Kledingkeuze dochter 4 jaar...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nele87, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Wie zegt dat ze niet luisteren? Ik heb ze nooit iets verboden. Een keer een hemd omdat het een nieuw mooi hemd was? Lekker boeiend.

Je klinkt erg aanvallend en kortzichtig. Ieder zn ding.

Het maakt mij niet uit wat andere volwassen (!) moeders van de kledingkeuze (heel belangrijk) van mijn peuter vinden. Ik vind het een tekortkoming van de volwassene en ben echt heel blij dat ik niet zo onzeker ben.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk hoor....ik ben onzeker en daarom mogen mijn kinderen niet in hun ondergoed over de kleding heen lopen;)

3. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Ik zie het gesprek al voor me:

Kind: ik doe vandaag mijn nieuwe hemd aan.

Ik: het is wel fris, ik zou er een shirt over doen.

Kind: maar mijn hemd is zo mooi, ik wil die graag kunnen zien.

Ik: Nee, dat mag niet.

Kind: waarom niet, ik wil hem aan.

Ik: maar dan loop je voor gek, andere moeders vinden dat bizar.

Kind: maar waarom dan?

Ik: het is niet netjes en dan kan je later als je groot bent niet tegen autoriteit.

Kind: maar ik.vind mijn hemd zo mooi, ik doe het shirt er onder dan.

Ik: Nee, het mag niet, dan loop je voor schut.

Zoiets?

4. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Helemaal mee eens.
    Het is voor kinderen ook een stuk rustiger als ze gewoon weten dat een machtsstrijd geen zin heeft. Dan kunnen ze hun energie aan leuke dingen besteden.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor jij hebt helemaal gelijk

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Nee hoor ;) ....En ik ben niet autoritair, bekrompen of onzeker en zoontje heeft ook gewoon een eigen mening en willetje en mag dat uiten ook. Er worden conclusies getrokken die kant noch wal raken, topic heeft een rare wending gekregen...jammer.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je bent een beetje aan het doordraven vind ik, er staat nergens in de wet dat je geen hemd over je shirt mag dragen.

Maar je hebt wel een punt. Ik breng inderdaad aan dl over dat ze niet klakkeloos de regels moet volgen. Niet omdat ik een autoriteitsprobleem heb, maar er zijn genoeg mensen die zich niet aan de regels houden en ik wil haar kritisch en weerbaar maken zodat ze voor zichzelf kan opkomen. En dat begint natuurlijk thuis. Kinderen zijn prima in staat onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke zaken.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.031
    4.035
    113
    Wat is dat toch tegenwoordig dat je niet een tikkeltje autoritair mag zijn in je opvoeding.
    Je hébt als ouders toch gewoon een stukje autoriteit? Het moet niet gekker worden. Sommige mensen zijn allergisch voor dat woord omdat het een negatieve klank heeft. Maar autoriteit is niks meer dan 'het voor het zeggen hebben omdat je verantwoordelijk bent'.
    Een autoriteit is iemand die ergens veel van weet, oftewel een deskundige. Andere definitie op google: Toestand dat mensen naar je luisteren door je positie en je kwaliteiten.

Jij bent de deskundige als ouder en bezit kwaliteiten om situaties in te schatten. Kinderen overzien niet alle gevolgen van in een hemdje naar school gaan. Daar hoor je je verantwoordelijkheid te nemen als ouder.
    Als het een bewuste keuze is om je kind zo te laten gaan, prima. Dan zal daar een reden voor zijn. Maar niet omdat je het een tikkeltje autoritair vindt om tegen je kind te zeggen dat het niet mag.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.574
    36.552
    113
    Je zit wel een beetje in een slachtofferrol hier he?

Het is toch geen smoesje? Het is ook puur een reactie op anderen die zeggen dat je je kind niet onder controle zou hebben, terwijl je het gewoon misschien helemaal niet belangrijk vindt dat je kind een hemd over zijn shirt draagt of misschien stiekem zelfs wel een beetje leuk (ik zou het namelijk wel grappig vinden, blijkbaar is hij erg blij met zijn hemd). Dat noem je toch niet bizar?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.574
    36.552
    113
    Het gaat ten eerste om een hemdje over een shirt, dus welke gevolgen kunnen daar nu aanhangen? Misschien zegt iemand er wat van, doet hij het waarschijnlijk niet weer (of juist wel).

Ik zeg tegen mijn kind dat hij tanden moet poetsen, ik leg wel uit waarom. Hij moet in de autostoel, ook dan leg ik uit waarom.
    Ik leg hem geen dingen op, op het gebied van kleding als het niet nodig is.

En je kunt ook misbruik maken van je autoriteit. Zegt jouw leidinggevende als je moet overwerken, dat het moet "omdat hij het zegt" of legt hij uit waarom de nood aan de man is?

