Ontwikkeling baby 6/7 wkn... ???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lala2, 21 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hi allemaal,

Eerder in een topic waren de meeste het eens dat een kindje na 3 mnd eigen pas "leuk" word. De krampjes zijn minder of weg en je kan al wat meer contact maken.

Nu lees ik wel eens online van week tot week de ontwikkeling van een baby. Onze uk is nu 6 wkn en aanstaande vrijdag 7 weken. Op diverse sites lees is ik dat een baby in 6 wkn wat meer oog krijgt voor zijn omgeving en met zijn stem gaat spelen. Uh oh en ah keelgeluidjes bijv. Onze zoon doet allee nog meeeeeee ;) haha gehuil dus ;)

Ook las ik dat vanaf 7 wkn je baby interesse krijgt voor z'n handjes en voetjes... ik zie dat nog niet gebeuren hoor!

Hij lijkt nergens oog voor te hebben behalve dan als hij in z'n badje zit dan kijkt Hij wel echt naar me.

Mijn dochter maakte al heel vroeg contact en lachte ook veel. Soms krijg ik van mijn zoon een lachstuipje daar moet ik het maar mee doen lijkt wel :)

Is er iets mis of kloppen die verhaaltjes online gewoon niet? Wat doen jullie baby's van deze leeftijd?

Liefs!!

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ben ook wel eens onzeker maar de laatste tijd laat ik het los en lees ik dat soort dingen niet meer want ik werd er heeeeel erg onzeker van. Nu hebben wij echt een super CB waar ik altijd terecht kan en volgens hun ontwikkelt hij zich super dus ben ik dat maar gaan vertrouwen....

Hier heeft ZL nog nooit met zijn handjes gespeeld, vond hij gewoon niet interessant en met 6/7 weken keek hij wel rond maar veel contact met ons maakte hij niet... nu is dat heel anders! Hij lacht, brabbelt, tijgert, gaan op ontdekking, speelt met zijn voetjes en zoekt het contact met ons echt op, hij ontwikkelt zich dus zoals het hoort. Met sommige dingen is/was hij snel, met andere dingen dus niet... prima dan is dat maar zo

Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo, zolang het niet mega opvallend is zou ik me geen zorgen maken! En al zou hij wat "langzamer" zijn zegt dat nog helemaal niets trouwens....

3. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Dit is een goed moment om te stoppen met vergelijken. Die verhaaltjes gaan over gemiddelden en niet over indivduen en jouw baby is geen distributie van waarden, maar een kindje ;). Je kunt jezelf heel makkelijk helemaal gek maken met vergelijken (met kindjes om je heen of die standaard internet prut), terwijl het nergens voor nodig is. Als je dan per sé ergens mee wilt vergelijken, omdat je "zeker" wil zijn dat er niets mis is kijk dan naar die tabelletjs met hoe oud de oudste baby's met dit soort gedrag beginnen (de -2 lijn van gedrag zeg maar).

Bij mn oudste was ik zelf overigens ook behoorlijk van het vergelijken. Zij was met al die dingetjes die jij opnoemt wat later en deed eigenlijk vrij weinig voor ze 3 maanden was. Ik maakte me toen stiekem toch ook al een beetje zorgen. Toch is het heel snel helemaal goed gekomen en met haar eerste verjaardag kende ze zeker zo'n 100 woordjes, die ze ook goed verstaanbaar kon uitspreken. Mn jongste daarentegen lachte met 3 weken, brabbelde met 5 weken en was met al die kleine dingetjes juist nel. Inmiddels is ze bijna een jaar en spreekt ze maximaal 10 woordjes op een manier, dat het alleen voor een goed gemotiveerder papa en mama verstaanbaar is ;). Bij onze dames zegt het moment waarop deze ontwikkeling begon tot nu toe dus verdomde weinig over de verdere cognitieve ontwikkeling.

4. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    Niet lezen en als je het wel doet, met een dikke korrel zout nemen !
    Niet elk kind is gelijk

Hier maakte ik me vorige week nog zorgen omdat m'n zoontje zich niet wilde opdrukken op de buik en volgens kind en gezin moest dat toch wel al een tijdje kunnen
    Ik had vast niet genoeg tijd genomen om te oefenen op de buik :p

Tot vorige zaterdag, ineens kwam die klik en meneer drukte op
    Nu een week later rolt hij de hele living door .. hij kan van rug naar buik en omgekeerd , hij kan niet kruipen maar rolt dus letterlijk tot voor je voeten

Hij had gewoon even die klik nodig :)

5. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Oh ik vergelijk juist helemaal niet. Als mama van een extreem prematuur leer je juist absoluut niet te vergelijken. Maar nu ik een kindje van een "normaal" termijn heb gekregen was ik gewoon benieuwd naar wanneer gaat hij nou wat doen.

Dus ja was gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik kan namelijk niet wachten tot ik met hem kan "spelen". Hij lijkt nu gewoon helemaal niks interessant te vinden! Vandaar!

6. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    Ik heb altijd begrepen dat je moet kijken naar de uitgerekende datum
    als je kindje 4 weken te vroeg geboren is met je dat bij die gemiddelde ( hij kan het op 7 weken) optellen
    Dan zou dat voor jou kindje rond de 11 weken zijn

In het begin zit er nog verschil tussen een prematuurtje en een termijntje .. al verdwijnen die verschillen al heel snel hoor :)

Op 6-7 weken, sliep mijn jongste gewoon de hele tijd
    Lachen deed hij al wel, tussen de slaapjes door maar brabbelen en geluidjes maken was pas echt na de 3 maand
    hij wordt donderdag 5 maand en nu speelt hij echt, met speeltjes .. z'n handjes , z'n eigen voetjes

Is voor elk kindje gewoon echt anders hoor, lopen deden m'n meisjes op 9 maand, m'n middelste zoon pas op anderhalf jaar

7. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Volgens zulke beschrijvingen zou mijn jongste het huis al door moeten kruipen en rond de tafel moeten lopen. Hij doet geen van beide. Bij mijn eerste maakte ik mij er dan zorgen om, maar inmiddels weet ik dat het vanzelf komt :)

8. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Ik denk soms ach maak je geen zorgen maar het zijn niet eens echt zorgen. Het is meer het uitkijken naar wanneer gaat ie nou wat meer contact met me maken. Ik vind het zo lang duren hihi
    Mijn dochter is extreem prematuur geboren en kwam thuis 1 dag na de uitgerekende datum. Maar als zij wakker was kon ze al zo wijs uit d'r oogjes kijken en om me lachen hihi
    Mijn zoon lacht alleen als hij heel relaxed half in slaap aan het vallen is. Van die stuipjes.

Ik denk dat ik gewoon ongeduldig Ben en niet kan wachten tot hij mij wat meer aandacht geeft ofzo hihi

Liefs

9. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Vergeet niet dat dit soort uitspraken over wat ze kunnen meestal gaat over kindjes die met 40 weken zijn geboren. Ik lees in je handtekening dat je kleine met 36.5 is geboren. Op die leeftijd maakt 3.5 week wel uit. Niet druk om maken dus, één dezer dagen zul je vast iets opvangen van interesse enz...

10. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Je moet idd uitgaan van je uitgerekende datum en die 'data' die aangegeven worden zijn een uitgangspunt. Het ene kindje is sneller in dit en het andere kindje in dat.
    Daarbij kan het heel snel gaan in de ontwikkeling. De ene dag doen ze iets nog niet en ineens kunnen ze het morgen wel, zo heb ik dat iig bij de eerste ervaren.

Er is een app van Oei ik groei (niet gratis voor Apple). Daarin wordt precies uitgelegd door welke ontwikkelingsfase/sprongetje je kindje nu gaat. Ook wordt uitgelegd wat de signalen zijn van het betreffende sprongetje, en wat ze zouden moeten kunnen na dit sprongetje.
    Ik vond dit een hele fijne app.

