Door een ander topic zat ik eens na te denken over de ontlasting van mijn dochter, en vroeg me af of het eigenlijk wel normaal is. Ze heeft eigenlijk altijd zachte ontlasting, die aan de billen plakt. Nooit een drol ofzo (ja, als ze een keertje veel banaan op heeft). We geven veel volkoren producten en vezels en het eetpatroon is echt wel gezond. Drinken matig/slecht dus je zou eerder verwachten dat het wat harder was, toch? Wat voor ontlasting hebben jullie peutertjes? Moet ik me zorgen maken?
Hier echt heel verschillend. Volgens mij is wat jij beschrijft eerder juist goed dan een 'drolletje'. Mijn dochter heeft maandenlang harde ontlasting gehad (echte drolletjes), en ze had echt pijn bij het poepen. Inmiddels denk ik dart ze tekort had aan een of andere vitamine, want sinds een week geef ik haar multivit en sinds 4 dagen heeft ze weer zachtere ontlasting. Maar wat jij beschrijft klinkt volgens mij gezond. Mijn zoontje had weer heel lang echt waterige ontlasting (net geen diarree), totdat we gestopt zijn met koemelk, sindsdien is het vaster. Het is echt uitproberen en aanklooien merk ik elke keer weer.
Volgens mij is dit prima. Heerlijk hoe je als moeder zonder gene over poep en las en snot gaat praten...! Poep je zelf harde keuteltjes of plakt jouw poep ook als het niet hangend in het water plonste op de wc maar je er op zou zitten? Ik vergelijk het vaak met mezelf, hier iig ook zachte poep en af en toe een harder kleiner keuteltje.
Sinds onze dochter op het potje poept kan ik het mooi in de gaten houden. Ze heeft normale drolletjes. Ze is overgevoelig voor fruit en als ze dat heeft gegeten is het echt een brei. Hier ben ik dus blijer als het drolletjes zijn.
Bij het CB vertelden ze mij dat het vanzelf dikker wordt als ze zindelijk zijn/worden. Omdat ze het dan wat langer ophouden kan er meer vocht ontrekken aan de ontlasting, waardoor het dus steviger/harder wordt. Klopte voor Rick wel aardig, hoewel hij nu soms nog erg dunne poep heeft wat aan z'n billen plakt (maar das weer een ander verhaal )
Hier ook dun hoor...heb het wel eens aangekaart bij CB en daar vroeg ze of ze veel diksap dronk. Dat was zo, melk wilde ze bijna niet meer en iets anders eigenlijk ook niet. Het schijnt dus ook door de 'suikers' in de diksap/sap te kunnen komen. Advies was hier thee of water aan te bieden maar dat wil ze niet. Ben wel benieuwd hoe dat gaat als ze op het potje gaat poepen, nu nog niet aan de orde hoor al wil ze soms wel zitten. Wordt echt een knoeiboel dan!
Veel snoepen en diksap/ appelsap maar ook bepaald fruit (druiven, pruimen, appels) werken laxerend. Volkoren produkten stimuleren de darmwerking. Als het echt TE zou worden kan je misschien een brood maaltijd vervangen door witbrood of een beschuitje erbij? Maar anderzijds kun je beter dit hebben dn harde keutels? Mijn zoontje heeft ook altijd breiige ontlasting maar hij drinkt ook enorm veel. Zeker wel een dikke liter per dag. ik probeer al te minderen met sap en het sap/ diksap dun aan te lengen en wat vaker thee te geven of melk. Ik moet wel zeggen sinds hij op de wc poept het wat vaster lijkt, of het komt omdat het niet door de luier geplet wordt...
Mijn jochie heeft ook altijd wel zachte ontlasting gehad. Niet diarree-ig, maar wel echt zacht, klei-ig. Nu hij zindelijk is, heeft hij wel gewoon drolletjes, dus het leek misschien ook zo, omdat de luier het tegen de billen aan drukte..