Kleding wassen.. Hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chanoetje22, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chanoetje22

Chanoetje22 Actief lid

3 jul 2007
    202
    0
    0
    KLANTENSERVICE
    ALMERE
    Het is misschien een heel rare vraag maar wij wonen nu net op onszelf en hebben een nieuwe wasmachine en droger gekocht maar ik Heb nog nooit eerder kleren gewassen.. :( Wie heeft er wat tips voor mij.. op hoeveel graden kan ik het beste wassen en wat kan er samen en welk wasmiddel ruikt lekker en is goed? Zijn een hoop vraagjes maar ik Ben benieuwd naar de antwoorden...

xxxxxx ;)

2. jolanda1976

jolanda1976 Bekend lid

29 dec 2006
    919
    0
    16
    Telemarketing
    Arnhem
    Ik was beddengoed,handdoeken,ondergoed etc op 60 graden en dan de rest gewoon op 40 graden.En wat je bij elkaar doet...je hebt natuurlijk donkere was en de witte was.Sorteren op kleur dus.En wat betreft het wasmiddel wat je gebruikt is natuurijk keus voor jezelf.De een vind ariel lekker de andere omo bijvoorbeeld.

3. Niet meer actief

ik schraap gewoon de bruine strepen van het ondergoed af, en anders nog eens binnenstebuiten, zo kan je er best lang mee doen :D

en als je dan toch moet wassen:
    bonte en witte apart , kijk in de etiketten op hoeveel graden het gewassen mag worden, truien broeken etc vaak op 40, handdoeken, theedoeken, ondergoed vaak op 60.
    beugelbeha in een aparte waszak anders snijdt die de andere was kapot.

succes!

4. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Bij Miss Etam hebben ze een wastabel op papier staan. Die kun je zo meenemen uit de winkel. Weet je meteen wat al die picto's in de kledinglabels betekenen. (streepje onder de temp. enzo) Succes met wassen!

5. ik was alles standaart op 40 graden. bh idd in een apart zakje. ik heb witte was, en donkere was. als ik bijvoorbeeld heel veel rood/roze/oranje heb, maak ik daar een apart wasje van. ik hang het altijd uit, blijven je kleren langer mooi van.
    ik gbruik altijd wasverzachter, omdat dan het hele huis lekker gaat ruiken als ik het uithang. verder witte waspoeder, en waspoeder voor bonte was!

6. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Jah dit doe ik nou ook :)
    Ik gebruik alleen dash voor alles en soms van robijn omstuinig groen die is heerlijk!

7. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Ik was alle babywas op 30 graden (behalve hydroluiers en spuugdoekjes) met Persil hypo-allergeen. Ik vind het heerlijk ruiken! Ook heb ik hypo-allergeen wasverzachter.
    Verder inderdaad op kleur selecteren. Witte was, zwarte/donkere was en gekleurd.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik was alles op 40 graden en soms een was tussendoor op 60 zoals beddengoed. ik doe handoeken en wittewas vaak bij elkaar en de donkere en gekleurde was ook en dit gaat hier prima. ik gebruik dash en deze ruikt lekker en hier zit ook al de wasverzachter in dus net zo makkelijk. voor de babykleding gebruik ik robijn want ja die mogen nog niet met wasverzachter en dit was ik op 30graden

9. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Weet je dat niet wat errrug :oops:
    Heb ik op school al geleerd.
    Gewoon wit en donker appart,(doe ik op 40 graden) en hier heb ik ook altijd het 95 graden programma washandjes, handoeken, onderbroeken, sokken en co.

10. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    En af en toe je handdoeken op 90 graden wassen, dat is goed voor de machine.

11. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik doe alles op 40 graden behavlde de witte was die op 60 graden.
    Idd donkere kleuren en lichte kleuren sorteren en dan wit apart.
    Enne in de droger doe ik bijna alles behalve elastische kleding dat krimpt dan heel erg.
    Handoeken beddengoed etc. wel allemaal in de droger ( kijk altijd in de labels)

12. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Wat is daar nou weer erg aan? tegenwoordig leer je dat niet meer op school.
    Ik wist het ook niet en mijn moeder heeft me alles netjes uitgelegd.

13. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    haha nou dat heb ik ook NIET op school geleerd hoor daar heb ik andere dingen gehad.

Ik was ook alles op 40 graden. Kleding met vlekken behandel ik eerst met de Biotex oxi en dan meteen in de was.

De kleurendoekjes (color catchers) van Omino bianco zijn echt super.

Rodd en oranje geeft vaak lang af. Wij doen altijd zo´n doekje in de trommel en je hebt geen verkleuringen. Laatst heb ik zelfs het karatepak van mijn man bij de bonte was gewassen met het doekje en hij is nog mooi wit!

14. Niet meer actief

en jij weet wel alles, ook zo errug... :oops:
    (sorry maar weer een veroordeling om iemands opleiding)

15. Niet meer actief

Ik ben net zo oud als jij, maar heb toch echt niet op school geleerd hoe ik moet wassen hoor. Daar had ik mn mama voor ;)

Wij wassen eigenlijk nooit warmen dan 40 graden, heb niet het idee dat het met 60 nou echt schoner wordt.

Overigens zijn er op internet ook allerlei sites te vinden, die waslabels uitleggen enzo, bijvoorbeeld:

http://www.meolease.nl/wasvoorschriften.htm
    http://www.topcleaning.com/symbolen.html
    http://www.robijndoetdewas.nl/ (ook allerlei tips enzo, best handig)

Succes!

16. ja van robijn is een oranje ook zoo lekker!

17. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Tegenwoordig leer je dit wel weer op school! In de basisvorming (dus van vmbo tot vwo) zit 't verwerkt in 't vak verzorging. Wel alleen de theorie, dus echt heel veel heb je er niet aan. 't Is gewoon een kwestie van doen, dan leer je vanzelf wat jij prettig vindt.

Heb zelf een man die de was doet! Weet zelf wel hoe 't allemaal werkt, maar hij vindt 't leuk om te doen, dus dan zeg ik geen nee ;)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.330
    36.187
    113
    trouwens, veel strechkleding mag maximaal op 30 graden gewassen worden!

19. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Wij wassen ook bijna alles op 40 graden, vaak met de miniwas.

de handdoeken op 90 graden. Kregen we ook als tip van de winkel waar we de wasmachine kochten. Dat werkt beter als al die anti kalk middelen. 90 graden zorgt ervoor dat het kalk verbrand.

20. Niet meer actief

ik doe iedere week een onderhoudswas, lege machine op 90 graden met wasmiddel, nou er komt echt zwart water dan vanaf bah...

Deel Deze Pagina