Mijn kind huilt als die naar kinderdagverblijf gaat

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mvrtjex93, 31 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mvrtjex93

mvrtjex93 Fanatiek lid

4 okt 2013
    1.086
    481
    83
    Mijn zoontje gaat nu ongeveer een maandje elke vrijdag naar het kinderdagverblijf verblijf, als de auto al stopt in de straat is het al huilen, mijn hart breekt. In overleg gaat die vanaf volgende week ook de woensdagochtenden, op het kdv gaven ze aan dat het voor wennen misschien makkelijker is... maaar dames zijn er meer tips vind het altijd heeeeel moeilijk om me kind echt krijsend achter te laten :cry::cry:

2. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier ook een dreumes die sinds corona enorm moest huilen bij het afzetten. Mocht hem zelfs niet meer buiten op de grond neer zetten om naar het kinderdagverblijf te lopen.
    Hij gaat nu inderdaad ook een extra middag heen omdat één dag inderdaad nog langer duurt voordat ze gewent zijn. Zoveel mogelijk uren helpt.
    Het helpt natuurlijk ook niet mee dat de verlatingsangst rond 18/20 maanden piekt.
    Het word hier nu minder gelukkig. Duurde dus wel lang... maar het huilen was altijd wel snel over als ik eenmaal weg was.
    Vaak helpt het om het afscheid kort en krachtig te houden.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Huilt hij alleen bij het brengen of blijft hij daar ook huilen? Meestal is het namelijk gewoon weer goed als papa/mama uit beeld zijn. Een kort en vast afscheid helpt vaak ook inderdaad en een eigen knuffeltje mee hielp hier ook wel.

De jongste heeft overigens 4 jaar moeite gehad met het afscheid en ook op school vond ze het lastig. Zelfs afgelopen schooljaar (groep 5) heb ik haar de eerste schooldag bij de juf ‘geparkeerd’, met de mededeling dat ze dat altijd heeft in nieuwe situaties met mensen die ze niet kent (de juf in dit geval). Na de eerste week was het weer over en ging het de rest van het schooljaar goed, maar vorige week op de vakantie bso vond ze het weer lastig. Ik weet dat het alleen het overgangsmoment is en dat als ik uit beeld ben, ze zich over het algemeen prima vermaakt. Dit is gewoon hoe ze is, dat maakt het voor mij ‘te doen’. Als ik mee ga in haar gedrag maak ik het voor haar heel moeilijk en wil ze niets meer, daar help ik haar dus niet mee. ;) :)

4. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Een doekje met jouw geur mee geven?

Ik heb hier het andere uiterste die zegt s morgens geen dag mama en s middags hoi mama :rolleyes:

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hij is nu dus 4x geweest? Dat lijkt me echt nog een kwestie van wennen, en met 1x per week duurt dat over het algemeen langer dan als het vaker is. Mijn dochters gingen naar de psz en kindjes die 4x per week gingen, waren vaak heel snel gewend - de kindjes die 1x per week gingen hadden echt veeeeel langer nodig. Ik zou die woensdag dus ook echt aangrijpen nu, grote kans dat het wennen dan sneller gaat :)
    Hier was het advies ook brengen, afscheid en zelf gaan - niet het afscheid blijven rekken met nog een knuffel, nog een kus, nog eens optillen etc. Bij mijn jongste ook zo gedaan en die liet zich dan heel goed troosten door de juf, gelukkig!

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hij is nog maar een paar keer geweest. En dan zit er altijd weer een week tussen. Logisch toch dat het elke keer weer wennen is. Maar hoe is hij daar door de dag? Dat is veel belangrijker. Lacht en speelt hij dan wel, of is het de hele dag wenen?

Mijn zoontje ging 4 dagen per week naar de onthaalmoeder. Hij heeft maandenlang gehuild bij het afzetten. Slecht voor het moederhart, maar zodra ik uit het zicht was, was hij weer aan het lachen en knuffelen met de onthaalmoeder.

7. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Een 2e dag gaat zeker wel in jouw voordeel werken. Huilt hij alleen als je hem brengt? Of blijft hij heel lang huilen.. Ik zie nml niets anders dan kindjes die gelijk stoppen als papa of mama weg is.. Geeft het je geen goed gevoel kan je altijd bellen he.. Maar voor nu, puur wennen want een maandje 1x per week is natuurlijk niet veel, ik snap zeker dat hij zich moet 'aarden'.

8. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    had mijn zoontje ook met die leeftijd. Meestal belden ze me als ik nog op de fiets naar huis zat al dat hij lekker aan t spelen was. En smiddags wilde hij niet mee naar huis! Hoe is dat bij hem als je m ophaalt?

9. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Onze jongste is nu 3 en huilt zeker al 1,5 jaar bij het brengen. Het is echt brengen, huilen en 3 minuten later krijg ik een berichtje dat hij lekker aan het spelen is en het naar zijn zin heeft. We hebben zo’n app en het ziet er altijd leuk voor hem uit :) En savonds zit hij altijd vol verhalen en zegt hij dat het leuk was. Hij gaat vanaf 3 maanden 2 keer per week. Ik vind het inderdaad slecht voor mijn moederhart maar het is niet anders want het moet. Overigens doet hij dat ook als ik hem de vaste dag naar mijn ouders breng.

Ik heb geen tips behalve het kort houden. Ik vertel ook altijd wat ik ga doen en dat ik terug kom.

10. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Naar hè om je kindje huilend achter te laten, ik (ben gastouder) heb er hier ook eentje en zij doet het ook sinds een tijdje. Zij vertelt thuis al dat ze niet wil. Eenmaal uitgezwaaid, want dat wil ze zelf graag, gaat ze heerlijk spelen en is er niks meer aan de hand.

Mijn tip hou het afscheid kort en laat je niet verleiden tot 20 laatste knuffels en kusjes. Gewoon eentje en dan gaan. Voor jou als ouder niet fijn, maar het is dan vaak wel snel voorbij. Speelt hij op het Kdv wel lekker? Doet hij wel mee aan de activiteiten? Of blijft hij de hele dag verdrietig en wil hij niks? Ook nml weleens gestopt met een kindje dat het echt niet naar zijn zin had hier, bij een andere gastouder ging het wel goed gelukkig. Want dat was voor niemand goed en kan je beter een andere oplossing zoeken.

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn zoon gaat al vanaf dat ie 1 is en nog is het altijd drama bij het weg brengen :rolleyes:
    Hij zegt smorgens al dat ie wel alleen thuis blijft want hij wilt niet naar de opvang.

Afscheid zo kort mogelijk houden.
    En inderdaad een dag extra zal wel beter zijn voor de gewenning.

12. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nadat jij weg gaat? Is hij snel weer vrolijk en heeft hij verder een goede dag? Mijn ervaring met het wegbrengen is ook dat je het beter kort en duidelijk kunt houden, een knuffel en een kusje en dan gaan. Voelt niet leuk, maar meestal hoorde ik dat ze na een paar minuten vrolijk aan het spelen waren dus dan kon ik er goed mee leven.

13. mvrtjex93

mvrtjex93 Fanatiek lid

4 okt 2013
    1.086
    481
    83
    De ene dag vrolijk de andere niet ... afgelopen vrijdag heeft hij wel genoten zeiden ze, dus scheelt ik ga het toch even aan kijken met de woensdagen er bij! Hoop dat die lekker op z’n plekje zit

14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Valt mee hoor...
    Hier 1 die naar binnen rent bij het brengen en bij het ophalen rent hij ook al huilend weer terug want mama mag hem niet ophalen. Hij wil blijven....

15. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Slim dat je hem de woensdag nu ook doet. Aan het begin ging dochter ook maar 1 dag en kon niet wennen. Met 2 dagen ging dat al snel beter gelukkig.

Deel Deze Pagina