Kledingkeuze dochter 4 jaar...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nele87, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Ik vind kleding toch wel een eerste indruk geven van iemand, en als ik dan een combinatie zie waar de carnavalsvereniging jaloers op kan zijn ( knalkleuren,vloekende kleding ,legerkleding,bontjes, winterkleding in zomer en vice versa, hemd over trui, bikini naar school:$) dan heb ik daar toch wel mijn gedachten over ja.
    Ik wil zelf niet als kermisattractie over straat en voor mijn kind geldt hetzelfde. Ik vind dat niets te maken hebben met autoritair.
    Er zijn niet voor niets kledingvoorschriften en ik vind dt ook voor kinderen gelden. In bikini naar school zou voor mij echt niet mogen, sterker nog als een school dat zou toestaan zou dat onze school niet zijn. In een zwembad, je eigen tuin een bikini, prima, maar niet in een restaurant, kerk, of school. Ik vind dat gewoon ontfatsoenlijk dat je half in je blote reet gaat zitten terwijl je overbuurman zijn biefstuk wegknaagt. Of in je blote barst tussen de rollades in de vriezer doorloopt in de zomer.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nee mijn kinderen geven aan wat ze leuk vinden en ik beslis daarin mee. Als je goed gelezen hebt wil mijn oudste al vanaf haar 1,5 geen broeken meer aan en zo geschiedde...loopt zij het liefst de hele dag in het type bruidsmeisjesjurken rond en dat vind ik wat to much om er daar 20 van in de kast te hebben hangen. Dus samen zoeken we rokken uit met tule (want dat vindt ze de allermooiste) maar wel zodat het geschikt is als dagelijkse kleding. Shirtjes het liefst met zoveel mogelijk glitters en pailletten...die mag ze maar ook wat uitkiezen met wat anders erop.
    Op ondergoed, sokken en pyama's mogen ze los gaan met disneyprints, alleen niet op shirts, broeken en schoenen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

En als mijn kind een hemd over zn shirt aan wil doen dan mag dat niet van mij en als reden geef ik dat het ondergoed is en dat dat ONDER je kleding hoort. Zij zullen te nooit of te nimmer van mij horen dat andere kinderen die dat doen gek zijn.

4. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ik leer mijn kinderen ook dat ze prachtig zijn zoals ze zijn, maar dat kun je op meerdere manieren doen...

-Hier mogen ze ook geen hemd over hun kleren dragen, is hier ook nog nooit gevraagd...ze weten hier gewoon dat dat niet 'hoort'.

-Verder mogen ze zelf mee hun kleding uitkiezen in de winkel, maar ik gen daarin wel sturend. Ik kies bijvoorbeeld 3 jurkjes uit waaruit ze mag kiezen (DL draagt alleen jurkjes).

-Ik leg kleding klaar voor alle kids, de jongens trekken sowieso aan wat ik heb klaargelegd, zonder discussie.
    De jongste (meisje) heeft meer haar mening klaar over haar kleding en daar vindt nog wel eens overleg plaats, maar ik heb het laatste woord. Geen zomerkleding in de winter en andersom. Dat gaat zonder machtstrijd hoor, het is hier gewoon gezellig in huis.

-Hier geen kleding met paw payrol/frozen e.d. Alleen op pyjama's/rugzakken e.d.

Ik zie het hier om mij heen vrijwel overal op dezelfde manier gebeuren. Dus waarom Tuc hier zo massaal wordt aangevallen snap ik niet, haar manier is voor mij en hier in mijn omgeving gewoon de normale manier om met kleding/aankleden om te gaan.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Sorry Tuc, maar nu draai je eromheen. Veel jongens houden van dino's. En velen mogen zo'n trui/t-shirt aan naar school. En jouw kind niet, omdat *jij* dat niet wil. Dat is jouw beslissing, zonder overleg of 'meebeslissen'.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor...mijn zoon vraagt helemaal niet om paw patrol shirts. Het kan hem geen moer schelen wat die aankrijgt. De oudste wel om frozen en prinsessenshirts. Met de oudste pak ik het dus als volgt aan. En dat zal ik met de jongste net zo gaan doen. Geen televisie prints, maar kijken wat hij nog meer mooi vindt. Als dat enkel die print zijn dan heeft tie echt pech.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dit is geen aanval op Tuc, maar de stelligheid waarmee ze bepaalde kleding uitsluit voor haar kinderen is opvallend (en apart. Ik hou ook niet van disney, maar er valt altijd wel iets beschaafds te vinden met een subtiele print).

