kinkhoest, buurvrouw inlichten of niet

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 15 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik kreeg net een mailtje van school dat er een kindje in de klas van mijn dochter kinkhoest heeft gehad. Dat de besmettelijke periode inmiddels verstreken was. Deze schijnt 6 weken voor het "uitbreken" van de kinkhoest te zijn (volgens de mail) en dat ze hoopten dat er geen besmettingen waren, maar dat we onze kinderen wel goed in de gaten moesten houden.

Oke niet leuk dus.

Nu zouden wij binnenkort (had ik al uitgesteld ivm verkoudheden hier in huis) bij de buren op kraamvisite gaan. Op zich wacht ik nu liever 6 weken zodat ik zeker weet dat wij niet besmet zijn want het laatste wat ik wil is zo'n lief kleintje besmetten met alle gevolgen van dien.

Maar de buurvrouw gaat nu ook regelmatig de hond lekker uitlaten met de kleine in de wandelwagen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk en buurkinderen (vaak ook medeleerlingen van mijn dochter) hangen vol adoratie boven de kinderwagen te kijken.

Ik twijfel dus heel erg of haar toch niet even op de hoogte moet stellen of zou ik daar dan alleen maar paniek mee zaaien.

2. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Hopelijk slaan je kindjes het over!

Ik zou een balletje opgooien. Heel attent toch?! :)
    Mocht jij je niet op je gemak voelen om te gaan dan zou ik het kraambezoekje uitstellen. Kan me voorstellen dat je liever wat later gaat.

Manque vindt dit leuk.
  3. jupke

jupke Niet meer actief

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoest

Lees hier even op de site van het RIVM.

Ik zou wel op kraamvisite gaan.

Je kunt het altijd even melden aan moeder. Maar denk niet dat ze er echt wat aan heeft.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Ik zou het wel melden, "joh we hebben bericht van school gehad, zus en Zo, wil je dat we wachten met langskomen?"

Athina, Zusterke, lies276 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

In je link staat dan zuigelingen meer kans op complicaties hebben....
    Hoe klein de kans ook is , ik zou kraamvisite uitstellen en uitleggen waarom. Met een pasgeborene neem ik geen risico's.

Zusterke en lies276 vinden dit leuk.
  6. Stampertje1

Stampertje1 Niet meer actief

Ik zou ze wel op de hoogte stellen
    Zelf zou ik er echt niet blij mee zijn als ik niet op de hoogte ben en wel kraamvisite langs kwam

Zusterke vindt dit leuk.
  7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Toen ik zwanger was van de tweede heerste er kinkhoest op de school waar ik werk. Ik was toen al met verlof (vervroegd ivm bloeddruk) maar wilde even op school langs om een kopje koffie met de collega's te drinken. Ik heb toen geinformeerd bij de GGD of het wel verstandig was. Zij zeiden toen dat winkelen in een drukke supermarkt evenveel risico met zich meebracht...

Desalniettemin zou ik de buurvrouw wel op de hoogte brengen. Ik zou het zelf namelijk niet zo waarderen wanneer ik in die situatie niet op de hoogte gebracht zou worden. En dan kan ze zelf beslissen of ze die kraamvisite door wil laten gaan.

lies276 vindt dit leuk.
  8. HvO

HvO Niet meer actief

Ik zou zeker het zekere voor het onzekere nemen.

Zelfs als de kleintjes hun eerste vaccinatie hiervoor hebben gehad zijn ze niet beschermd.

9. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.044
    17.015
    113
    Dit, ja

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit!

Mijn jongste heeft als pasgeborene van 3 mnd kinkhoest gehad, wordt je niet blij van. Hij heeft zeker, zelfs nadat de kinkhoest allang over was, nog 1,5 jaar zo'n zeehondenblaf gehad.

En ook nog winter na winter, deze winter (hij is nu 6) voor het eerst niet meer.

Stampertje1 vindt dit leuk.
  11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou het zeker vragen.

Ik zou je er namelijk niet in willen hebben met mn pasgeboren baby dan. Liever geen risico lopen.

12. lies276

lies276 Niet meer actief

En ook niet als ze ze wel allemaal hebben gehad;).

rebekka84 vindt dit leuk.
  13. HvO

HvO Niet meer actief

Ik schrok er wel beetje van. Pas nog huisarts/VK gebeld omdat er in mijn omgeving sprake zou zijn van kinkhoest en ik zelf 33 weken zwanger ben. Als kind netjes alle vaccinaties gehad. Maar het schijnt dus dat de vaccinaties voor kinkhoest “vaak” na 5/6 jaar al zijn uitgewerkt. :eek:

Advies was om zo min mogelijk risico te lopen. Want sowieso zou het erg vervelend zijn als ik het nu zelf zou krijgen. Maar in het geval dat ik een vroeggeboorte zou krijgen zou ik het kunnen overdragen.

En ze bedoelden natuurlijk niet dat ik niet meer de straat zou op kunnen etc. :eek: Maar meer plekken waar het heerst vermijden.

14. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik zou het zeker even melden!! Zeker bij die hele kleintjes!

15. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik zou het melden.
    En ik zou het ook enorm op prijs stellen mocht ik je buurvrouw wezen.

16. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    Ik zou het zeker melden. Laatst is er nog een baby aan kinkhoest overleden, dus ik zou het wel prettig vinden als iemand mij dan even op de hoogte stelt. Degene die in contact waren geweest en zelf ook een baby hadden hebben allen preventief antibiotica moeten gebruiken.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

klopt! moesten wij ook en dat waren best veel mensen.

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik zou het ook melden. Dat kan ze zelf beslissen wat ze wil.

Deel Deze Pagina