Arbeidsvoorwaarden gesprek

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly83, 29 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal,

Ik heb gesolliciteerd op een leuke baan en heb de baan ook nog gekregen! Vrijdag heb ik een arbeidsvoorwaarden gesprek. Maar nu, ik ga een vaste baan voor 20 uur opzeggen voor een baan voor 16 uur. Het salaris lijkt hoger te liggen maar ik kan dat slecht inschatten omdat het om een ander cao gaat.
    Ik wil natuurlijk niet op de eerste trede beginnen maar wat is reëel om over te onderhandelen? Ik heb 11 werkjaren ervaring in een andere baan.
    Dit betreft een baan met een jaar contact en de intensie tot verlenging. Zou het mogelijk zijn om te onderhandelen over een vast contract?

Iemand met veel ervaring hierin?

2. p1982

p1982 Niet meer actief

je kunt het altijd proberen en anders vragen na 6 maanden vast contract

en zou ook altijd een proforma strook vragen ivm eventueel andere pensioen inhouding etc

3. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb één keer meegemaakt dat ze al m'n werkjaren meetelden: 5 jaar werkervaring, starten in de 5e trede van de betreffende schaal. Dit ging toen vrij makkelijk, ze wilden me ook graag hebben.
    Bij de baan die ik daarna kreeg ging het anders, ze wilden me op de eerste trede laten starten, maar omdat ik bij m'n baan daarvoor veel meer verdiende, heb ik ze zover gekregen dat ik ook op de 5e trede mocht beginnen. Hier heb ik toen wel over moeten onderhandelen.
    Onderhandelen over een vast contract lijkt me moeilijk, ze willen vast eerst kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben maar proberen kan altijd!
    Succes en gefeliciteerd met je nieuwe baan!

4. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik ga er qua uren op achteruit dus als ik op trede 1 zou moeten beginnen is dat voor mij niet haalbaar. Wat ik begreep heb ik alleen een gesprek met 1 persoon van PenO. Is dat gebruikelijk dat je met een persoon onderhandeld? Ik heb wel een vermoeden onder welk cao ik val maar ik weet het niet zeker. Is het raar als ik morgen alvast mail met de vraag naar het CAO? Ik heb vrijdag een gesprek maar moet dan eigenlijk ook mijn ontslag indienen omdat het dan de eerste van de maand is. Ik zou er dus graag vrijdag meteen uitkomen.

5. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.015
    2.377
    113
    Gefeliciteerd! Moet je niet voor de eerste van de maand hè ontslag indienen? (Is bij ons wel zo nl)

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Officieel wel maar in overleg is veel mogelijk, heb afgesproken dat ik 1 juli laat weten wat mijn keuze zal zijn. Dat was prima...

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind het niet raar vooraf wat informatie aan te vragen, zo kun je je goed voorbereiden.

Volgens mij moet je alleen voor de 1e en bij sommige de mogelijkheid voor de 1e en 15e van de maand opzeggen. Vrijdag is dan al te laat.

8. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.369
    2.845
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Nee heb je en ja kun je krijgen. Natuurlijk moet je geen onrealistische eisen gaan stellen, maar onderhandelen hoort er zeker bij.

Voor salaris zou ik zeker proberen je jaren ervaring mee te laten tellen in tredes. Sowieso eerlijk aangeven wat je nu verdient en dat je er niet op achteruit wil gaan. De meeste werkgevers vinden dit heel normaal.

Vast contract wordt niet snel gegeven, maar je kunt natuurlijk wel proberen duidelijke afspraken te maken over wanneer sprake kan zijn van vaste aanstelling. Bijv na een X aantal maanden bij positieve beoordeling volgt een vaste aanstelling.

En zeker je vraag over de cao vast stellen. Laat zien dat je je goed voorbereidt en dat versterkt je onderhandelingspositie.

Veel succes met je arbeidsvoorwaardengesprek!

9. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Dank je wel! Ik ga vandaag inderdaad achter mijn cao aan en zal nogmaals navragen of 1 april niet te laat is.
    Bedankt!

10. p1982

p1982 Niet meer actief

Je zou vandaag moeten opzeggen als je 1 aug wilt beginnen als je 1 maand opzeg termijn hebt

11. Sunshine1

Sunshine1 Bekend lid

18 nov 2013
    621
    0
    16
    Heel goed om vooraf de cao al te vragen . Dan weet je waar je over praat.
    Wettelijk is het voor de 1e maar een afspraak is een afspraak.
    Succes

12. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Bedankt voor de reacties! Ik heb nu zwart op wit staan dat ik vrijdag nog mijn contract op mag zeggen om 1 september te beginnen. Heb ook de cao al opgevraagd en daar reageerden ze heel prettig op.
    Maar volgende vraag... ik weet in wat voor schaal ik kom en daar staan dan per trede bedragen bij op 36 urige werkweek gebaseerd. Kan ik op een bepaalde manier dit terug rekenen na 16 uur?

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Bruto kun je wel terugrekenen, netto wordt lastiger. 16 uur is 44% van 36 uur. Dus 44% van het bruto maandsalaris bij 36 uur. Of bedoelde je dat niet zo?

Er zijn ook sites waar je bruto/netto uit kunt rekenen. Komt meestal wel aardig in de richting.

Wat betreft opzegtermijn, in overleg is toch heel veel mogelijk. Hier komt het echt niet op een dag (of 2) aan.

14. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland

Zoals jij het zegt klinkt het zo logisch dat ik denk waarom kom ik daar niet op! Bedankt!

15. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Nou het is gelukt! Krijg 1 keer een jaar contact en daarna een vast contract. Ook kunnen onderhandelen dat ik in trede 10 begin. Helemaal blij! Bedankt voor de tips

16. p1982

p1982 Niet meer actief

super zeg en wanneer beginnen

17. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
  18. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008