Kleding wassen.. Hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chanoetje22, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Nog even een tipje voor als je veel zwarte was hebt: was het met een bolletje schoonmaakazijn ipv wasmiddel. Dan blijft het mooi van kleur en is goed voor de machine. Ik doe ook donkerblauw erbij. Hier geen vale was!

2. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    wat ik altijd doe is dit

witte was 60 graden
    gekleurde was 40 graden
    donkere kleding 40 graden.

spijkerstof (jassen en broeken) binnenstebuiten

neem altijd de langzaame programma´s de vlekken gaan er dan makkelijker uit.

tamer knoeit heel veel en als zijn kleding vies wordt dan doe ik het gelijk in een emmer met heet water en wat waspoeder. als ik wacht tot ik de wasmachiene laat wassen dan is de vlek al opgedroogd en dan gaan de vlekken er moeilijker uit.

ik heb geen droger, kan je helaas daar niet mee helpen.

kijk gewoon in de kleding op hoeveel graden gewassen mogen worden.

rode kleding bij de donkere was. ze geven de eerste keren met wassen af, als je zwarte kleding was dan maakt het niet uit.

hoop dat je geholpen hebt bij je vragen.

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    en weet je wel hoe erg het is voor het milieu om zoveel wasjes te draaien op 95 graden? en hoe erg dat is voor je handdoeken? heb je dat niet op school geleerd? wat een rare opmerking hoor..... :confused:

op 't vwo heb ik nooit huishoudlessen gehad, wel een moeder die me aan het werk zette.

maarruh, ik heb het mijn man ook moeten leren hoor, is absoluut NIKS ergs aan!

ik was veel op 30 graden, kleding wordt bij mij niet echt vies en mijn lingerie is te teer voor een zwaarder programma. handdoeken en beddegoed op 40, af en toe eens op 60 graden als het smoezelig is en de kleedjes van de hond en de katten gaan af en toe eens op 95 graden om ze goed uit te koken en de wasmachine eens goed schoon te draaien, maar niet te vaak hoor. verder zet ik het uiteen in wit, licht bont en donker bont. rode kleding bij zwarte was is hier ook een vaste gewoonte.

verder let ik goed op de etiketten en draai regelmatig teer goed op een handwasprogramma (moet maar net op je wasmachine zitten ;))
    een droger hebben we hier niet, kost me teveel energie :)

4. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    ik heb het ook niet geleerd.

heb het allemaal uit mijn zelf geleerd. ik moest we weten hoe de machiene werkte. maar dat was maar 1 tel en ik wist het al. mijn machiene heeft niet zo veel knoppen dus heel makkelijk.

sommige machienes hebben veel knoppen en snap ik ook even niet hoe de machiene werkt.

5. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    bij mijn wasmachine zat een handige lijst waar alles op staat...
    Ik doe veel op 30/40 graden.
    Soms een handdoeken was op 60 omdat dat goed schijnt te zijn voor de machine.

6. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    in principe draai ik hier ook alles op 40 graden, tegenwoordig zijn de wasmiddelen zo goed dat je er bijna alles mee schoon krijgt op die temperatuur.

hardnekkige vlekken zoals tomatensaus en modder/gras vlekken smeer ik altijd ff in met gewone handzeep voor ze in de machine gaan. gegarandeerd dat ze eruit zijn ook op 40 graden.

draai nooit op 90 graden maar als ik sommige reacties lees ga ik dat ook maar doen 1x per week want dat klinkt wel logisch eigenlijk dat het beter is voor je machine.

overigens, shirts met opdruk was ik altijd binnenste buiten. verlengd de levensduur van je print op shirt.

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb het wassen ook op school geleerd, zowel theoretisch als in de prakijk. Echter, toen ik op mezelf ging wonen, moest het me echt nog wel een keer uitgelegt worden hoor :) Kon mij het wat boeien hoe er gewassen moest worden op 16 jarige leeftijd! Hahaha, ik had nog een mama die altijd de was deed ;)

@TS: Veel succes met de was! Blessings on your washing machine enzo... Moge er niks verkleuren, krimpen en dergelijk :)
    Alles komt goed. Aldoende leert men ook ofcourse. De eerste keer dat ik mijn eigen wasje draaide, was ik verplicht om allemaal nieuwe kleren te kopen omdat de meeste kledingstukken gekrompen waren hahahahaha.
    Oef... als ik daar weer aan terugdenk.... :confused:

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me aan bij Claartje ... heel heet vaak niet nodig en heel slecht voor het milieu! Het meeste wordt gewoon schoon bij 30 graden. Wij hebben trouwens ook een ecoprogramma op de machien zitten, dit gebruiken we meestal voor handdoeken en beddegoed.

En helemaal niet vreemd dat je dat niet weet ... ik word nu ook wel eens gebeld door mn zusje met huishoudelijke vragen als mn ouders op vakantie zijn enzo ... we hebben dat allebei niet op school geleerd (en als dat een vak was had ik ws niet goed opgelet :)) en we zijn allebei enorm verwend door onze moeder die alles zelf wilde doen/schoonmaken/opruimen/etc.

9. Chanoetje22

Chanoetje22 Actief lid

3 jul 2007
    202
    0
    0
    KLANTENSERVICE
    ALMERE
    nou, dat zijn veel antwoorden.. Hartstikke bedankt voor alle tips! ik zal er zeker wat aan hebben ik ga vanmiddag eens beginnen met het informatie boekje door te lezen en daarna maar een wasje proberen te draaien.. Ben benieuwd hoe het zal gaan..

10. Ik heb wel nog een droger-tipje voor je (wastips heb je wel genoeg gekregen... ;) )

Spijkerbroeken, overhemden, dekbedovertrekken en dergelijke (noem het 'strijkwas'...) die ik aan de waslijn te drogen hang, stop ik als ze droog zijn nog eventjes een minuut of 10 in de droger. Dan worden ze lekker zacht en het scheelt veel werk met strijken... :D

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hey salapio, dat eco programma heb ik ook en gebruik ik ook veel voor handdoeken en beddegoed en zo. ideaal!

12. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik doe de bonte was broeken truien enz op 40 graden ook doe ik de spijkerbroeken binnenste buiten. witte was en handdoeken, beddengoed enz op 60 graden en in de droger. alles doe ik op kort was programma(duurd bij mij nog 1 uur en een kwartier.) bonte was doe ik ophangen slijt het minder snel. met strijken doe ik ook de spijkerbroeken binneste buiten voor tegen het slijten en strepen. ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel van de lidll maar heb nu dash 2 in 1 ruikt heerlijk(is in de aanbieding bij kruidvat).

13. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    o ja als ik nieuwe kleding heb doe ik het een keer koud wassen dan geeft het de volgende keer niet af en krimpt het ook niet.

Deel Deze Pagina