Kleding van je kind(eren)

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Glimmer, 16 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Niet echt een speciale reden, het mag 1 keer per week en vrijdag is voor mijn vriend en mij ook casual dag op werk :)

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    ik ben helemaal voorstander van het zelf uitkiezen van je kleding, dat hangt toch samen met het zoeken naar je eigen ik. Waar het rond het tweede jaar begon met wat wil je aan met daarbij keuze uit twee dingen bemoei ik me nu (8 en 11 jaar) me totaal niet meer met hun kledingkeuzes. Ook in de winkel niet wanneer er nieuwe dingen uitgezocht moeten worden, ze krijgen gewoon hun budget te horen met daarbij wat ze echt nodig hebben, zodat we niet in de situatie komen dat er een nieuwe broek moet komen en er worden shirts of zo gehaald.

De enige regel die we hebben is geen joggingsbroek aan als we uit eten gaan of een (verjaardags)feest hebben. Maar op zich is dit geen probleem mijn zoon wil standaard broek/overhemd/stropdas/colbert aan bij zulke gelegenheden en mijn dochter vaak een jurk.

Probeer wel te sturen met het weer, maar dochterlief is daarin heel eigenwijs en dus heb ik ervoor gekozen het haar dan maar gewoon te laten voelen. Op 1 of andere manier was ze er snel van genezen (zomerjurkje in november)

3. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn zoon mag in een voetbal trainingspak naar school ja. Het liefst draagt hij dat elke dag want zit lekker en spijkerbroeken draagt hij liever niet. Maar heb het laten gaan want die discussie ga ik niet meer aan en ik zie alleen maar jongens in trainingspakken of mooie Nike joggingspakken lopen met een paar goede sneakers dus ik vind dat geen probleem. Al draagt hij ook zeer regelmatig gewoon nette kleding hoor maar een trainingspak is gewoon prima.

Maar mijn kinderen krijgen nooit maar dan ook nooit kleding aan met een Disney figuur of weet ik veel hoe graag ze het ook willen. Ja thuis als pyjama prima maar verder niet.
    Vind ik echt zo lelijk maar nu hou ik sowieso niet van drukke prints of bloemen en dat soort dingen.

4. Marchella

Marchella Niet meer actief

Hoe kan een kind nou "smaak" ontwikkelen als het never nooit niet zelf mag weten wat het aan wil?
    En heeft een kind wel "smaak" als hij/zij uiteindelijk altijd uitkiest wat mama zo mooi vind, of heeft het alleen geleerd in het keurslijf te passen?

pluk, nizzie86, Ffion en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.618
    8.364
    113
    Vrouw
    #165 Zonnestralen, 22 feb 2018
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
    Met de tijd komt dat heus wel. Veel dames hier hebben jonge kinderen. En sommige regels zijn ook later goed om te hebben. Zoals bijvoorbeeld niet te bloot. Er zit ook nog veel ruimte tussen helemaal niet mogen bepalen en alles voor het zeggen hebben.

Als volwassene heb je ook niet alle vrijheid. Je kleed je naar de gelegenheid. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het jammer is dat kleding voor andere mensen veel zegt wat niet per se de waarheid is. Ik heb mij daar best tegen verzet met gothic kleding. Maar uiteindelijk is aanpassen (tot een bepaalde hoogte) aan de omgeving toch belangrijk.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kinderen zijn geen volwassenen. Volwassenen horen zich te voegen naar de normen van kledij (en zelfs daar zijn velen het terecht niet altijd mee eens) omwille van werk en sociale regels. Kinderen horen kind te zijn. Als zij dan graag in het fluogroen rondlopen, zie ik echt niet in wat daar fout mee is. Zélfs als mama vindt dat dat geen zicht is. Het gaat er net om dat ze zelf ontdekken wat ze mooi vinden en waar ze zich comfortabel in voelen, lang voor dat enge keurslijfje van 'dragen om erbij te horen' hun leven gaat bepalen.

Als je vijfjarige vertelt dat iedereen hem op school uitlacht omdat hij graag K3-liedjes meezingt en dat voor meisjes is, dat zou je dan antwoorden? Dat hij moet doen waar hij zich zelf goed bij voelt, en dat hij anderen niet moet laten bepalen wat hij leuk vindt. Toch?

