Hallo, Ik heb een zoon van bijna 18 mnd. En hij zegt tot nu toe mamma en aai. Ik begin me toch wel zorgen te maken, hoewel het cb dat blijkbaar pas bij 24 mnd doet. Als ik zo lees op internet moet hij al minstens 10 woorden kunnen zeggen. Wie herkent dit? En wanneer gingen jullie kindjes praten? Mijn dochter was belachelijk vroeg, 9 maanden.... dus dat is een slecht voorbeeld
Bij 18 maanden wel rond de 15 woorden, nu zinnetjes van 2/3 woorden. Zou me nog geen zorgen maken, wel misschien rekening vaan houden met evt onderzoek audioogisch centrum als het bij 2 jaar nog is.
Sommige kindjes gaan nou eenmaal wat later praten. Het CB hanteert niet voor niets twee jaar als grens, denk ik dan. Zolang hij zich verder goed ontwikkelt, zou ik me zelf geen zorgen maken. Misschien is praten voor hem niet zo noodzakelijk, bv. omdat je hem toch wel begrijpt, of liggen zijn 'prioriteiten' op andere gebieden. Ik lees ook wel vaker dat jongens later zijn met praten dan meisjes (geen idee of dat ook wetenschappelijk is bewezen, hoor). Maar als je je echt zorgen maakt misschien een keer extra langs het CB of langs je huisarts?
Mijn oudste was 2 jaar en zei een paar woordjes. Ik was op het cb (2 jaar en 1 maand) en daar vroegen ze ook hoe het ging met praten. Ach hij praat nauwelijks. Komt vanzelf was het toen. In de paar maanden tijd is hij van zo goed als niet praten naar zinnen van 3 woorden gegaan, zingen en de oren van je kop kletsen op zijn manier. Zoals laats; (naam buurmeisje) is weg. Buurmeisje auto weg. Buurmeisje op vakantie. Het ene kindje praat sneller dan het andere kindje, laat je niet onzeker maken door alle kindjes die al wel zoveel praten! Het ene kindje is het andere niet en jouw kindje zal druk bezig zijn met andere ontwikkelingen.
Hier zegt mijn jongste nog helemaal niks. Soms lijkt het erop, maar alles volgens mij nog niet echt bewust. Laatste keer op het cb vonden ze de afspraak met 2 jaar te lang wachten om te weten of ze praat, dus als de scholen weer beginnen neemt ze contact op. Als ze dan nog niet praat bestaat er een kans dat ze logopedie gaan adviseren. Communicatie gaat wel heel goed, want ze weet precies duidelijk te maken wat ze wil!!
Jongens zijn idd vaak wat later, maar beginnen soms ook ineens te praten en dan dus ook goed. Hier bij het cb hoefde onze dochter met 18 maanden alleen iets van papa en mama te kunnen zeggen plus één ander woord, precies wat jouw zoon dus doet! Prima dus lijkt me
Ik heb ws minder vertrouwen in het cb dan jij En wellicht komt het doordat onze dochter zo vlot was dat ik het niet zo goed weet
Hier begint zoontje nu echt met woordjes nazeggen. Hij was vooral snel met de lichamelijke ontwikkeling dat hij voor praten geen tijd had. Nu zegt hij boom, bloem, auto, huppetee en zo nog een paar. Wij kijken wel veel in boekjes en blijven woorden herhalen. Dierengeluiden doet hij ook nog niet echt. Maar ach het komt vanzelf.
Onze mannetje praat soms al met 3 woordjes een zinnetje.mij is verteld op cb dat ze met 18 maand 3 woordjes moeten kunnen zeggen.ik zou zeggen geen zorgen maken.kan ineens heel snel gaan.
Emma praat wel in haar eigen taaltje, op een bepaalde manier.. en het enige wat ik er uit kan halen van de woorden die ze soms zegt: Papa, Bumba maar dan als papa uit gesproken, eendje(dehdeh), nijntje (dieediee), poes is dieee.. en verder volgens mij niks haha.
Gewoon rustig afwachten. En wat ik deed is 'kijk eens, dat is een eend, kun je dat ook zeggen?' Zo niet dan niet. En werd hij voos stopte ik er direct mee. En praten is idd makkelijker, maar soms... 'nee, andere' hoor ik nu de hele dag Maak je niet te veel zorgen!
Mijn dochter is nu 21 maanden en is twee maanden geleden ineens uit het niets begonnen met het zeggen van verstaanbare woordjes. Maanden heb ik alles in boekjes en tijdens het wandelen en tijdens het eten aangewezen en geprobeerd om haar te stimuleren om te praten. Ze zei helemaal niks. Wel bleef ze alles aanwijzen en moest ik telkens zeggen wat het was. Het is allemaal dat koppie ingegaan en net toen ik dacht dat praten nog heeeeel ver weg was begon ze. En nu komen er elke dag woordjes bij.
Onze dochter is nu ook 21 mnd en praat ook nog niet lang. Met 18 mens zei ze misschien 5 woordjes, nu zijn het er 20 ongeveer. Onze oudste was ook laat, die zei met de twee jaar ook een aantal losse woordjes (40) en praatte 2 maanden later ineens met 5 woord zinnen. Ik maak me nu dus nog niet druk. En als je alle reacries hier leest dan lees je ook dat je zoontje geen uitzondering is. Als hij alles begrijpt wat je zegt dan is er met het gehoor in ieder geval niets mis. Lekker boekjes lezen met hem en dingen benoemen, dan komt het vanzelf. Succes.
Ik heb er ook geen hoge pet van op, ik ga zelf dan ook naar de huisarts als ik me ergens zorgen over maak. Maar die grens is niet door het CB zelf (in ieder geval niet door één persoon ervan) ingesteld, lijkt me. Dus dergelijke grenzen vertrouw ik dan weer iets meer. Maar hier een kletskous...dus ik heb makkelijk praten. (Met andere dingen heb ik er natuurlijk wel mee te maken gehad, maar dan ging ik dus naar de huisarts. )
De cb blijkt per cb erg verschillend te zijn. Zij hanteren zelf verschillende richtlijnen. Bij mij was er niets aan de hand dat mijn zoon met 2 jaar en 1 maand nauwelijks praat, terwijl ik hier lees dat dat 'zorgen baart'. Ook heb ik die ervaring met een goede vriendin en hun adviezen daar, kindjes schelen 2 dagen, maar de adviezen zijn zeer verschillend.
Het kan zijn dat jongens wat later gaan praten. Een neefje van ons was motorisch erg sterk, maar sprak vrij laat. Bij mijn dochter was het precies andersom. Ieder kindje ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Als ze vier zijn is dat vaak rechtgetrokken en komen ze ongeveer gelijk de basisschool binnen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Blijf hetgewoon goed in de gaten houden.
Hier ook een 18 maander die maar een paar woordjes zegt. Mama, soms papa, bal, hap, bat (bedoelt ze water mee) en natuurlijk bumba Maar maak me er geen zorgen om eigenlijk, ze gaat wel vooruit, dus dat is het belangrijkste.
Hier ook zo'n jongetje. Nou ja hij had wel hele verhalen maar volledig in zijn eigen taal. Weinig woordjes, ja de bekende papa, mama en poes. Maar nu gaat het heel goed! Toch is hij af en toe heel gefrustreerd omdat hij iets wil zeggen en het nog niet kan. Maar zo is het nu eenmaal en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt Het verschilt echt zo per kind. Zijn oudste zus zat met 1,5 al liedjes te zingen en had een grote woordenschat. Maar die ging pas met 1 jaar een beetje staan in de box. En jongste zus deed het ook weer anders