Van vingervoeden weer aan de borst mogelijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blij ei, 7 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Omdat ons zoontje niet goed genoeg aan de borst dronk en daardoor teveel was afgevallen zijn we de moedermelk gaan geven met vingervoeden.
    Zijn groei is nu gelukkig weer helemaal goed, maar elke voeding gebeurt met vingervoeden.
    Een lactatiedeskundige is langs geweest, en ons zoontje is gewoon 'lui' met zuigen. Ze gaf aan dat het een kwestie van geduld is, blijven proberen met aanleggen.

Mijn vraag is, wie heeft er ervaring met vingervoeden en na hoe lang ging je kindje dan weer van de borst drinken?

Of heb je juist de ervaring dat het niet gelukt is en hoe lang ben je doorgegaan met vingervoeden?

Bedankt.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik weet dat Dirksmama dit heel lang zo gedaan heeft en volgens mij is het aan de borst daarna gelukt!

3. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Dankje, ga ik even Dirksmama zoeken en vragen.

4. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Fingerfeeding is voor een kindje wel erg makkelijk...ze hoeven er weinig werk voor te doen. Volgens mijn kraamhulp is het dan handiger om eerst op de fles over te gaan (is moeilijker drinken dan bij fingerfeeding) en kun je makkelijker van de fles overgaan op borstvoeding.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik lees net in een oud topic van mij terug dat ze dat 10 weken zo gedaan heeft en volgens mij uiteindelijk aan de borst.

6. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    @zonnestraaltje, dank voor je reactie. Het is wel verwarrend vind ik de verschillende adviezen. De lactatiedeskundige gaf bij mij aan dat juist een fles te makkelijk is (als je vingervoeden tenminste op de juiste manier doet).

@frannie, weer bedankt! Heb haar gekrabbeld.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Laat je hem wel al oefenen? Wel blijven aanleggen misschien heeft hij het straks weer door. Of een borstvoedingshulpset gebruiken zie borstvoeding.com.
    Succes!

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.282
    1.443
    113
    Mijn zoontje dronk de eerste 2 weken niet genoeg aan de borst (ivm prematuur en hij was ziek en daardoor zwak) en daarom deden wij ook finger feeding. Ik deed hem altijd eerst aan de borst leggen en hetgene dat hij te weinig had gedronken gaf ik met finger feeding erbij (ik deed hem dus voor en na iedere voeding wegen). Bij het finger feeding waren mijn man en ik wel een beetje ' streng' als hij niet hard genoeg zuigde deden we ook niets er in spuiten. Na een paar dagen dronk hij volledig aan de borst.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk als kraamverzorgende en bij ons adviseren we geen vingervoeden meer omdat het ook zuigverwarring oplevert.
    Beter kun je met een sondeslangetje + spuitje aan de borst bijvoeden.
    Of een borstvoedingshulpset.

Tijdje terug een kindje gehad wat zuigverwarring had opgelopen door vingervoeden. Heeft 2 weken geduurd om m volledig aan de borst te krijgen maar wel gelukt dus.

10. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    @Red88...dankje, op welke manier hebben jullie het kindje dan weer aan de borst gekregen?

@Koraal...goed dat het zo snel gelukt is. Maar ik begrijp dat je zoontje in ieder geval iets dronk van de borst. Bij ons is het misschien 3 keer zuigen en dan niets meer.

Verder krijgen we ook tegenstrijdige adviezen over het aanleggen, de een zegt niet gefrustreerd laten worden (dan moet ik dus na 3 keer zuigen stoppen) de ander zegt juist langer proberen ook al wordt ie boos.....moeilijk hoor.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Hier ook fingerfeeding met oudste dochter. Na een week of 4/5 was ze volledig aan de borst.
    Eerst aanleggen en daarna nog een toetje na,zo deden wij het.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dit baby'tje zoog ook 3x en ging dan liggen wachten tot er wat kwam. We hebben overdag toen bijgevoed aan de borst. Dat stimuleerde het zuigen en zodra hij stopte en gefrustreerd dreigde te raken, wat melk bijspuiten.
    's Nachts deden ze wel via vingervoeden omdat het anders te lang duurde ivm nakolven.
    Ging langzaam steeds beter en laatste dag dat ik er was dronk hij opeens volledig.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vingervoeden kan een goede hulp zijn om je kind aan de borst te krijgen, en als je het goed doet is de kans op zuigverwarring klein.

Goed doen betekent:
    -vinger om mond kindje aaien tot kind toehapt
    -kies vinger die qua dikte overeenkomt met je tepel (in de meeste gevallen is dat je duim)
    -vinger moet DIEP in de mond van je kind, je moet het zachte gedeelte van het gehemelte voelen
    -kind moet eerst aantal keer hard aan vinger zuigen voor je de melk laat komen

Zoals Red88 schrijft, een sondeslangetje op de borst werkt vaak goed. Als het probleem echt de zuigtechniek van het kind is, en niet de productie van de moeder, dan kan, als kind goed en stevig drinkt met vingervoeding, een tepelhoedje soms net het verschil uitmaken tussen wel of niet iets uit de borst krijgen. Maar dat is iets dat je het beste in overleg met een lactatiekundige kunt inzetten.

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Hier is het idd precies zo gegaan! Toen ze eenmaal de kracht had kon ze met tepelhoedje en goed opletten met aanleggen prima drinken en al snel veranderen in een michelin-vrouwtje :))

15. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Elke voeding eerst aangelegd en daarna pas fingerfeeding...duurde even maar is gelukt !

16. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    @wachtende.....hoe lang heb je dat gedaan?

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb mijn prematuurtje (34 weken) na 2-3 maanden fles weer aan de borst gekregen. Veel "oefenen" en elke dag blijven proberen. Ik heb nooit gedacht aan opgeven. Uiteindelijk heb ik hem bijna een jaar zelf gevoed!

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Poeh eerste weken was elke voeding met fingerfeeding. Door reflux raakte ze volledig uitgeput. Volgens mij bij na 3 maanden pas echt zelf alles kunnen doen.

19. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Hier ben ik op een gegeven moment bij kunst bij gaan voeden. Ik was volledig uitgeput door bevalling en complicaties. ..voeding duurde vaak 1, 5 uur..dan nog kolven om nog met fingerfeeding bij te kunnen geven. ..dan minimaal half uur rechtop houden ivm reflux...en even later weer kunnen beginnen.
    Omdat ik helemaal kapot ging was mijn manier geworden : half uur proberen...gaat het niet dan bv uit koelkast halen...is die er niet meer..dan ha kunst.
    Daarna bv volledig op kunnen pakken! Het zat allemaal niet mee...beiden uitgeput..ik ook nog slechte productie door fluxus en ze was uitgeput door reflux. .maar alles goedgekomen !

Deel Deze Pagina