Stoppen met borstvoeding, hoe?

Discussion in 'Borstvoeding' started by schoentje24, Sep 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Hoi dames,

Vannacht de knoop doorgehakt, ik ga stoppen met borstvoeding. Voor mij een hele moeilijke beslissing want ik ben zeker PRO borstvoeding. Het gaat alleen niet meer.

Mijn vraag is, hoe kan ik het beste stoppen? Ik heb een antibiotica kuur voor een borstontsteking. Hoe t hier mee staat: geen koorts meer, geen rode warme plek meer alleen wat hardere plekken/schijven in de borst die vaak na het wat beter legen wat minder worden. Maar ze zijn niet helemaal weg en t voelt niet prettig, maar niet pijnlijk.

Het lijkt me verstandig om deze borst af te kolven? Maar moet dat dan zodat de 'druk' eraf te halen of helemaal leegmaken gezien de borstontsteking?

Graag jullie advies!

Liefs

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Jemig, wat jammer en echt onnodig.
    Een b.o. is heel vervelend, maar het zegt he-le-maal niets over
    hoe het verdere verloop van de borstvoeding gaat!:cool:
    Je kindje is nog geen maand oud.
    Soms is het begin ff lastig, maar nogmaals, die 2 weken zeggen niets over hoe
    het verder gaat. Gelukkig maar, anders zouden de meeste moeders al snel stoppen!
    Als dit afgehandeld is, kan je verder voeden alsof er niets gebeurd is.
    Dus waarom zou je dan willen stoppen?
    Wat gaat er dan precies niet meer?

Nu stoppen, ook niet verstandig.
    Eerst de b.o. helemaal weg!

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Tijdens de bo heb ik gewoon door kunnen voeden, daar lag toen nog niet t probleem. Mijn meisje heeft altijd lang over voedingen gedaan, waardoor ik telkens opnieuw aan moest leggen (aantal keren per voeding opnieuw af en aan tepel). Tepels trekken het gewoon echt niet meer en voel me al een week enorm slecht erom. Alleen maar huilen huilen, gezien mn persoonlijke geschiedenis heb ik geen zin in me continue zo slecht te voelen, bang er aan onderuit te gaan. Dus daar ligt meer de reden.

Maar na lang nadenken wil ik t best nog proberen vol te houden, ik kan met 1 borst redelijk voeden (door tepekhoedje erg pijnlijk met kloven maar daar gaan we maar even doorheen). Links is echt niet te doen dus daar kolf ik telkens.. Ik leg haar dan aan de goede borst aan en laat haar hier goed drinken. Vervolgens geven we dan bijvoeding van de afgekolfde melk. Eerst was de melkproductie vd ontstoken borst haast niks meer maar nu net ong 70cc uitgehaald met kolven!

Is dit een juiste manier om nog even door te gaan? Zo kan mn tepel even wat herstellen zodat ik strx misschien door kan gaan met bv.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #4 Zoe123, Sep 20, 2014
    Last edited: Sep 20, 2014
    Nee, jij moet je zeker niet slecht voelen, want een blije mama is 100x belangrijker dan borstvoeding geven, laten we dat voorop stellen!

De problemen waar je mee kampt, zijn typische opstartproblemen, alleen, als je daar mee aanmoddert, en er komt geen verbetering, dan is de stap naar de fles snel gemaakt.
    Heb je er al aan gedacht om een lactatiekundige langs te laten komen?
    Zij kan meekijken:hoe gaat de voeding, drinkt baby wel effectief, hapt ze goed aan, waardoor zijn de kloven ontstaan.
    Tepelhoedjes zijn soms echte redders (ergo, ik heb alle kids met gevoed), maar je moet wel heel alert blijven, dat de borst goed geleegd wordt, zeker ivm de b.o. die je net hebt (gehad).
    Nou ja, ik zou een lk laten komen. Dat geeft rust, een plan, iemand met wie je kan overleggen, vragen kan stellen.
    Soms zijn het kleine dingen die groot resultaat geven :)
    Ik heb bij beide dochters die begeleiding gehad, en zeker bij nr2 was dat de redding, ik hing huilend aan de telefoon, omdat ik voor mijn gevoel al alles had geprobeerd..

Ik denk dat je goed bezig bent nu, maar zou er wel naar streven het bijvoeden szm af te bouwen

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik onderschrijf het advies om een lk langs te laten komen, zelfs als je wilt stoppen. Er is sprake van een borstontsteking en pijn bij het voeden door kloven. De harde schijven wijzen op een geblokkeerd melkkanaaltje.
    Ik vind het niet gek dat je dan veel moet huilen, dat is ook ontzettend naar, en zeker niet iets waar je je zomaar bij neer moet leggen omdat het er zogenaamd bij zou horen, want dat doet het niet!
    Verder kolf je, voed je met tepelhoedje en slik je antibiotica. Petje af voor wat je al allemaal probeert!
    Het is belangrijk om te voorkomen dat de ontsteking terug komt, nu het net wat beter gaat.
    Stoppen tijdens een borstontsteking is niet verstandig; bij een bo is het juist belangrijk dat de borsten vaak goed worden geleegd.

