Hoi meiden, Even een onzeker momentje... ZL is bijna tien maanden en rolt en tijgert erop los. Zelf gaan zitten of zichzelf optrekken tot staan doet hij niet. Als ik hem aan de tafel zet dan houdt hij zichzelf wel vast, maar als hij is afgeleid (en dat is snel haha) dan valt hij om. Dit gaat ook zo met zitten. Hij vindt het heerlijk om bij mij op schoot te zitten maar na eventjes verliest hij evenwicht en valt om. Kruipen doet hij ook niet. Hij zet wel zijn knietjes onder de billen en juttert wat. Dan heeft hij de grootste lol. Kan ik het zitten, staan, kruipen stimuleren. Zo ja, hoe? Is dit normaal rond deze leeftijd? Ik lees veel op het forum dat veel kindjes al zelf aan de tafel staan of stapjes zetten aan de tafel; kruipen rond of gaan zelf zitten.
Mijn zoontje is 9 maanden en doet precies hetzelfde wel en niet als jouw zoontje dus ik lees even mee. Is mijn eerste dus ik weet het ook niet zo goed.
Ieder kindje ontwikkeld op zijn eigen manier. Zou me er geen zorgen om maken. Dochter ging iets voor de 10 maanden zelf zitten en optrekken tot staan. Het echte kruipen deed ze vanaf 10.5 maand. Hiervoor deed ze het af en toe maar ging lang niet zo snel als tijgeren. 🙈 Ze ontdekken het ineens en dan is er geen houden meer aan.
Ieder kindje doet het inderdaad in zijn eigen tempo. Mijn dochter ging net voor haar eerste verjaardag zelf zitten(het zitten kon ze al wel eerder) en vrij snel daarna trok ze zich op aan de tafel. Toen duurde het nog een heleboel maanden voor ze eindelijk los ging lopen (met 21 maanden). En kruipen heeft ze nog nooit gedaan. Het komt echt allemaal vanzelf. Al kan het voor jou wel heel lang duren.
Ieder zn eigen ontwikkeling. Dafne kroop pas met 12 maanden, toen liep ze al bijna los, haha. En ging pas zelf zitten met 11 maanden. Maar tijgerde wel met 7 maanden, optrekken rond 10, los lopen met 13. Dus die had gewoon een rare volgorde
Mijn dochter tijgerde met 9.5 maand, ging zelf zitten vlak voor haar 1e verjaardag en vlak erna kroop ze. Optrekken enzo geloof rond 11 maanden. Lopen doet ze nog niet maar verwacht het wel elk moment (ze is bijna 17 mnden). Ze is meer gericht op fijne motoriek en sociale/verbale dingen Elk kind is anders!
Dochter is ongeveer net zo oud als jouw zoon en tijgert ook alleen maar. Kan wel redelijk stabiel zitten maar zelf gaan zitten ho maar 😅 Zal wel goed komen, de interesse zal vanzelf komen.
Ik was met 11 maanden bij het cb en zei dat hij wel veel wiebelde op handen en knieën maar echt nog niet kroop. Toen zei de arts dat er wel meer kindjes zijn die pas gaan kruipen als ze beginnen met lopen. Dus het kan allemaal. Overigens zagen we hem van de week op z'n eerste verjaardag voor het eerst kruipen en nu heeft hij de smaak helemaal te pakken.
Komt wel goed hoor. Heeft vaak allemaal met interesse te maken. Mijn oudste was een tamelijk 'luie' baby. Ze deed alles pas als ze er helemaal klaar voor was en deed het dan ook meteen goed. Ze weigerde te blijven zitten, gooide dan haar lijf naar achteren. Ze weigerde te gaan staan. Trok altijd haar benen op. Ging pas zitten met 11,5 mnd en bleef toen dus ook voor het eerst zitten. Lopen met 17 mnd van de ene op de andere dag. Mijn tweede was van het oefenen met vallen en opstaan en de bijbehorende frustratie. En was veel sneller dan haar zus. Mijn zoontje doet alles 'keurig' op volgorde en gaat door met het volgende als hij iets onder de knie heeft. Je ziet hem gewoon dagelijks/wekelijks iets nieuws leren (iets kleins). Zo gaat hij nu van tijgeren naar kruipen, maar dan wel in hele kleine stapjes. En mijn oudste meiden vinden het nu vooral heel leuk om te horen hoe ze het allemaal op hun eigen manier deden
Nee joh, niet doen hoor, hij doet het prima voor z'n leeftijd. En zeker als ie nog zo tevreden is. Die van mij zijn alledrie na een jaar pas gaan kruipen en staan. Is allemaal goed gekomen. en ja, dus wel iets later dan gemiddeld, maar er bestaat niet voor niets een 'gemiddelde'. Geniet er nog maar even van dat ie nog niet overal bij kan.