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een ondergoed hemd. T-shirt of dergelijke over een longsleeve vind ik normale kleding. Heb ik zelf ook weleens een variant op. Maar de middelste heeft soms zijn ondergoed hemd aan over een trui (geen longsleeve). Op een koude dag thuis is dat ons compromis. Dan moet hij van ons een trui aan omdat het koud is, maar mogen zijn dino's eroverheen. Op psz is het meestal nogal warm, daar is het alleen een issue met buitenspelen, maar dat is niet zo lang (vind ik). Maar thuis stoken we niet zo hoog en hij moet vaak naar buiten ivm boodschappen, broer halen enz. Dan wil ik graag dat hij een trui aan doet. Als de dino- (krokodil of paw patrol) truien op zijn doet hij iets anders aan, maar zijn hemd erboven.
    Ik houd inmiddels aardig in de gaten wat er in de kast ligt, dus kan meestal zorgen dat het alleen op thuisdagen hoeft.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    :D:D straks is het nog zielig voor onze kids dat we willen dat ze hun ondergoed onder hun kleren dragen.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.031
    4.035
    113
    Ik zeg ook niet dat je het niet uit moet leggen? Ik probeer alles uit te leggen aan mijn kinderen waarom iets niet mag of kan.
    Maar als ze het er niet mee eens zijn beslis ik toch uiteindelijk. Sommigen hier vinden dat autoritair.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor...ik snap dat je het saracastisch opvat maar bedoelde het serieus. Ik denk echt dat het aan mij ligt. Het gros vind het hier blijkbaar geen probleem dat er een ondergoedhemd over een shirt gaat. Ik wel, dus het is duidelijk dat dit aan mij ligt.

Dat ik roep dat Liva gelijk heeft dat was wel sarcastisch bedoeld.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat idee krijg ik idd een beetje.
    Zoals Femkes zegt als de dino en paw patrol truien op zijn dan mag zn hemd over zn shirt....ja dan denk ik dat mijn kind heel zielig is want er komen hier niet eens dino en paw patrol truien in.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.574
    36.552
    113
    Dat denk ik niet gelijk. Alle ouders bepalen dingen voor hun kinderen, dat is normaal, dat kan ook niet anders. Sommigen doen dat bij kleding, anderen laten hun kinderen daar wat losser in.

Het gaat mij ook meer op de manier waarop. Er zijn genoeg hier die hebben aangegeven dat "omdat zij het zeggen' genoeg reden is. Persoonlijk vind ik dat wat autoritair ja.
    Ik leer mijn kinderen liever waarom ik bepaalde dingen graag zou zien, niet omdat ik het zeg. En sommige dingen vind ik geen strijd waard, bijvoorbeeld kleding.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.574
    36.552
    113
    Nou ik zou best een beetje vreemd opkijken als mijn zoontje zijn hemd over zijn trui draagt, maar ik zou het niet zo erg vinden dat ik het bizar of voor gek zou noemen. Dat vind ik meteen weer zo extreem. Kind loopt er niks van op. En ja, je kunt het ook anders zien, hij weet gewoon wat hij wil en voelt zich daar prettig bij. Waarom zou je dat afremmen? Omdat jij het niet mooi vindt?

Ik vind het ook heel lastig hoor. Mijn zoontje wil heel graag nike air max. Ik vind ze lelijk en tamelijk ordinair (sorry..). Maar hij krijgt ze wel, ik hoef er tenslotte niet op te lopen.

18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Waarom krijgt hij ze wel dan? Omdat hij het persé wil? Valt er bij sommige kinderen uberhaupt weleens wat te verbieden? Aan de reacties die ik hier lees vraag ik mij dat serieus af... (niet persoonlijk naar jou bedoeld).

En Tuc, ik ben het niet vaak met je eens, maar in dit topic sta ik wel achter je :D

19. Ballon

Ballon Niet meer actief

Wat doen jullie moeilijk zeg. Ik bedoel.. ik draag toch ook gewoon mijn BH over mijn shirt en mijn broek op mijn hoofd. Dan ga ik in mijn tijgerstring en regenlaarzen naar buiten. 🙄🙄🙄

Serieus. Wat een discussie. Kledingstukken dienen gebruikt te worden waarvoor ze gemaakt zijn. Dus ondergoed voor ONDER het goed Bij koud weer een maillot onder een jurk/rok ect.
    Natuurlijk kun je best laten kiezen wel shirt ze aan kunnen ect, maar er zit wel een grens aan.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.574
    36.552
    113
    Ik verbied niet snel iets, als ze met goede argumenten kunnen komen, wil ik best naar ze luisteren. Soms kan iets niet en dan is er nooit strijd eigenlijk.

Waarom hij ze wel krijgt? Omdat hij ze mooi vindt en hij er mee moet lopen, het is een heel lieve jongen en vraagt eigenlijk nooit om iets. Niet omdat hij ze perse wil, maar hij wil nooit iets persé hebben. Als ik ergens nee op zeg is dat ook goed, ik onderbouw altijd wel waarom hij iets niet mag.
    Nu wil hij deze schoenen graag, ik vind ze niet mooi, maar ik hoef ze niet aan. Jouw kinderen mogen dus alleen maar dingen aan die jij uitkiest? Hoe denk je dat in de puberteit te gaan doen dan? Ik ben blij dat ze hun eigen smaak ontwikkelen.

Ben zelf een tijdje gabber geweest, inclusief de trainingspakken en de nike's. Denk je dat mijn moeder dat mooi vond? Echt niet, maar ik ben blij dat ze mij de vrijheid heeft gegeven mijn eigen "ik" te ontdekken.

Overigens wilde hij ook een tijdje oorbellen, dat mocht van mij niet. Waar dan die grens ligt? Tja, dat verschilt per persoon en per geval.

Maar omdat je meegaat in de wensen van je kinderen, wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn. Ik heb heel duidelijke grenzen in wat ik niet en wel wil zien, maar tot die tijd zit er best wat onderhandelruimte. Mijn wil is geen wet (tenzij het op veiligheid/gezondheid aankomt, maar dat is niet zo met kleding).

Deel Deze Pagina