Als de lk dan toch langs komt, laat dan ook eens naar het tong-en lipriempje van je kindje kijken.

Ik vind het heel erg voor je dat je er zoveel verdriet van hebt dat het zo moeizaam gaat. Als je het nog wilt proberen (en zo te lezen wil je dat wel), zoek hulp! Voor vrijwel ieder borstvoedingsprobleem bestaat een borstvoedingsoplossing. Vaak blijkt de oplossing heel eenvoudig en soms duurt het even voordat er iets gevonden is wat werkt.

Hier is de contactpagina van La Leche League. https://www.lalecheleague.nl/contact Dat is een goede plek om te beginnen met het vinden van hulp. Het komt goed meis!

6. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Laat dan ook meteen controleren of er niet ook sprake is van spruw ivm vaak loslaten en weer aanhappen, ab gebruik, kloven, pijn etc.

Respect dat je er zoveel moeite voor doet om het te laten slagen!
    Neem inderdaad contact op met een lk om een plan met je te maken.

7. Amy82

Amy82 Fanatiek lid

Feb 22, 2007
    1,643
    0
    0
    Tip voor kloofjes: Purelan van Medela, daarmee is het zo over!

Snap dat je over stoppen nadenkt maar inderdaad echt niet nu al nodig joh! Sterkte met alles!

8. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Ik heb purelan voor de kloven, alleen weinig resultaat. Heb ook de Mother Mades, die zijn wel prettig om in de bh te dragen.
    Ik zie er heel erg tegenop om mn dochtertje weer proberen aan te leggen aan de pijnlijke kant. Nu kolf ik daar nog om de borst leeg te maken. Ik weet het echt niet meer.

Een lk inschakelen heb ik ook al over nagedacht. Ik denk echter dat t probleem bij de tepelhoedjes zit. Dat heeft vanaf het begin al niet gewerkt maar zonder kan ik niet voeden!! Frustrerend dit allemaal. Sommige zeggen het is niet nodig om nu al te stoppen maar ik wil niet nog zon week, want dat red ik zelf niet.

Still don't know what to do.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Je hoeft het niet zelf te doen, daar heb je dus gelukkig een Lk voor.
    Even praten met iemand die weet waar het over gaat, is zo'n opluchting!

Bedenk het zo:als je problemen hebt met kv, dan kán je niet stoppen.
    Dan móet je hulp zoeken, en bel je het cb.
    Nu met borstvoeding is er ook gewoon hulp.
    Dus waarom zou je daar niet voor kiezen?
    Daar zijn ze toch voor? :)

Hou het bij kolven aan de pijnlijke kant, tot er naar gekeken is.
    Dat geeft wellicht even wat rust

10. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik snap het, echt waar! Ik heb zelf een kloof gehad in mijn kraamtijd nadat ik half in slaap viel tijdens een voeding en Raketje half van de borst zakte, maar dan wel nog op de valreep het uiteinde van mijn tepel wist vast te pakken met haar mond. Vond mijn tepel niet leuk, met een kloof als gevolg. Iedere voeding zat ik moed te verzamelen om haar aan te leggen. Vechten tegen de angst voor de pijn. De pijn nam na een paar seconden voeden wel af, maar ja, ik moest wel door die eerste paar seconden heen. Tranen met tuiten joh! Kolven met een kloof vond ik trouwens ook niet veel beter. Het deed al pijn als er naar werd gewezen! :)

Wellicht een heel stomme vraag, maar weet je heel zeker dat je het tepelhoedje goed gebruikt? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik weet van tepelhoedjes, is dat ze een oplossing horen te vormen voor pijn bij het voeden, geen oorzaak.

Je zegt dat je niet nog zo'n week wil. Dat kan ik me helemaal voorstellen! Bel vandaag nog een lk. Zij kan kijken hoe het gaat met de tepelhoedjes, en misschien lukt het je samen met haar zelfs zonder. Wie weet is het een kwestie van een paar milimeter opschuiven om de kloof te ontzien. Maar ik denk wel dat je baat hebt bij wat begeleiding, want volgens mij zie je het helemaal niet meer zitten zo.

Bellen! :)

11. Bss

Bss Lid

Sep 8, 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey,

Wat naar! Ik heb t zelf ook gehad, dag 1 van borstvoeding zoog de kleine een melkblaar die meteen kapot klapte en een kloof werd, super pijnlijk, met washand tussen mn tanden aanleggen en doorgebeten. Ook kreeg ik een tepelhoedje. Na een week was t nog niet weg en heb ik den lactatiekundige gebeld die me uitlegde dat ik beter zonder tepelhoedje kon voeden omdat ze vaak met een tepelhoedje meer aan t puntje van je tepel zuigen want het enige wat ze moeten doen is t voorste stukje van het hoedje leegdrinken. Dit zorgt er voor dat de tepel niet goed hersteld. Ik ben toen 2 dagen die borst gaan kolven en het genas heel snel waardoor ik weer kon voeden. Maar vervolgens ben ik 10 weken geteisterd door spruw. Indd ook onrustig drinken en zichzelf al vacuum zuigend lostrekken, overstrekken, brullen.. Ik zag er steeds meer tegenop om te voeden wat natuurlijk ook niet goed is. Na een hoop getob kwamen we als klap op de vuurpijl erachter dat hij verborgen reflux had, en dat verklaarde een hoop! Ook waarom hij zondriftig deed aan de borst,wel willlen drinken maar toch losliet en hard begon te huilen. Dit resulteerde in elke dag wel 12 x aanleggen.

