Oh ja... En de normale maten zijn soms ook heel raar. Ik heb ook een setje van 68 wat hij nog past, de rest is allemaal 80. Dat setje van 68 is dus echt geeeeen 68
Volgens mij kan je beter niet te ver vooruit kleren kopen. Kan zo ineens een groeispurt komen. Of kleren kopen die je altijd wel aan kan. Ik had t-shirts maatje 68 gekocht. Maar die kan hij nu al aan, terwijl hij nog maatje 62 heeft. Nu draagt hij die over een romper met lange mouwen. Voor mijzelf zijn de maten ook niet altijd gelijk. Een maatje M is echt niet overal een M
Ik koop voor mijn zoontje altijd vooruit. Maar dan wel dingen die hij alle seizoenen aankan. Shirts met korte mouw en spijkerbroeken. Soms ook longsleeves maar niet zo vaak. Shirts met korte mouw heeft hij in de winter aan met een shirt met lange mouw eronder. Hij heeft het snel warm en heeft bijna geen truien aan. Spijkerbroeken hebben ze in de zomer ook genoeg aan op minder warme dagen. Korte broeken en truien koop ik niet vooruit. Dat is lastiger in te schatten.
Meestal staat er inderdaad aangeduid dat maat 80 voor 9-12 mnd is maar mijn dochtertje is gemiddeld zowel qua lengte als gewicht en die past nog niet echt in 80 hoor.... ik vind kleding meestal aan de grote kant wat die maataanduiding betreft.
Ook per merk scheeld het nog heel erg hoor... Zo valt Esprit hier altijd 1 soms wel 2 maten groter dan de labelmaat en Noppies vaak weer wat kleiner dan aangegeven. Dochterlief zit nu in 80-86 en wordt over 1,5 maand 2 jaar... Maar, ze is wel iets kleiner dan gemiddeld hoor (en vooral lichter met haar 10 kg)...