Zara75, Mammie87, Nescio en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Hier hangt alles als setje al in de kast en kiest de oudste van 5 zelf .. Ik adviseer wel ivm warm/koud of rekening houden met gymles etc.
    Ik heb zelf een hekel aan figuren op kleding maar ik kan dochter ontzettend blij maken met een frozen shirt bijv. Elk seizoen heeft ze wel 1 of 2 dingen wat hip is onder 5 jarige;) hetzij frozen of een tover shirt oid niet mijn smaak maar wel die van haar en ik vind dat ik dat ook moet accepteren met mate.
    De jongste & baby kleed ik gewoon naar mijn smaak

8. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik weet niet hoe het bij andere is maar hier weet ik wel een beetje wat ze leuk vinden en met kopen houd ik daar rekening mee.zo vind de middelste balet leuk nu dus heeft ze een paar shirts met balarina's erop.verder zeggen ze maar zelden dat ze iets niet mooi vinden van wat ik voor ze uitzoek en dan kiezen we samen wat anders uit om te kopen. Zelf de kleding uitzoeken voor de volgende dag of smorgens vinden ze echt niks aan, dus ik leg gewoon wat klaar dat geschikt is met het weer en dat trekken ze bijna altijd zonder morren aan. En als ze dan toch iets anders willen kan dat meestal gewoon tenzij het in de was zit of niet kan met het weer (te warm/koud).
    Zelf smaak ontwikkelen hoeft echt niet meteen met 2 jaar al. Dat kan ook met 6 8 of 16 jaar. Zelf kreeg ik pas met 14 meer een eigen voorkeur en toen kreeg ik ook kleedgeld zodat ik het zelf kon uitkiezen. Daarvoor maakte me het niet zoveel uit, zolang het maar niet kriebelde.

9. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, dus reageer gewoon even op de beginvraag.
    Ja, mijn dochter (4,5) kiest elke avond wat ze de volgende dag aan doet naar school. Dat leggen we alvast klaar voor de volgende ochtend, want als ze in de ochtend moet kiezen, wordt het drama of ruzie.

De enige regels zijn: geen huispak en geen pyjama, en ze moet het zelf aan en uit kunnen doen ivm elke dag gym.

Wil ze een bloemenjurk met een sterretjestrui eronder en een spijkerbroek met regenlaarzen aan? Prima.
    Al zijn die regenlaarzen soms een twijfelgeval ivm koude voeten.

10. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn dochter is 3 en mag zeker wel meebeslissen, maar binnen het redelijke. Met -10 in een t-shirt en korte broek mag niet natuurlijk. Wel mag ze dan een lange broek, t-shirt en daarover een vestje, zodat ze toch dat ene shirt aan kan.

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.618
    8.364
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je het zwart witter opvat dan ik bedoel. Er zit nog een heel stuk ruimte tussen het hebben van grenzen en alles bepalen. Misschien helpt het als ik een extremer voorbeeld erbij pak. Mijn kinderen gaan straks naar een christelijke basisschool. No way dat ik ze bijvoorbeeld met een shirt laat rondlopen die de afbeelding heeft van een omgekeerd kruis.

Wat betreft voegen naar de 'norm'. Ik was een heel eigenzinnig kind. Dat heeft ook gevolgen gehad die ik nu nog voel. Doen wat je zelf wilt hoeft niet altijd goed te voelen.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Niet alles gelezen, maar vraag van TS: mijn kinderen kiezen zelf en ik stuur iets als dingen niet matchen of te warm/te koud zijn.
    Dat doe ik in de winkel ook. Ze mogen zelf kiezen wat we kopen, maar ik stuur wel op bijvoorbeeld draagbaarheid of wasbaarheid. Ze kiezen dan ook regelmatig dingen waarvan ik denk... Oh...Hmm. Maar zolang het fatsoenlijk past (qua leeftijd, pasvorm e.d.) mogen ze hun eigen smaak hebben. Al veto ik soms wel bepaalde kleuren waar ze ziekelijk bleek bij worden, wat hun echt niet staat.

Moet er ook bij zeggen dat ze niet zo uitgesproken zijn in wat ze aan willen en het vaak prima vinden als ik iets uitkies (want op zich hebben ze inhoud van hun kledingkast zelf gekozen ;)). Zelfs mijn dochter van 9 jaar trekt meestal gewoon aan wat ik klaar leg.

13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.025
    3.259
    113
    Mijn zoons (9,7 en 4) mogen zelf weten wat ze dragen zolang het (min of meer) schoon, heel, juiste maat en passend bij het seizoen is.
    Joggingbroeken, Paw Patrol, niet matchende kleurtjes , dat maakt me echt niets uit. Zij lopen er in, ik niet. Kleding uitzoeken doen we samen, zij kijken mee (vooral de oudste twee) als ik online bestel. We hebben allemaal een hekel aan echt shoppen.
    Ze weten heel goed dat bij sommige gelegenheden nette kleding hoort en kunnen dat al aardig goed zelf uitzoeken.Ze accepteren dan ook gewoon dat ik op dat moment bepaal wat wel en niet kan. Maar op gewone (school)dagen hebben ze alle vrijheid.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Kleren kopen doen we eigenlijk nooit samen. Ik bestel online of ik ga samen met mijn man naar de winkel. Als ze iets echt niet leuk vinden/het niet aan willen gaat het terug. Maar dat is tot nu niet voorgekomen.

