Hi, Ik ben 3 weken geleden bevallen en geef sindsdien bv! Heel eerlijk vind ik het vaak pittig en soms bijzonder ! Door veel melk, forse tsr is het voor mij en de kleine nog zoeken. Gelukkig heeft de lk wat fijne tips gegeven en me gerust gesteld. (Ook over spugen omdat mijn eerste verborgen reflux had) Wie geeft ook pas sinds kort bv en vind het leuk om van zich af te schrijven en elkaar te motiveren. Ik ben zelf erg nuchter en niet zo romantisch of heel enthousiast ove bv geven. Toch wil ik doorzetten voor mijn kleine meid. Mijn meisje heef mogelijk lichte spruw, ze drinkt verder goed dus lk dacht dat het mogelijk vanzelf zou wegtrekken. Haar lipjes zijn na de voeding ok een beetje parelmoer en ze heeft een lichte melk waas op de tong. Herkent iemand dat? Kan je spruw onbehandeld laten? Ik was wel elke dag de spuugdoekjes en hydrofielen (en bh)... Mira
Hoi hier geef ik ook bv morgen alweer 7 weken Bij mijn eerste ging alles heel moeizaam en ben ik met 12 weken gestopt maar nu gaat het zonder problemen .. vind het alleen nog lastig als we niet thuis zijn De nachten beginnen ook zijn tol te eisen maar idd even doorzetten
Oh wat goed, al 7 weken! Ik wil het nu tot minimaal 6 weken volhouden en dan zijn de bv en mijn dochtertje vast wat beter op elkaar ingesteld (beloofd de lk ) Bij mijn eerste heb ik 6 weken gekolfd, echt veels te intensief icm medische zorgen rondom zoontje. Daarna nog kleine 3 weken zelf gevoed maar toen gestopt en dat was achteraf iets wat ik eerder had moeten doen. Fijn dat het zo goed gaat nu bij je tweede! En inderdaad buitenshuis heb ik nog niet gevoed. Vandaag wel voor t eerst aan tafel met de lunch. Peutertje en ik zaten net te eten toen ze wilde drinken dus dat ging eigenlijk best goed. Heb jij leuke voedingsshirts? Ik heb al veel gezocht maar ik vind weinig leuks/hips. Ik heb helaas een mega cup sinds zwangerschap dus ik moet ook nog bekijken hoe ik discreet kan voeden !
Hoe vaak drinkt ze snachts? Hier elke 2/3 uur maar vannacht ineens pas na 5 uur, nadat ze 3x kort op elkaar had gedronken. Pittig hè die nachten, zie dat je oudste al wat ouder is dus ze slaapt vast niet meer in de middag?
Hier alweer bijna 5 maanden . In het begin is het heel erg hard werken en doorzetten. De eerste 6-8 weken vond ik moeizaam en zwaar. Nu, 3 maanden later, is het een eitje. Dl vind zelf de tepel, hapt dan meestal gelijk goed, drinkt 10 min en klaar. Meiden, jullie zijn top bezig! Geloof me, her wordt alleen maar makkelijker! ( oke.. Op nachtvoedingen na. Die vind ik nog steeds zwaar )
Dan heeft ze geclusterd voor ze ging slapen . Lekker aan toegeven! Zo verzamelen ze extra voeding voor de nacht.
Spruw moet je volgens mij wel behandelen. Kleding ed wassen op minimaal 60 graden. Kan je de waas op haar tong wegvegen? Zo ja, dan is het geen spruw volgens mij. Anders even voor de zekerheid naar de huisarts voor extra check. Succes dames, en top dat jullie volhouden. De eerste weken vond ik inderdaad erg pittig. Nu ook wel hoor soms als ik weer eens een verstopt melkkliertje heb.
@roty, ik kan de waas een beetje wegvegen. Ze geeft ook veel melk terug. Ook uren na voeding dus dat maakt tong ook wit Goed bezig allemaal dat julie het zo lang de bv kunnen geven!!! Pittig van de nachtvoedingen Madelein Ik kan me goed voorstellen dat dit uitputtend is. Werk je er ook bij?