En wat de ander dames ook zeggen: niet vergelijken met andere kindjes. Ook ik heb me hieraan schuldig gemaakt, het buurmeisje dat 3 weken ouder was kon veeeeeeeeel meer dan mijn zoontje. Dat frustreerde best wel..

11. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hello,

Inderdaad zoonlief is geboren met 36.5 maar in het ziekenhuis en het cb zeiden ze ach 2 dgn verder had hij geen "rand prematuur " meer geweest dus hoefde niet uit te gaan vaneen uitgerekende datum bij hem wat betreft ontwikkeling. Is me echt gezegd hoor.
    Bij mijn dochter is het heeeeel anders natuurlijk. Maar ze doet het super goed!

Nogmaals Dit topic is niet omdat ik "vergelijk" ik was gewoon benieuwd naar hoe jullie kindjes het deden rond deze leeftijd. Als er dan meer zijn die nog niet zoals de doorsnee sites uh oh en ah geluidjes maken en met handjes en voetjes spelen dan weet ik ook genoeg hihi :)

Ik vind m'n zoon gewoon heel saai vergeleken bij mijn dochter. Die was al zo vroeg aan het communiceren! En dat voor een extreem prematuur!

Die app lijkt me wel wat! Goeie tip!
    Heb genoeg sprongetje meegemaakt met m'n dochter maar dit is wel handig denk ik!

Liefs

12. Daantjuh85

Daantjuh85 Fanatiek lid

6 mrt 2013
    3.166
    2
    38
    Zoetermeer
    hier ook 2 prematuurtjes van 8 wkn te vroeg. Ontwikkelingen lopen gelijk op met de uitgerekende datum.

Wel keken ze hier ook super helder uit hun ogen. Ik denk dat dat wel een voordeel is van de prematuriteit.

En wat de rest zegt.. Ze kunnen vanaf 7 wkn een hoop, maar ze hoeven het pas vanaf een aantal maanden pas echt te doen.

13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn zoon is 15 weken nu ofzo (gut ik bedenk me ineens dat ik het niet precies weet, het zou ook 14 weken kunnen zijn)...maar goed...hij heeft nog niet een dag naar zn voeten of zn handen gestaard hoor. Hij pakt nu sinds een week wel dingetjes van me aan dus hij weet zn handen wel te gebruiken. Maar hij speelt niet met zijn eigen handjes of voetjes hoor. Vindt hij schijnbaar niet zo interessant denk ik dan maar.

Mijn dochter was ook veel sneller met alles dan mijn zoon. Zij was zo alert, had alles door. Zij keek gelijk heel wijs uit haar oogjes. Mijn zoon daarentegen heeft de eerste weken bijna alleen maar geslapen en als hij wakker was was er geen contact met hem te krijgen, lag een beetje schaapachtig te kijken. Is goed gekomen, hij kijkt ons nu aan, lacht, maakt contact. En soms als ie moe is, dan ligt ie nog steeds alleen maar schaapachtig voor zich uit te staren haha. Hij kan ook hele dag alleen op zn rug liggen. Mijn dochter probeerde te zitten en te rollen en te doen. Hij niet hoor, ligt smorgens nog precies hetzelfde in bed als ik hem savonds neerleg. Komt vast goed...

14. Lala2

Lala2 Niet meer actief

@ligero haha prachtig you made my day!
    Inderdaad schaapachtig zou kijkt mijn zoon ook beetje uit z'n doppies verder niet hihi
    Misschien dat meisjes toch anders zijn op dat gebied! Nouja hij is naast de reflux gewoon gezond en sterk dus komt vast goed!

Maar ik kan niet wachten tot we wat meer contact met hem kunnen krijgen :)

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier beide kids met 41 weken geboren, en ze lopen/liepen (nr 1 is 7, nr 2 12 weken) idd een week voor qua ontwikkelingsmijlpalen, dus echt uutgaan van de uitgerekende datum de eerste maanden. Over een week of 3 zie je vast verschil.

Deel Deze Pagina