Forlax

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lotte1, May 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lotte1

Lotte1 Actief lid

Sep 12, 2008
    346
    0
    0
    Onze dochter heeft sinds ze geen bv meer krijgt erg veel last van harde ontlasting.
    We hebben alle middeltjes die je maar kan bedenken gebruikt en ook krijgt ze speciale voeding, maar niks helpt.
    We hebben woensdag een afspraak bij een kinderarts.
    Helaas hoor ik niet van die goede verhalen over haar.
    Ze zou nogal snel klaar staan met het middeltje "Forlax".
    Volgens deze arts een onschuldig, maar een kinderarts in een ander ziekenhuis zou hier heel anders over denken.
    Heeft iemand ervaring met dit middeltje?

2. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Mijn zoontje krijgt sinds afgelopen dinsdag Forlax. Sinds hij op zijn nieuwe voeding staat voor zijn reflux raakten hij verstopt.
    Kindicol, extra water, olie, roosvice laxo en lactulose hadden geen effect. De laatste 2 kreeg hij giga krampen van (lag gewoon te gillen).

Mijn KA is geen voorstander van lactulose (kreeg hij in overleg met HA) daar het vaak darmkrampen veroorzaakt en veel lucht.

Sinds dinsdag geen krampen meer, en vandaag heeft hij 5x (!!) giga poepbroek gehad. KDV stond er versteld van hoeveel er uit het manneke kwam (tja wat wil je als je al 3 weken amper poept).

Dus deze paar dagen goede ervaring. Ook hier op het forum lees ik veel goede ervaringen.

3. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    mijn dochter gebruikt al af en aan vanaf haar 2 jaar forlax...enkel goede ervaringen. Het legt haar darmen niet stil, het stimuleerd ze juist!

Lactulose heeft ze ook gehad..kreeg ze buikpijn van! Want ze had toen zoveel lucht in de buik gekregen.....en dat had ze met forlax helemaal niet.

Ze krijgt nu 10gr, de volwassen variant omdat ze meer als 25 kg weegt....maar die helpt ook heel goed!

Ik zou het doen..je hoeft het tohc niet altijd te gebruiken..gewoon weer afbouwen...als het het versoepeld is het vaak al voldoende!

Een verstopping is gewoon erger als de medicijnen hoor...dus ik zou het doen.

Groetjes,
    Miranda

4. Lotte1

Lotte1 Actief lid

Sep 12, 2008
    346
    0
    0
    Dit is mij verteld door een collega:

Zij bleef..... maar forlax geven, en dat terwijl ze er alleen maar zieker en zieker van werd.
    Het middeltje heet Forlax en ze beweren bij hoog en laag dat het absoluut géén kwaad kan. Het zou alleen de ontlasting dunner en soepeler maken en het heeft geen effect op de darmen.Nou de kinderarts in.... denkt daar heel anders over.Zij heeft ook nog zoiets van het is een onnatuurlijke goedje wat je in zo'n kinderlijfje pompt.Zij staat daar heel sceptisch tegenover...........

Het is ook niet zo dat ik het niet ga gebruiken als ze het voor zou schrijven, maar ik schrok wel van dit verhaal.
    Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar andere verhalen

5. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    als het werkt merk je dat binnen 2a3 dagen....en dan is het een mega verschil! zie berichtje over de flinke poepluiers....en daarna zie je verbetering in je kindje gewoon helemaal!

Als het niet werkt, moet je meteen aan de bel trekken...en een goede kinderarts weet dat na 4 dagen nog geen poepluier er iets anders aan de hand is en er verder gekekne moet worden hoor...tenmisnte die van mij wel!

6. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier krijgen mijn kinderen ook forlax ivm ernstige opstipatie. Maar ons zh schrijft het pas voor vanaf 6 maanden. Tot die tijd krijgen ze hier lactulose.

7. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    Wij hadden Lactulose maar dat werkte niet.
    Nu forlax de 2de dag en nog steeds niet gepoept geen verandering. Moet ik nu wel of niet bellen? Ze heeft vandaag zelfs 2 zakjes gehad begin me nu toch wel zorgen te maken...

8. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    @ Jessi: Als je je er niet prettig bij voelt, altijd bellen.
    Ik ben er dinsdag mee begonnen, en vandaag (donderdag) is het gaan werken. Daarvoor merkten ik wel dat hij alweer windjes begon te laten (deed hij ook niet meer), en vandaag heeft hij zich helemaal geleegd.

