Hoe dit aan ouders en schoonouders vertellen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Jamburger, 5 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jamburger

    Jamburger Lid

    2 apr 2019
    80
    310
    53
    Hallo iedereen,

    Over niet zo'n lange tijd worden wij ouders van ons eerste kindje. Wij willen heel graag de eerste week met zijn drietjes zijn, op de kraamverzorgende na. Dit betekent dat wij liever geen kraambezoek ontvangen in de eerste week, ook niet van onze ouders en schoonouders. Daarna zijn ze natuurlijk welkom:). We vinden het alleen een beetje moeilijk om te vertellen, omdat we er vanuit gaan dat ze erg teleurgesteld zullen zijn. Ik denk dat het het beste is om af te spreken en ze dit persoonlijk te vertellen, mijn man wil dit liever via de telefoon doen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?:oops:
     
  2. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    885
    1.095
    93
    Serieus?:oops: Dus als ik het goed begrijp, willen jullie jullie ouders een week laten wachten voordat ze hun kleinkind mogen zien? En dan verwachten dat ze daarna wel vrolijk langskomen?:rolleyes: Pfoe, om eerlijk te zijn vind ik het, uitgaande van een goede onderlinge band, erg vreemd om je ouders een week zo buiten te sluiten bij iets wat voor hen ook erg bijzonder en belangrijk is.

    Maar als jullie het zo willen moet je dat ook gewoon durven vertellen natuurlijk:thumup:.
     
    nosilla, Gwenvd, lidu1 en 112 anderen vinden dit leuk.
  3. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik deel deze mening. Het krijgen van een kleinkind is zo iets bijzonders, als ik mijn ouders en schoonouders mag geloven.
    Een week buitensluiten, natuurlijk zijn ze dan teleurgesteld. Er is geen leuke manier dit te vertellen dus ik zou het gewoon zsm doen.
     
    Syane, Manana, Mamalove2014 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oei.. ik zou kiezen voor een mailtje denk ik haha - omdat ik de reactie niet zou aan durven horen bij een telefoontje of een gesprek :p .

    Ik denk dat oma/opa worden nóg bijzonderder is dan ouder worden. Jouw kind, je alles, krijgt nu zélf een kindje.. wauw, zo'n fantastisch moment. Eerst het horen van de zwangerschap. Dan de zwangerschap mee beleven, de echo foto's bewonderen.. en dan... ? Een pasgeboren baby is zó uniek... Na een week is dat alweer zo anders. Natuurlijk zijn er situaties dat ouders niet kunnen komen in die eerste week, vanwege afstand/ziekte etc. Maar anders... Ik denk dat ik vooral m'n moeders hart gebroken zou hebben en dat zou ik niet kunnen. En die van schoonmoeder ook trouwens.

    Rust, veel rust en het klein houden zou ik ook zeker doen en zeker nu al aangeven om je heen.

    Maar oke... succes.. hoe je het ook doet... hier zou het lange emotionele gevolgen hebben denk ik.

    Ik wilde overigens met m'n prachtige baby pronken hihi... en nee- dat kon geen week wachten! Maar iedereen is anders natuurlijk.
     
    dreumesje, miloena, floppie888 en 11 anderen vinden dit leuk.
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik zou me over die paar bezoeken van de kersverse grootouders heen zetten. Ik zou ze wel zeggen dat hun bezoek kort moet blijven maar ik zou ze wel laten komen. Je eerste kind en hun kleinkind is zo bijzonder, dat is echt wel de moeite waard om te delen.
     
    Tierra, Lexie74, Juffie26 en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik kan mij totaal niet vinden in jullie gedachtegang maar als jullie het echt willen dan is persoonlijk vertellen de enige oplossing. Over de telefoon vind ik super laf en afstandelijk.

    Waarom hebben jullie deze gedachte? Is er een reden voor?
     
    Tierra, Syane, Manana en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier zijn ouders en schoonouders 1x geweest na de bevalling. Beide max een uurtje. De tweede keer kwamen ze pas na een week, uit zichzelf om ons ook rust te gunnen en ander bezoek.

    Ik zou het zo snel mogelijk face to face vertellen zodat ze dit voor zichzelf kunnen verwerken en een plaatsje geven. Het is jullie kraamweek tenslotte
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Eens met de voorgaande reacties. Een leuke manier om dat te vertellen is er niet, dus dan maar zo snel mogelijk.

    Wij hebben het bij de 2e ook gedaan bij schoonouders, maar dat heeft een goede reden gehad. Houd er rekening mee dat het de band niet ter goede komt (dat maakte bij ons niet veel meer uit).

    Mijn ouders waren zo ongelooflijk trots, dat moment vergeet ik nooit meer.

    Wat is precies de reden dat jullie het zo willen doen?
     