@mira: ja is zeker uitputtend. Maar aan de andere kant went het ook wel weer. Ik werk 3 dagen id week in de zorg. Pittige baan. Valt me enorm zwaar, sowieso al her meisje moeten missen. Dus probeer ieder uurtje te pakken en dat gaat dan beter
Pin je niet teveel vast op "na 6 weken wordt het beter" Ja je melkproductie is dan ongeveer op je kindje afgesteld. Maar dan zul je geen tijd moeten rekken tussen de voedingen, en ook geen speentje gebruiken.. dus echt voeden op vraag ook al is t nog maar een half uurtje geleden. Ik voed nu 16,5maand, maar t was na die 6 weken echt niet opeens makkelijker..eigenlijk werd t toen juist steeds moeilijker maar dat kwam door ziekenhuisopname vanwege erge reflux. Super dat jullie de bv een kans geven, ik vond juist die adviezen van na 6 weken gaat t veel makkelijker zeer demotiverend, want daarna volgen ze nog met 3 maand en dan de 4 maandendip etc etc... in t begin pinde ik mij ook vast op die 6 weken en dan is de teleurstelling groot mocht t niet zo zijn. .. ik wou en zou minimaal 3mnd voeden. . Maar toen met de reflux erbij werd t 6 maanden en zo opeens was hij een jaar. We zien wel hoelang ons avontuur nog mag gaan duren.. het lijkt er alleszins nog niet op gauw te stoppen.
@lianne: het heeft jou dan echt niet meegezeten als ik het zo lees Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar over het algemeen zijn juist die twee eerste maanden het zwaarst. Kindjes drinken dan ook veel moeizamer en langzamer. Na 2 maanden zijn de kaakjes sterker en snappen ze vaak ook al beter hoe het werkt. Daarbij ben je dan de fase van pijnlijke tepels en de ergste stuwing voorbij. Speen gebruiken hoeft trouwens geen invloed te hebben. Onze dochter heeft forse verborgen reflux gehad ( gaat nu super!) en zij heeft om die reden juist wel een speen gekregen vanaf 3 weken ( ook na een zh opname). Heeft geen enkele invloed op m'n productie gehad want ze spuugt de speen gewoon om je oren als ze honger heeft
Hier komt ze in de nacht ook om de 2/3 uur vannacht voor het eerste 4.5 uur achter elkaar geslapen! Overdag hebben we ook zeker nog geen vast ritme .. ik voed wanneer ze er om vraagt maar dat zijn al gauw 7 voedingen overdag en dan nog 2 tot 4 voedingen in de nacht Voedingsshirts moet ik nog aan schaffen heb nu meestal een topje aan met vestje erover topje trek ik dan zo naar beneden zodat alleen mijn borst Bloot ligt evt nog een hydrofiel over mijn schouder en je ziet niks .. alleen het aanleggen even dan Buiten huis voed ik niet graag in het openbaar dus trek me terug dan en dan heb ik het idee dat ik veel mis
Ik voed nu ruim 6 maanden en oh wat ben ik blij dat ik heb volgehouden tijdens die pittige eerste maanden! Het is echt makkelijk nu. Hij drinkt nu ongeveer elke 3 uur. Binnen 10 minuten is het klaar. Ik houd er ook niet van om in het openbaar te voeden. Maar als we een dagje weg zijn moet het wel natuurlijk. Ik zoek dan altijd een rustig plekje op. Wat ik wel een nadeel vind is dat als ik bijvoorbeeld een avondje met vriendinnen weg ga, die stomme kolf mee moet.
Openbaar voeden went wel vind ik. Vond het in het begin moeilijk maar nu interesseert het me niet meer. Leg wel altijd een doek erover. Als mensen er last van hebben kijken ze maar een andere kant op Hoe jackie het ervaart zo ervaar ik het ook. Al geloofde ik dat niet toen mensen dat destijds tegen mij zeiden
Poeh Lianne, petje af! En dan ook nog erge reflux erbij. En tja, ik hoop vooral dat mijn overproductie na 6/8 weken gaat verbeteren. De lk zei van wel. Wat voeden jullie nog vaak zeg, ik hoop wel wat meer uur tussen de voedingen te krijgen. Het lijkt me echt pittig als ze niet doorslapen snachts, zoontje sliep met 3 maanden door (5/6 uur) met een nachtvoeding die langzaam verschoof en verdween. Mijn meisje is ook binnen 10 minuten klaar maar ik heb daarna nog wel 'werk' om haar weer in slaap te krijgen en ik houd haar minimaal 15 min hoog vanwege het terugkomen vd melk. Ik heb wat topjes besteld, vanwege mijn grote cup kan ik maar weinig topjes aan. Pittig ,Madelein werken in de zorg en kolven. Ik werk in de hulpverlening dus veel huisbezoeken en waarschijnlijk ingewikkeld om de kolfsessies te 'plannen'. Ik zie het kolven nog niet zo zitten, lijkt me ook onhandig om steeds de kolf mee te slepen bij avondjes weg of afspraken. Ik wacht ook nog even totdat de productie wat stabieler is. Lk gaf de tip om eerst beetje te kolven, dat te geven direct en daarna nog aan de borst. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Het is idd wel pittig maar alles voor m'n meisje . Waarom adviseerde je lk dat? Soms kan het helpen als je kindje moeite heeft met een sterke tsr. Die kolf je dan af waarna je kindje rustig kan drinken. Ik heb dat niet gedaan. De nachtvoedingen wennen wel enigszins. Als ik vrij ben vind ik het geen enkel probleem meer. Het scheelt wel enorm dat ons meisje tegenwoordig direct weer slaapt na de voeding. Haar reflux is bijna volledig over. Kolven is trouwens iets wat moet wennen en wat je moet leren. Ik kolf heel makkelijk alleen niet altijd veel melk. Maar sommigen moeten thuis echt beginnen met kolven en wennen hieraan. Is even uitproberen waar jij je goed bij voelt.
Ik ben ook aardig gewend aan de nachtvoedingen. Soms heb ik geluk en slaapt hij van 23 tot 6 of 7. Maar meestal wil hij 1 nachtvoeding en als ik pech heb 2. Maar omdat hij na 10 minuten klaar is en meteen weer verder slaapt vind ik het goed te doen. Plus nachtvoedingen zijn heel goed voor je productie. En ik ben nog niet ongesteld geweest
@madelein: lk gaf dat advies om kleine aan de fles te wennen. Dus elke 2/3 dagen beetje kolven, fles geven en daarna verder gewoon voeden. Elke nacht nog nachtvoedingen, petje af Jackie! Hier weer een goede nacht gehad met maar 2 voedingen. En er is een soort wonder gebeurt, ze heeft vanaf vanmorgen al 2 lange slaapjes gedaan. Bijna direct na voeding in slaap tot volgende voeding, waar 2,5/3 uur tussen zat. Ik weet niet wat me overkomt. Nu is mijn zoontje vandaag naar de creche, maar gister kwam hij ook pas 16.00 thuis na het logeren. Zou ze toch wat regendagen hebben gehad? Tel je dat vanaf geboorte of uitgerekende datum? Gisteravond was echt drama, heel veel huilen en alleen aan de borst rustig. Op een gegeven moment ging zelfs mijn peuter meehuilen vanuit zijn kamertje dus toen maar dochtertje aan de borst laten 'sabbelen'. Ik geloof dat ze elk uur wilde drinken. Mega onhandig met het avondritme van mijn zoontje erbij. Nu wel weer branderige, pijnlijke tepels. Waarschijnlijk van het verkeerd aanleggen/sabbelen van gisteravond.
Ik heb trouwens fulltime gekolfd bij mijn eerste dus ik heb de medela pump in style nog staan. Ga daar toch maar eens mee beginnen, voel alleen zo'n weerstand tegen die machine vanwege het hele gedoe bij mijn eerste.
Regeldagen tellen vanaf de geboorte. Het kan best zijn dat jouw kindje het niet volgens het boekje doet, maar gewoon zijn eigen regeldagen inlast. Gisteravond klinkt als clusteren, hele avond aan de borst drinken, dat was hier ook echt een paar weken lang, van ongeveer 19-23 uur. Dit heeft ze tot een week of 11 volgehouden. Erg vermoeiend vond ik, hopelijk kan je eraan toegeven als je je zoontje op bed heb gedaan. Lekker installeren op de bank, tv aan en gaan... Clusteren heeft als voordeel dat ze het in de nacht vaak ook langer volhouden. Hopelijk lukt het vandaag wel weer goed met aanleggen. Wauw, Full-timekolven bij je eerste, petje af hoor. Zorg erbij het kolven voor dat je de 'weerstand' wat naar de achtergrond zet, anders kan dit het kolven nog bemoeilijken misschien.