Morgen heb ik een begrafenis. Wat trekken jullie dan meestal aan? Ik heb bijna nooit een begrafenis *Klopt af* dus ik weet het niet zo goed.
Ik trek meestal een zwarte rok of broek met een net jasje aan en nette pumps,maar tegenwoordig hoeft het volgens mij niet meer zwart te zijn..
Bij de begrafenis van mijn tante had ik een zwarte pantalon aan met een zwarte longsleeve en een grijs vestje erover. Ik zou donkere kleuren dragen en een beetje wat nettere kleding en dan zit je al snel goed. Een nette donkere jeans vind ik trouwens ook kunnen. Maar vermijd iig te veel kleur, vind ik persoonlijk nooit zo gepast.
Ik trek gewoon nette kleren aan. Kan een broek zijn met blouse of wat anders. Aangezien ik zelf geen zwarte kleren heb kom ik niet in het zwart. Maar moet ook zeggen, dat zie ik bijna niet meer. Poos terug had ik een donkere spijkerbroek. Vind ik persoonlijk ook kunnen. ALs het maar netjes is.
doe meestal iets netjes aan ( rokje met bloesje en paar pumps of met een broek en colbertje erbij ), en hoeft niet perse zwart maar ook weer niet te vrolijke kleuren. xx veel sterkte morgen
Ik ga zelf wel altijd in 't zwart, gewoon iets netjes. Vaak een zwarte jurk of een rok + truitje/blouse.
Ligt aan de persoon. Meestal zwarte broek of rok met blouse en jasje, maar heb ook wel eens een ecru jurkje aangehad met bruine laarzen en een wit truitje. Maar die persoon had ook specifiek gevraagd om niet allemaal in zwart te komen.
iets netjes, niet te uitbundig. Als het iemand niet heel dichtbij is en ik de familie niet zo goed ken ga ik wel in donkere kleren, want dat is toch de standaard "dresscode"
spijkerbroek zou ik persoonlijk niet doen. gewoon een nette donkere broek/rok. met een nette bloes of jasje erover. niet te uitbundig. bv zwarte broek met witte, zwarte, grijze, donkergroene bloes donkere rok met bloes of jasje. eronder nette laarzen of pumps. nette open schoenen
Hier in het dorp wordt juist heel vaak zwart gedragen. Ligt ook aan de persoon die overleden is, Maar het ligt er ook wel aan hoe die persoon overleden is. Plotseling of door ziekte? Hoe jong was de persoon die overleden is. Vind ik toch ook wel meewegen in mijn kleding. Als er een rouwadvertentie/kaart is daar staat het toch ook wel in? "gepaste kleding" bijvoorbeeld, hier betekent dat zwart.
Bij ons in de familie en in mijn geboortedorp is geheel zwart en netjes toch wel de dresscode. Er wordt bij wijze van spreken al schande gesproken als je teveel wit of grijs in je kleren hebt zitten en dit wordt zelfs als zeer ongepast beschouwd. Ook bloemen worden niet op prijs gesteld. Ik vind het persoonlijk wat overdreven, maar om zeker te weten dat ik safe zit ga ik bij elke begrafenis altijd voor geheel zwart. Hier een zwarte pantalon met bijpassend colbert, zwart blousje en zwarte pumps. Of ik moet zeker weten dat zwart juist niet de wens is van de overledene en de familie en dan trek ik wat anders aan (afhankelijk van de wens).
Ik zou gewoon nette kleding aan doen. Zwarte/grijze/donkerbruine broek of rok Met daarboven een nette blouse, net truitje, colbertje, spencer, giletje etc. Verder natuurlijk nette schoenen. Ik heb de laatste 2 jaar jammer genoeg veel crematie's gehad. En het valt me echt op dat mensen steeds minder netjes heen gaan. Sommige in een lichte spijkerbroek, normaal t shirtje, fleece vest en ik heb zelfs afgetrapte sportschoenen gezien. Ik vind dit persoonlijk niet kunnen en echt niet netjes.
Het betreft een vrouw van 56 jaar. De hartsvriendin van mijn moeder. Ze was al jaren ziek. Ze had geen begrafenisverzekering dus het word een heel sobere begrafenis, met ook een heel klein clubje mensen. Ik ben eigenlijk niet eens uitgenodigd. (De vrouw had voor haar begrafenis al een lijstje gemaakt wie de genodigden gingen worden). Maar ik wil graag mijn moeder bijstaan... En vroeger zag ik die vrouw wel veel en mijn moeder weet zeker dat ze het wel fijn zou hebben gevonden als ik er ook bij ben. Dus het is een hele simpele dienst met een dominee in het rouwcentrum. De begraafplaats ligt er achter en heel lang zal het waarschijnlijk niet eens gaan duren... Ik heb de rouwkaart dus niet gezien. Ik zal mijn moeder vanavond eens bellen wat erin staat...
Waarschijnlijk weet je moeder dan ook wel welke kleding gepast is. Zij kent haar immers goed. Vraag anders wat ze zelf aan gaat trekken en kopieer dat in eigen uitvoering. Ook veel sterkte gewenst met de begrafenis!
Mij ook, en als je moeder het niet echt weet, zou ik gewoon in het zwart gaan, dat kan altijd. Of in elk geval een donkere kleur kleding.