Symptomen ijzertekort

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MommyOwl, 19 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Ik vraag me al een tijdje af of mijn dochter (12mnd) een ijzertekort heeft. Het CB en de huisarts maakte zich nog geen zorgen, dus ik heb het even gelaten. Maar nu begin ik me toch weer zorgen te maken. Ze is de laatste weken namelijk erg jengelig, wat bleekjes met snel wallen onder haar ogen, ze maakt een vermoeide indruk maar slaapt steeds slechter, en nu begint ze ook haar eetlust te verliezen.

Herkent iemand dit als symptomen van ijzertekort? Ik ga er sowieso achteraan, aangezien ik me zorgen maak, maar ik was benieuwd naar ervaringsverhalen.

2. Saren

Saren Actief lid

7 jun 2012
    329
    23
    18
    NULL
    NULL
    Kan ook van de suiker of schildklier komen. Ik zou haar eens laten onderzoeken bij de huisarts en evt. bloed laten prikken.

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Bloedprikken is denk ik inderdaad de enige manier om erachter te komen wat haar scheelt.
    Knapt ze op van ijzerrijk voedsel? Bijvoorbeeld rundvleesworstjes, volkorenbrood, chocola (je moet toch wat).

4. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Sorry, late reactie :)

Inmiddels is haar bloed geprikt, en lijkt alles in orde te zijn. Haar Hb is bovengemiddeld, en haar suiker is ook mooi gemiddeld. BSe, MCV, leukocyten en leukocyten differentiatie is ook allemaal in orde. Dus volgens de huisarts is haar bloed okee. Schildklier heb ik ook naar gevraagd, maar de huisarts zag geen aanleiding om daar verder onderzoek naar te doen.

Gek genoeg is ze wel enorm dol op ijzerrijke voeding, zoals vlees, bruin brood en peulvruchten. En kauwt ze het liefst de hele dag op metale objecten, die hebben duidelijk haar voorkeur.

5. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Heeft de huisarts haar verder ook gecheckt? Keel, oren, enz?

6. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Ja, de huisarts heeft ook een lichamelijk onderzoek bij haar gedaan. Keel, oren, etc etc. Hij ontdekte dat haar trommelvliezen wat naar binnen stonden, wat een symptoom van een verkoudheid was. Voor nu verklaart hij de klachten van de afgelopen 2 maanden als een kwakkelende verkoudheid, die maar niet doorzette, en die nu dus eindelijk wel doorgezet heeft. We moeten dl nu laten uitzieken en dan over een aantal weken kijken of er verbetering is. Zo niet, dan kunnen we weer terug komen. Hoewel de huisarts niet meer weet waar hij naar zou moeten zoeken...

Eerlijk gezegt geloof ik er niks van, dat de klachten komen van een verborgen onderliggende verkoudheid :(

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ja hoor, dat kan wel degelijk.

8. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ijzerrijk voedsel is pas na 3 maanden te merken hoor, je kunt niet opknappen van even iets ijzerrijks eten.

Was het maar zo mooi. Mocht je je zorgen blijven maken, roosvicee heeft een variant, met extra ijzer. Deze ligt niet bij de babyspullen, maar meer bij de gezonde spullen van zonnatura e.d. Vaak is dat een speciaal pad in de supermarkt.

Deel Deze Pagina