Ik vind het bijzonder er zo wordt gehapt op een verhaal over een peuter die een hemd over zn trui wilde. Waarschijnlijk was dat eenmalig, denk je ook niet? Boeiend zeg. Sowieso, een kind dat elke dag perse bloot naar school wil, of met een hemd over zn trui; dan heb je een ander (groter) probleem denk ik ;)

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Waarom begin je daar dan over?
    " ....ja dan denk ik dat mijn kind heel zielig is want er komen hier niet eens dino en paw patrol truien in."

Maar maakt niet uit, de strekking van mijn reactie blijft hetzelfde.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Dit is de eerste reactie die ik daarover las en waar ik op "hapte". En ik kreeg dus niet de indruk dat het eenmalig was.

]

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Soms, schrijft ze. Maar je weet toch hoe kinderen zijn op deze leeftijd? Zo'n fase is zo weer voorbij.

Qua happen, ik doelde niet alleen op jou hoor, gewoon al die mensen die achter elkaar over dat hemd beginnen :)

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een hemd over kleding dragen, ik moet zeggen dat mijn dochter daar ook niet op zou komen. Ondergoed eerst is wel zo'n ding dat ze nog niet is gaan bevragen :)

Vanmorgen een heel 'dispuut' met de jongste, ze wilde per se een jurk aan maar geen maillot. Ze bleef gewone sokken pakken en de maillot weggooien. Uiteindelijk heb ik een legging weten te vinden (liggen normaal bij zomerkleding) en was ze helemaal blij :)

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb werkelijk niet de angst dat mijn zoon later met zijn onderhemd over zijn trui naar een sollicitatiegesprek zal gaan. Met de tijd leer je steeds meer de sociale conventies en doe je daar steeds meer aan mee. Maar op een dag dat hij lekker thuis is ga ik geen strijd maken om zijn kleding. Op psz-dagen mag er al minder en als hij straks naar school gaat worden mijn grenzen weer wat strenger. Dat vind ik een logische ontwikkeling in een kinderleven.

Hij mag van mij wel ook steeds meer zijn eigen kleding uitkiezen. En ik vind een schone trui met een plaatje van een dino erop gewoon doodnormale kinderkleding. Dus dat mag hij prima aan. Ik vind hem er prima verzorgd en netjes uitzien. Ik zie daar echt geen issue in.

Ik ben trouwens met heel veel dingen wel streng. Ben ook helemaal niet bang om zo af en toe "omdat ik het zeg" te gebruiken. Soms is er mijn inzien geen tijd of behoefte aan uitleg. Je moet je speelgoed opruimen omdat mama of papa dat willen, discussie over. Maar kleding is mij die discussie niet waard zolang het schoon, de juiste maat en enigszins kind geschikt. Shirts met bepaalde teksten mogen ze kopen als ze uit huis zijn, maar verder kan ik veel hebben. Zeker op deze leeftijd.

Mijn zusje is nog een tijd grunge geweest, inclusief dubieus gewassen haren. Zij draagt nu alleen maar nette kleding, heeft bijna evenveel schoenen als Imelda Marcos en komt niet buiten zonder frisgewassen haar.
    Een goede vriendin van mijn studietijd heeft verschillende kleuren haar gehad, waaronder knaloranje, paars en rood. Zij werkt nu als onderzoeker en docent aan een universiteit en is weer helemaal natuurlijk blond.
    Mijn beste vriendin droeg vroeger alleen shirts met een paard erop en draagt nu casual chique in verband met een goede vertegenwoordigersbaan.
    Ik ga me dus nog geen zorgen maken om mijn dino-gekke zoon. Net zomin als dat ik mij zorgen maak om mijn overhemd dragende zoon. Het komt wel goed in mijn ervaring.

Ik snap het trouwens best als mensen niet meegaan in onderhemd boven, maar een dinoshirt weigeren vind ik wel erg streng.

13. tuc

tuc Niet meer actief

En waarom mag er minder/wordt je strenger als hij naar school gaat?