Ze mogen zelf kiezen en beslissen, vooral de middelste van 3 heeft zo haar eisen (liefst een rok of jurk, liever een legging dan een maillot).

Disney-figuren op kleren vind ik zelf niet mooi, dus dat koop ik niet. Op pyjama's en sloffen mogen figuren staan, op gewone kleding niet.

15. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    mijn oudste is 9.... een jongen, hij kan prima zijn kleding bij elkaar pakken, heel soms pakt hij een groene broek met een groen shirt erop bijvoorbeeld en dan stuur ik hem wel even weer terug, maar meestal gaat het gewoon goed. hij pakt nu gewoon dat wat hij al weet dat mama hem niet terug naar boven stuurt voor een andere broek of shirt ;)

mijn tweede is 7, zij heeft een hele eigen smaak, ze houd van glitter en glamour en niets is te gek, felle kleurtjes is echt helemaal haar ding, ik vind dit prima, ze kan ook heel goed zelf haar kleding bij elkaar stylen, dat vind ze heerlijk om te doen en ik heb haar nog nooit terug hoeven sturen voor wat anders.

om de style van mijn dochter aan te geven, zij loopt in de 7e jas op deze pagina. ( de blauwe met zwarte sterren )http://www.kindermodeblog.nl/2017/11/05/10x-kinderjassen-onder-de-e50-voor-girls/

mijn derde is 4,5 zij mag kiezen wat ze aan wil, wil je een rok een jurk een broek een jumpsuit ? als ze zegt een jurk... mag ze een jurk pakken, ik maak de outfit verder af qua kleur legging of maillot erbij past of wel vestje we er over heen doen.

mijn vierde is 2,5 voor hem kies ik alles nog.

Marchella vindt dit leuk.
  16. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    mijn dochters mogen zelf kiezen sinds ze 1,5 jaar zijn. ze hebben ook een echte eigen smaak. ik heb in het begin wel gedacht wil ik al die printjes etc wel, maar dan zie ik hoe ze stralen in hun zelf uitgekozen kleding en dan is het goed.

ze willen allebei alleen nog jurken aan. de oudste koos in het begin vooral disney (frozen en minnie). sinds ze 3 is, vindt ze dat nog maar matig interessant en kiest ze meer poezen, konijnen en vlinders. nu ze 4 is, begrijpt ze opeens hoe ze setjes kan maken en wat er dan goed bij elkaar staat qua kleurstelling, terwijl ik daar altijd maar minimaal in gestuurd heb.

de jongste vindt frozen niet zo, maar wil wel my little pony. daarnaast is ze gek op stippen en hartjes. ik vind het helemaal prima. zij blij ik blij.

Zara75 vindt dit leuk.
  17. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.878
    5.170
    113
    Home
    ik zie hier zelfs soms al meisjes van jonge leeftijd met van die croptops
    of veeeeeel te korte rokjes
    ik snap echt niet dat sommige ouders dat goedkeuren zo laat je je kind er toch niet bij lopen?

die van mij mogen als ze wat ouder zijn echt wel inbreng hebben maar er zijn grenzen

Vitamientjuh vindt dit leuk.
  18. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Mijn oudste van 3 vindt het nog steeds prima dat ik voor haar kies. Soms vraag ik of ze een jurk of broek aan wil, of ik laat haar kiezen tussen 2 jurkjes, of ik laat haar kiezen welke trui ze aan wil. Ze heeft pas geleden haar winterjas voor volgend jaar uitgekozen (sale z8). Ik heb haar laten kiezen tussen 2 jassen.

Het maakt haar niet veel uit wat ze draagt. Of dat nou een jurkje met legging/maillot is of een spijkerbroek met trui.

Ze kan geen zomerkleding kiezen in de winter, want dat ligt dan niet in de kast.

Voor die van bijna 2 kies ik ook nog.

19. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Omdat ik het echt heel lelijk vind! En ik geef geen geld uit aan kleding die ik lelijk vind. Mochten ze wat krijgen met zo een print en mooi vinden zouden ze het wel aan mogen trekken maar het liefst dan als we een luie thuis dag hebben. Pyama's en ondergoed met disney prints heb ik wat minder moeite mee.

20. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik deel je mening ook volledig. Ik wil ook dat mijn kinderen verzorgt netjes en gestyled erbij lopen. Kleding en mode is mijn passie en dat projecteer ik een beetje op mijn kinderen. Gelukkig was mijn zoon altijd heel makkelijk en heb ik nooit discussies gehad over kleding. Nu is hij 9 en heeft hij dezelfde smaak als mij en kan kleding goed combineren dus die kiest tegenwoordig zelf in de ochtend uit wat hij aantrekt en tijdens het shoppen vinden we ook vaak hetzelfde mooi.
    Dochter is nog klein dus die kan ik volledig sturen maar daar zal me wel wat mee te wachten staan, meisjes zijn toch anders ;)

Deel Deze Pagina