Hoe werkt dat nou met wasbare luiers?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Merryl, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Af en toe kom ik hier eens iets over tegen en ben nu toch wel benieuwd hoe het precies werkt. Je hebt een overbroekje of luier en daar gaat zoals ik begrijp een katoenen inlegger in en een inlegvel voor de ontlasting. Verwissel je bij de verschoning alleen de inleggers of alles? En doe je elke dag dan een ander broekje aan?

Wie weet dat ik het deze keer wel wil proberen.

2. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Geen idee of ik linkjes mag plaatsen, maar op dragen-en-voeden punt nl zijn veel meer mensen die wasbare luiers gebruiken, zijn zelfs hele topics over. Dus wellicht dat je daar eerder een bevredigend antwoord krijgt. ;)

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, er zijn meerdere systemen:
    All-in-one, daarbij doe je na gebruik de hele luier in de was, pocketluiers, die werken zo'n beetje hetzelfde, daarbij doe je een inleggen in een 'pocket' en die doe je na gebruik de was in, die hebben al een waterdichte buitenlaag.
    Verder heb je tweedelige systemen, zoals bamboeluiers of katoenenluiers, voorgevormd die je gewoon vastklikt met drukkers of klittenband en je hebt ook systemen waarbij je moet vouwen. Daaroverheen doe je dan weer los zo'n waterdicht overbroekje. Bij zo'n tweedelig systeem doe je als ze een vieze luier hebben die luier zelf de was in en dat overbroekje kun je dan nog wel voor een paar luiers gebruiken, doe je gewoon aan het eind van de dag in de was.
    In al die systemen kun je inleggers gebruiken (wegwerp of wasbaar) zodat je geen poep hebt wat vast komt te zitten in je luier ;).
    Tweedelige systemen nemen vaak meer op en hebben zelden lekkage, maar zijn wel een grotere prop om hun billen. Wat bij je past, ik zou gewoon verschillende modellen en systemen testen, van alles eentje kopen, ook verschillende merken, van wat bevalt kun je dan meer kopen en de rest weer doorverkopen (levert nog aardig wat op).

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben zelf 2 soorten in huis. 1 soort waarbij ik een luier heb waar ik inleggers in schuif. Als ze dan in de commode liggen kan ik ze als een pamper aandoen plus dan een inlegvel voor de poep op te vangen. Ze zijn alleen wat dikker als pampers natuurlijk. Met het verschonen haal in de inlegger er even snel uit, stop de vieze luier in een waszak en die de volgende luier aan.

Dan heb ik ook nog een systeem met losse luier en overbroekje. Dan doe ik dus eerst een inlegvel voor poep in de stoffen luier, dan de luier aan en dan een plastic (of wollen ) overbroekje om de kleding droog te houden. Dit is iets meer werk maar wel fijner in gebruik. Het overbroekje wissel ik en dan gebruik ik ze om en om. 's Avonds in de was of even in babybadje spoelen en de volgende ochtend weer een schone aan.

De luiers was ik eens in de 2-3 dagen. Eerst een spoelprogramma om de urine grotendeels weg te spoelen. Dan een lang wasprogramma op 60 ( de eerste maanden is 40 ook goed ) met weinig poeder wasmiddel. De luiers drogen aan de lijn of soms in de droger. De overbroekjes kunnen niet tegen de droger.

Ik heb oa bumgenius pocket luiers en bamboozle bamboe luiers met een tots wrap of mother ease rikki broekje.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik gebruik overdag nu een all-in-one luier (Easyfit van Tots Bots) met een papieren inlegger, trek je gewoon aan alsof 't een pamper is. Bij poepluiers gooi ik daarna de inlegger+inhoud in een afvalemmertje met zakje, de luier in de wasemmer, bij plasluiers gaan luier + inlegger allebei in de wasemmer. (Ik spoel de inleggers niet door het toilet, die ik gebruik zijn erg stevig en groot, heb niet het idee dat dat verantwoord is door te spoelen, ook al zegt men dat het wel kan.)
    Mijn luier heeft daarnaast ook een pocket, waardoor je makkelijk een extra absorptie-inlegger toe kan voegen, dat doe ik nu ook. Door de pocket blijft hij mooi op z'n plek.

's Nachts gebruiken we een tweedelig systeem met een overbroekje (Bamboozle Stretch met de Totswrap), ik had verwacht dat ik dat 'veel gedoe' zou vinden, twee broekjes, maar in de praktijk vind ik het net zo makkelijk als all-in-one maar met als grote voordeel dat ze echt ontzettend goed absorberen en nooit lekken. Ook niet na een nacht van 14 uur. Dat moet ik die all-in-one's niet aan doen, geloof ik ;)
    Ik denk dat ik achteraf misschien ook overdag wel tweedelig had willen gebruiken, ook al ben ik ontzettend tevreden met die all-in-one's; tweedelig is niet lastiger, maar biedt wel meer zekerheid.

Oh, en ik vind de dikte van de luiers erg meevallen, natuurlijk is wegwerp dunner, maar mijn dochter heeft echt geen last van haar luiers, ze belemmeren haar in niks. Juist niet, ze kan lekker op haar billen neerploffen zonder dat het pijn doet ;)

Deel Deze Pagina