Komt goed hoor. Mijn dochtertje is 1 jaar geworden. 2 weken voor ze 1 jaar werd kon.ze oppeens kruipen. En boem op d dag vqn haar verjaardag kon ze plots staan 😊 Nu oefenen op stappen, heb loophulpj gekocht
Je kan altijd fysio om tips vragen. Ik weet eerlijk niet wat ze met 10 mnd moeten kunnen. Maar als je je ergens van binnen zorgen maakt zou ik gewoon even advies vragen. De meeste kindjes vinden fysio ook leuk. En misschien nog oren check ?
Als hij moeilijk evenwicht kan houden kan dat door de oren komen. Hoeft natuurlijk niet ☺, en waarschijnlijk is dat het ook niet (tenzij hij veel last heeft van de oortjes)
Mijn zoon kroop en ging zelf zitten met 8 maanden, liep langs de randjes met 10 maanden en liep los net voor zijn eerste verjaardag. Mijn dochter ging zelf zitten en kruipen met bijna 13 maanden (viel tot bijna een jaar ook nog regelmatig om), ging zich optrekken met 15 maanden en liep los net na de 18 maanden . Echt zo'n verschil kan ertussen zitten. En dan had ik een redelijk vlotte zoon en een hele trage dochter.
Mijn oudste dochter ging billenschuiven met 11 mnd, gaan zitten met 12 mnd, nooit gekropen, optrekken tot staan ergens rond 13 mnd en met 15 mnd liep ze los. Mijn jongste dochter is gaan kruipen met 12 mnd, gaan zitten met 13 mnd, optrekken tot staan bij 14 mnd en liep los bij 15 mnd. Zeker niet de snelsten (mn de jongste, maar daar merk ook echt van dat ze grof motorisch gewoon niet zo'n held is , nog steeds niet. Beetje onhandig ), maar geen enkele reden tot zorg. Mijn oudste was langzamer (maar dat heeft dus ook met zijn beperkingen te maken), ging tijgeren met 11 mnd, kruipen met 13 mnd, optrekken tot staan 16 mnd en los lopen 19 mnd. Maar zelfs dat vond de fysio niet echt schokkend of laat .
Finn is echt net druk aan het tijgeren. Heeft voor mijn gevoel lang geduurd. Met 3 maanden draaide hij van buik naar rug en hij heeft dat een maand heel enthousiast gedaan. Dan lag hij dus ook te schoppen en te duwen met zijn beentjes. Iedereen zei "ja die gaat snel tijgeren hoor!". Maar na een maandje draaien deed hij niks meer! Hij is toen voor mijn gevoel lang stil blijven staan. Zo even voor 6 maanden ging hij van rug naar buik. Pogingen tot tijgeren waren er wel maar er gebeurde weinig. Zo nu sinds een week komt hij pas vooruit. Wat hij wel doet is een combi beweging maken. Hij ligt op zijn buik, en trekt dan heel enthousiast zijn knieën onder zich (kruip houding) maar dan zet hij af met zijn benen en word dus naar voren gekwakt. Soort kikker sprong. En gewoon tijgeren. Dat doet hij dus door elkaar heen haha. Dus iedereen roept nu hij gaat gauw kruipen hoor! Ik wacht maar rustig af 😂 hij draait nog steeds niet van buik naar rug dus ja. 1 ding tegelijk toch
Bij 10,5 maand ging hij zich hier optrekken en kruipen op de knieen, blijven zitten zonder steun gaat sinds die tijd ook goed. Hij is toch prima op weg om het allemaal te leren?
Meid maak je niet druk.. ik heb dat ook lang gedaan want mijn zoon kruipt nog steeds niet sommige kinderen gaan dat helemaal niet doen en daar is niks mis mee. Mijn zoon gaat sinds een week optrekken tot staan en loopt heen en weer aan de tafel. Dus denk dat hij helemaal niet gaat kruipen Zitten kan hij wel stevig maar zelf gaan zitten heeft hij nog nooit gedaan behalve als hij perongeluk op zn kont is gevallen na het optrekken. Volgens het CB was dit ook helemaal geen probleem. Het komt allemaal vanzelf!!