@ Caruli: Bij mij op de zakjes staat inderdaad ook vanaf 6 maanden (mag ook maar een half zakje per dag gebruiken).
    Ben blij dat we het voorgeschreven hebben gekregen, want van de lactulose gilden hij het uit.

@ Antares: Mijn KA gaf ook aan dat ik binnen 3 á 4 dagen echt verschil moest merken. Zo niet, meteen opbellen.

9. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    @ Lotte1: De werkzame stof van forlax is Macrogol. Macrogol zorgt ervoor dat de hoeveelheid vocht in de darm toeneemt. Hierdoor wordt de darmwerking (= peristaltiek) gunstig beïnvloed en de darmsubstantie genormaliseerd. De elektrolyten voorkómen dat te veel lichaamseigen elektrolyten met de ontlasting verloren gaan.
    Bron: Consumed

Lees anders ook: Apotheek medische informatie Forlax

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Voor welke dochter is het?;)

Als het voor de jongste is; die is nog geen 4 maanden? Kan je niet wat meer water bij de fles doen?

Macrogrol is onschuldig. Maar in Forlax zitten veel hulpstoffen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of als de problemen begonnen zijn met afbouwen, relacteren?

12. Lotte1

Lotte1 Actief lid

Sep 12, 2008
    346
    0
    0
    Hahaha, dat is een goede vraag.
    Het is inderdaad voor de jongste.
    Water doen we al vanaf het begin extra in de fles en ze krijgt ook regelmatig wat extra water.

Relacteren heb ik ook al aan zitten denken.
    Heb er informatie over opgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat dat heel moeilijk/zwaar zal worden.
    Maar goed, als dat de beste oplossing is doe ik dat natuurlijk met liefde.

13. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Oh dacht dat het voor het oudere kindje was....maar idd forlax mag niet onder de 6 maanden. Ik zou toch echt even goed overleggen met je kinderarts.

Voor degene met zorgen na 2 dagen. Wacht nog 1 dag...als er geen windjes of iets komt gewoon bellen! En als je kleine zich nu niet lekker lijkt ye voelen gewoon bellen! Daar zijn de artsen voor.

14. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Medicijnen hebben ook even de tijd nodig. Ik gebruik hier als het echt niet wil komen een microlax. Ik moet echt wachten tot de 6 mnd..

15. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    Nog steeds niet gepoept sinds dinsdagochtend dit is dus dag 3 geen windjes je hoort haar darmpjes wel maar er komt niets en ze gaat zich weer overstrekkebn

16. juffie29

juffie29 Actief lid

Apr 10, 2009
    280
    0
    16
    Voor mijn oudste dochter gebruiken wij nu al 1,5 jaar forlax. Idd vanaf toen ze een maand of 6 oud was. Hiervoor ook laculose.
    Het middel werkt prima. Ze heeft nu geen last meer van verstoppingen. Maar als we een keer een dag zijn vergeten forlax te geven kunnen we dat meteen merken.
    ik was zelf ook nooit zo'n voorstander van medicijnen bij kleine kinderen. Volgens onze kinderarts kon forlax geen kwaad en kan je het jaren gebruiken.

17. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Klopt, mijn oudste gebruikt het nu bijna 9 jaar. Vanaf haar 6 mnd oud ;)

18. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    Net de KA aan de telefoon gehad en moet toch vandaag nog een microlax geven. Vind dit best eng hopelijk werkt dit wel.

19. Lotte1

Lotte1 Actief lid

Sep 12, 2008
    346
    0
    0
    Hoe gaat het nu?

Wij hebben inderdaad Forlax gekregen.
    Om te beginnen 1 zakje per dag.
    Als dat niet werkt mogen we meer gaan geven.
    Het is dus even kijken wat voor onze dame het beste is.
    We hebben nu 2 dagen wat gegeven, maar helaas nog zonder resultaat :(
    In de bijsluiter staat dat het 24 tot 48 uur duurt voordat je effect ziet, dus we wachten morgen nog even af.
    Poept ze dan nog niet dan geven we zaterdag 2 zakjes.
    Ik vind het nogal wat, zoveel van dat "goedje" in zo'n klein mensje stoppen.

De kinderarts vertelde nog voordat ik aan kon geven dat Forlax toch voor kindjes vanaf 6 maanden is dat ze het wel aan durfde om dit voor te schrijven.

20. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    De microlax werkte maar nu zit ze alweer verstopt.
    Volgende week naar de kinderarts en dan hoop ik dat ze meer kunnen doen.

Share This Page