Ik had mezelf zo voorgenomen minimaal 6 mnd te voeden en iedereen incl de huisarts riep stop toch met die borstvoeding! Dit is geen doen! Toch heb ik nog 2 weken doorgezet, maar merkte dat ik zooo moe was, mn borsten zeer deden van zowel de spruw als t vele driftige drinken, ik kon niet meer. Op t punt dat ik echt bijna instortte heb ik toch besloten direct te stoppen en de stuwing af te kolven. Na een week was t ook wel klaar en begrijp me niet verkeerd, ik vond de keuze reuze moeilijk en heb ontzettend gehuild maar ik denk persoonlijk dat hoe beter jij in je vel zit hoe meer je dit uitstraalt naar je baby. Als jij gefrustreerd raakt, heeft dit denk ik echt wel zn uitwerking op je kindje

Probeer vooral voor jezelf na te gaan of je alle geprobeerd hebt naar jouw eigen mening, en als je je niet goed voelt volg je eigen kop. Niemand kan dat soort dingen voor je besluiten en dat maakt t zo lastig!

Borstvoeding is inderdaad het belangrijkste wat je een baby kunt geven op gebied van voeding, maar je kleintje word ook heel gelukkig van een blije moeder!

Succes!

12. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Bedankt allemaal voor de lieve en helpende woorde.. Ik heb net een LK gebeld, zij belt me morgenmiddav terug om een afspraak te maken. Ik kan dan aan de telefoon ook al het een en ander met haar bespreken.

Nog even over het tepelhoedje, mijn meisje kan niet zonder dit ding aan mn borst. Mijn tepel is erg klein en steekt nauwelijks uit. Ik heb vaker zonder geprobeerd maar ze krijgt het niet voor elkaar. In het zkh had ik eerst een ander tepelhoedje. Daarmee deed voeden super pijn. Eenmaal thuis op advies van kraamhulp een andere gehaald, van Medela. Die zjn veel soepeler en voeden deed minder pijn. Neemt niet weg dat ik denk dat het met een tepelhoedje allemaal minder fijn is. Borst wordt minder leeggedronken en het plastic schuurt tegen je huid bij de drinkbeweging. Heb ook vaker last van de huid om de tepel heen.

Ik vind bv heel belangrijk maar wat sommige al zeggen, een blije moeder is natuurlijk ook super belangrijk. Ik zie het gewoon als,'falen' als het niet lukt.

We wachten het advies van de lk nog even.af voordat we dingen besluiten

13. Bss

Bss Lid

Sep 8, 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken dat falende gevoel helemaal! Vreselijk vond ik t, maar wat niet gaat gaat niet, en groot worden ze evenwel wel met de fles!

Wel goed dat je toch nog met Lk gaat proberen, stoppen kan altijd nog, zolang het maar niet ten koste van jezelf gaat!

Toitoitoi

14. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Met tepelhoedje zou het toch geen pijn moeten doen of moeten schuren.
    Heb je wel de goede maat tepelhoedje? Hij moet min of meer vacuum zuigen met je tepel/huid

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Dat vroeg ik me ook af..
    Ik heb bij oudste dochter 4 weken met de verkeerde maat gevoed,
    zij kreeg krampjes ivm te grote hap, en ik een kloof...

16. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Volgens de kraamhulp is deze maat goed. Ik heb een M. Ik zal vanmiddag de lactatiekundige eens vragen of het de juiste maat is. Die van het zkh was echt niet fijn, deze van medela juist wel.

Ik heb wel erg lang gevoed telkens. Ze valt altijd in slaap en in de kraamtijd heb ik daardoor wel erg vaak aangelegd.

Maaaaar, ik heb (op telefonisch advies vd lk) vanochtend mn dochter voor t eerst weer aan de pijnlijke kant aangelegd en t was te doen! Deed me goed om weer aan die kant te voeden!

17. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Oh super dat het wel een goede ervaring was om weer aan die kant aan te leggen! Hopelijk geeft je dat wel weer even positieve boost om nog niet stoppen!

18. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik ben benieuwd wat de lk zegt! Vraag alles wat op je hart ligt.

Wat jammer, dat gevoel van falen. Moet je kijken wat je allemaal doet om de situatie te verbeteren! Jij bent sowieso een kanjer. :)

Share This Page