Hoge bloeddruk

Discussie in 'De lounge' gestart door nazli21, 24 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Gisteren ben ik bij de dokter geweesten had 2 x (gemeten) hogebloeddruk. Het rechterarm was 16/11 en linkerarm was 4/11.
    Hij zei misschien ishet de drukte van de wachtkamer wel en verder doet hij er niets mee. Ik heb ook veel hoofdpijn.

Ik heb overgewicht en ik maak me zorgen dat ik nu al hoge bloeddruk heb.

2. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Ik ken deze notatie niet? Heeft hij of heb jij geen nul weggelaten? Moet het zijn 160/110 en 140/110?
    Normaal is zo rond de 120/80.

Als hij echt denkt dat je een te hoge bloeddruk heb kan je onder controle komen van een praktijkverpleegkundige van de huisarts. Deze doet een intake, geeft adviezen omtrent je leefstijl. Je kan dan een 24-uurs bloeddrukmeting krijgen en je komt er regelmatig terug voor controles, bijvoorbeeld elke 3 maanden of elk half jaar.

3. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Sorry moet zijn 160/110 en 140/110. Hij heeft mij verder geen info gegeven. Dus ik weet ook niet waar ik moet zijn.

Mijn vader, tante en oma hebben ook allemaal hoge bloeddr. Ik heb via internet ook begrepen dat het erfelijk kan zijn??

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Vaak komt het idd door overgewicht en een ongezonde leefstijl. Als je afvalt zie je vaak dat je bloeddruk ook daalt. Waardoor komt het bij de rest van de familie?

5. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Hart- en vaatziekten kunnen inderdaad erfelijk zijn, maar leefstijl kan ook een grote boosdoener zijn. Denk aan bijvoorbeeld zout eten, roken, weinig bewegen.

Vraag eens aan je huisarts of ze praktijkverpleegkundigen hebben werken waar je heen kan en vraag anders om een verwijzing naar een internist voor de bloeddruk. Of moet je eerst nog eens terugkomen bij de huisarts zelf?

Met een 24-uurs meting kom je al wat meer te weten, je krijgt dan een band om je arm die in verbinding staat met een kastje welke je 24 uur draagt in een normale situatie (gewoon thuis, als je werkt, tijdens sporten).
    Zo kunnen ze zien of het echt een 'wittejassen bloeddruk' is en/of wanneer je er precies last van hebt.

6. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama

Waardoor het komt weet ik niet. zij hebben geen overgewicht dus dat is het niet.

7. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Als je je zorgen maakt, kun je vragen of ze er verder onderzoek naar kunnen doen. In het ziekenhuis hebben ze van die behandelingen van enkele uurtjes. Daar moet je rustig blijven zitten terwij je bloeddruk een aantal keer wordt gemeten. Pas dan kunnen ze een concluderen of je hoge bloeddruk hebt.

Je druk maken is natuurlijk helemaal niet bevordelijk!

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik heb ook een hoge bloeddruk, vorige week 160/96. Ik ben te zwaar dus ben direct op dieet gegaan. Ik eet bijna geen suiker meer, alleen nog gezonde vetten (geen chips wel noten dus) geen pakjes, geen zoetstoffen, geen frisdrank, ook niet light.
    Echt gezond eten dus. Op zaterdagavond mag ik wel wat lekkers van mezelf. Ben nu in 1,5 week 4 kilo afgevallen maar het begin gaat altijd zo hard. Volgende week moet ik terug naar de ha en gaan we een plan maken. Uit bloedonderzoek is wel gebleken dat ik verder gezond ben gelukkig, maar hoge bloeddruk is wel gevaarlijk!

9. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Mag ik vragen hoe oud je bent, gewicht en lengte (overgewicht) is?

10. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Wat ik wel weet dat ik niet gezond eet?? Maar vanaaf vandaag begin ik gezond te eten.

11. dit zou mijn stukje kunnen zijn ;)

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb ook een hoge bloeddruk, ineens nadat ik altijd een hele lage had. Wel minder hoog dan jij maar toch vind ik het zorgwekkend. Ik heb geen overgewicht, sport genoeg, eet gezond enz...

Je hebt pas een te hoge bloeddruk als deze op 4 verschillende momenten te hoog is.

Bij mij werd het bij Sanquin ontdekt toen ik plasma ging doneren, 2x gemeten beide 150/90, daarna bij de huisarts laten meten de dag erna weer 150/90 (normaal had ik 110/60 of 70). Bloed laten prikken en moest urine brengen om op eiwitten te controleren. Alles was in orde, zelfs perfect... Nu krijg ik binnenkort een thuisbloeddrukmeter en moet ik zelf thuis een week lang mijn bloeddruk controleren en bijhouden en dan weer terug.

Nu is ook mijn prolactinegehalte verhoogd dus daar heb ik nu medicijnen tegen gekregen.

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    Je onderdruk stijgt niet onmiddellijk door stress. Bij wittejassenhypertensie zie je dat de bovendruk hoger is dan normaal.

Heeft de ha t met de hand gemeten? Zittend of staand?
    Ik zelf zou gewoon nog eens teruggaan. Ik vind de tensie te hoog om het sf ye schuiven op spanning.

Deel Deze Pagina