvallend vind is dat de mama's die pretenderen zo ruimdenkend te zijn, omdat hun kinderen zelf mogen combineren en disney dragen, zo kortzichtig denkend naar de keuzes van anderen kijken. Alsof een kind geen stijl kan ontwikkelen in winkels waar ze geen disney verkopen. Dochter heeft hier 2 favoriete kledingwinkels en daar gaat zij helemaal zelf haar gang. Qua opvoeding laat ik mijn kinderen nooit compleet hun eigen gang gaan. Zij mogen zelf grenzen ontdekken en ontwikkelen maar binnen mijn (ruimafgezette) kaders. Voor mij niet meer dan logisch, maar voor sommigen vreemd dan blijkbaar, tja so be it.
Wow. Je haalt veel meer uit mijn vraag dan ik erin gelegd had. Ik zeg niet dat ze Disney nodig hebben om stijl te ontwikkelen. In tegendeel: Disney meestal is allesbehalve stijl Ik meende me uit eerdere topics te herinneren dat je er ook op stond dat je kinderen altijd mooi gecombineerde kleren droegen, geen losse kledij, geen gescheurde jeans etc. Als ik dat verkeerd onthouden heb, mijn excuses.
mijn eerste reactie na het lezen van deze, en andere kleding-topic is: OMG! waar gaat dit heen?!?! Laat men in hun waarde en dragen wat ze willen. Waarom er zo'n drama van maken of jezelf moeten verantwoorden waarom je wel of waarom je niet... Moeten we hier nu ook al een 'lijn' trekken en enkel wat in de mode is of past bij de 'rijkelui kinderen' dit extra benadrukken? Maar goed.. zo denk ik!! Mijn mening en wat maakt het uit wat kinderen dragen? Gepest worden of pesten doen ze toch wel en daarbij maakt echt je kledingstyle, looks of whatever niet uit! leuk voorbeeld: mijn oudste (puber) draagt nette kleding, ziet zelf wat combineert en wat niet, enz. en toch word ze gepest al jaren! Mijn middelste 2 ( 8 en 6) dragen wat ze op dat moment leuk vinden en combineren gewoon van alles (printjes of niet), en die hebben geen last van pesterijen of dat zij pesten.. OFTEWEL: het maakt niet uit hoe je erbij loopt.. de samenleving maakt je toch wel af, zowel jong als oud (eerlijk is eerlijk)
Wat erg dat je oudste dochter wordt gepest. Ik heb het ook al vaker gezien om me heen. Ontzettend leuke kinderen die enorm hun best doen om er leuk uit te zien volgens de laatste mode en toch vallen ze altijd buiten de boot en tellen ze niet mee, triest hoor. Sterkte ermee!
Gescheurde jeans: echt kapot of die modedingen? Hier gaan ze niet met kapotte kleding naar school nee. Die mode scheuren hebben mijn kinderen de leeftijd nog niet echt voor. Ik hoor ze er nooit over iig.