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Zelfs ik vind sommige kleding stijlen niet geschikt voor sommige situaties. En op school worden de regels ook steeds strenger, dus daar groeien wij thuis in mee. Op andere plekken krijgt hij meer rechten. Binnenkort ligt er alleen nog maar kleding in zijn kast die hij zelf wil, dus zal het onderhemd over shirt niet meer nodig zijn. Maar nu heeft hij nog veel overerfd van broer en neven. Hij komt nu in de fase dat doorgeven steeds minder kan en daarmee kan hij steeds meer zijn eigen stijl ontwikkelen binnen reguliere kaders.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    oudste dochter is vrij makkelijk met kleding. wat ik klaar leg, trekt ze vaak wel zonder morren aan. maar vaak laat ik haar wel kiezen.meestal zijn het wel goede combinaties. alleen broeken wil ze liever niet aan dus dan kies ik de broek en zij de rest. gaat prima.
    ze heeft ook prinsessenshirts en andere disney printen. mag ze gewoon aan naar school. het is een kleuter, ze vindt het prachtig. waarom niet? de rest van de kinderen heeft het ook. 1 kindje die altijd als een mode poppetje gekleed wordt omdat mama de prints niet leuk vindt. supersneu voor het jochie. loopt altijd in bruin of zwart, van die strakke skinny broeken. jochie vindt het niks en kan nooit eens trots laten zien wat voor een disney/print hij leuk vindt. je ziet het ook aan hem dat hij het niet leuk vindt dat het van zn moeder niet mag. laatst een keer hier gespeeld en dan hoor je hem verdrietig vertellen dat zn mama dat niet mooi/netjes vindt en het daarom niet mag. snap dat echt niet. laat die kinderen lekker hun printshirt aan doen:(

bij dochter in de klas zit ook een jongetje wat totaal niet van jongens dingen houdt. houd alleen van prinsessen. zn mama gaat in zijn gedrag mee. jochie draagt vaak nagellak, heeft een roze frozen rugzak, bakje en beker en regelmatig heeft hij een rok of prinsessenjurk over zn kleding aan. waarom gaat zn moeder er in mee? zoon mag van haar een eigen mening hebben. hij is zo helemaal gelukkig. prima toch? en weet je, geen ENKEL kind uit die klassen vindt het vreemd en raar. het hoort bij hem. het zijn enkel de ouders die buiten staan te roddelen en tegen hun kids zeggen dat het niet normaal is. en DAT zorgt voor het pesten en dergelijke. dan hoor je:"mij mama zegt dat jongens niet in prinsessenkleding horen te lopen, dat is raar.". en dan zie je dat jongejte helemaal verdrietig worden. het zijn verdorie kinderen. laat ze kind zijn ipv alles maar te beslissen voor ze. het is maar school. so what. dan lopen ze daar met een prinsessentrui of dino erop. vindt je het niet mooi, jammer dan. kan me daar echt niet druk om maken.
    zijn toch vaak de onzekere mama's die dat niet toe laten. die bang zijn wat de andere mama's er wel niet van zullen zeggen of denken...;)

16. tuc

tuc Niet meer actief

Goh wat een hoop veroordelingen in 1 stukje.

17. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wauw Tuc, ben het gewoon met je eens! Dat is zeldzaam :D

No wat dat m'n dochter met hemd over d'r shirt of een andere belachelijke combinatie de deur uitgaat. Ook hier komen er geen Disney of prinsessen prints in. Ja, op pyjama's, sokken en ondergoed. Maar verder absoluut niet.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Haha en loesje ook al...wat zo'n topic al niet losmaakt

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik houd ook niet van prints op t-shirts of Disney-kleding. Damay, waarom is dat zielig voor dat jongetje? Je bent heus niet 'minder kind' omdat je geen cartoonfiguur op je kleding hebt staan. Beetje raar dat dit opeens de norm is ;)
    Mijn oudste heeft zeker inspraak in haar kleding, ze houdt ook van tule-achtige rokjes, maar ook van stoere spijkerbroeken. Ze heeft dus een mix in haar kast hangen. Ze heeft niet alleen kale t-shirts, maar dus geen shirts met een Disney-hoofd erop.

Op ondergoed en sokken, echt geen punt.

20. Ballon

Ballon Niet meer actief

En ik ook! :D

Deel Deze Pagina