Ik heb gewoon mijn eigen wasmiddel gebruikt, heb ze zelfs gewassen met wasverzachter (Robijn sensitive. Ik heb trouwens alles gewassen en gestreken toen ik 39 weken zwanger was. Die geurbuideltjes van Zwitsal is trouwens echt een aanrader om in de laatjes van de commode te doen.
ALLES gaat hier gewassen worden. Alle kleertjes, dekentjes lakentjes, knuffels, doekjes, handdoekjes.... Waarom? Je weet nooit wie eraan heeft gezeten, wat ermee gebeurd is en waar het is geweest. Daarnaast zit alle nieuwe textiel (dus zowel kleertjes en lakens enzo) vol met chemische troep zoals stijfsel en kleurstoffen. Dat 'nieuwe' luchtje is een chemisch luchtje. Zelfs het kamertje moet je op tijd klaar hebben zodat de nieuwe lucht eruit kan, het is gewoon niet gezond. Ook het matrasje zal hier goed gelucht worden voor gebruik. Ik heb zelf een keer vreselijke uitslag gekregen door iets ongewassen te dragen... door de kleurstof die erin zat. Nooit eerder gehad, was ook niet allergisch ofzo (en uitslag komt nu nog steeds wel eens terug ). Op een gegeven moment is het teveel en geeft je lichaam een reactie. Dat gebeurt dus bij kindjes dan ook. Daarom adviseren ze ook geen wasverzachter. Niet omdat ze er automatisch allergisch voor zijn maar omdat het getriggerd kan worden (natuurlijk afweersysteem van je lichaam is het, het is iets anders dan allergisch zijn voor katten of astma hebben). En een babyhuidje is gevoeliger dan onze huid.
Je kunt gemakkelijk een Sensitive wasverzachter nemen. Gebruik ik al sinds de geboorte van de eerste en die is alweer 5,5. Kleertjes zonder wasverzachter zijn stijf en harder. Zelfs als ze koud geslingerd worden in de droger.
Nou, ik heb alles gewassen toen ik nog zwanger was. Daarna heb ik alle nieuwe kleertjes nooit meer gewassen maar gewoon gelijk de eerste keer aangetrokken. Zelf doe ik dat ook altijd. (Behalve bij ondergoed) nooit ergens last van. Ligt er dus maar net aan hoe gevoelig je huid is. Ze heeft trouwens geen allergieën en kan overal tegen.