  9. void

    void Fanatiek lid

    19 mei 2012
    2.356
    18
    38
    0161
    Pas een week later de familie bellen dat de baby is geboren en dan zeggen dat de bevalling helemaal de puf uit jullie heeft getrokken en dat jullie even op adem moesten komen
     
    Weereennieuwemama en mausi vinden dit leuk.
  10. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Ik zou het heel anders doen, maar in jullie geval:

    Ik zou ze toch (al is het maar) 1x laten langskomen voor een uurtje.
    Wellicht dat je kunt aangeven dat ze worden uitgenodigd om een uurtje op babybezoek (jullie dag en tijd) te komen maar dat jullie de rest van de kraamweek graag met z'n drietjes doorbrengen.
     
    lalalindsay, Roodborstje2 en Zusterke vinden dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113


    Dat wilde ik ook ja, vooral bij mijn ouders. Ondanks dat ik meer dood dan levend was haha.

    Bij de 2e heb ik overigens doordat ik er zo slecht aan toe was mijn zusje weg moeten sturen. Vond ik heel erg, maar zij begreep het prima en kwam een dagje later toen ik mij beter voelde nog een keer langs.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Oh dat is wel heel laf vind ik.
     
    chrystel73, nosilla, YellowEyes en 18 anderen vinden dit leuk.
  13. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Heel eerlijk, ik zou daar echt niet blij mee zijn als mijn dochter of zoon later met zoiets aankomt. Ook voor grootouders is het een zeer speciale gebeurtenis. En het is toch niet zo dat ze er elke dag de hele tijd zullen zijn? Even bezoeken met een kopje koffie is toch voldoende ?
    Maar goed dat is mijn mening.

    Ik zou het wel zo snel mogelijk bespreekbaar maken. En persoonlijk idd. Zodat je ook duidelijk jullie standpunt neer kunnen zetten. En er genoeg ruimte is voor feedback van de ouders.

    Succes.
     
    Manana, Butchke, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Zusterke

    Zusterke Niet meer actief

    Niet...
    Zou ze een keer langs laten komen om hun kleinkind te laten bewonderen. Daarna aangeven dat jullie een week rust inlassen, wat ik persoonlijk niet begrijp, zoals jullie wensen.
     
    skiwi vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik zou niet weten hoe je dat moet vertellen, ik zou het als opa/oma en ook als oom/tante vreselijk vinden. Ik begrijp ook echt niet waarom iemand dit zou doen.

    Ik denk zeker dat ze je dit kwalijk nemen en terecht!
     
    Juffie26, Amberxx, JongetjeM en 11 anderen vinden dit leuk.
  16. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Tenzij deze mensen echt verschrikkelijk zijn vind ik dit echt sneu voor ze.
    Dat je het rustig wil houden met zn 3 als kersvers begin snap ik, maar opa's en oma's op dezelfde hoogte zetten als een vage kennis of bekende (zo zie ik dit) nee nooit.
    Mss afspreken dat ze even komen en dan na de eerste week weer?
     
    skiwi vindt dit leuk.
  17. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Bah wat een laf idee. Als je dit wilt: own up to it. Wees volwassen en ga face to face het gesprek aan. En zo snel mogelijk. Niet kort voor de bevalling.

    Ik kan me overigens totaal niet voorstellen dat je zoiets niet wilt delen met je ouders. Maar goed ieder zijn keus...
     
    Rm90, Syane en NiVa0230 vinden dit leuk.
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Ik snap hier werkelijk helemaal niks van... Ik kan me er niks bij voorstellen dat je zoiets moois als de geboorte van je kind niet zsm wil delen met je naasten. Of de band met jullie ouders moet wel zeer slecht zijn.

    Dus ik zou dit nooit voorstellen aan opa/oma en oom/tante.

    Maar als je dan toch een week lang in een cocon wil gaan leven en alleen een vreemde (de kraamverzorgster) in die cocon willen hebben, dan zou ik dat persoonlijk vertellen. Is wel het minste wat je kan doen. En dan met je billen op de blaren zitten, als daarna de relatie met jullie ouders verstoord raakt,
     
    Marihi, mausi, JongetjeM en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hoewel ik behoorlijk lullig vind en deze mening niet deel kan ik me er ergens wel iets bij indenken, sommige mensen vinden het echt heel fijn om alleen te zijn en te wennen aan de nieuwe situatie en jullie gezin. Echter heb ik de ervaring dat ik mega trots ben, graag wil pronken en het ook wel fijn vond om wat hulp van ze te krijgen zo net na de bevalling. Maar wellicht hebben jullie niet zo'n goede band?

    Om antwoord te geven op jouw vraag: Ik zou het persoonlijk en vooraf vertellen, alle andere opties vind ik laf.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  20. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Jullie worden niet alleen ouders maar er worden ook "grootouders" geboren.

    Als jullie normaal contact met jullie ouders willen blijvenhouden is dat eerste moment juist zo mooi .
    Wij waren apetrots als ouders en ik kon verder ook niet veel omdat ik nog aan het bijkomen van een ongeplande keizersnede.

    Als ik nu bedenk dat dat mijn dochter over een jaar of vijftien zou zeggen dat ik pas naar haar toe mocht komen een week na de bevalling dan zou ik diep gekwetst zijn en dat zeggen ook.

    En je vraag hoe je het moet zeggen tegen ze: face to face.
     
    Huismuisie en NiVa0230 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina