Hoeraaa, daarnet is onze zoon eindelijk - en met glans - geslaagd voor z'n gehoortest! Hier ons verhaal, ter bemoediging van anderen die de eerste keren niet slagen... De eerste keer dat hij getest werd, in de kraamweek, scoorde hij onvoldoende. De mevrouw legde uit dat dat best kon komen door zijn verkoudheid en het lawaai van het gesnotter dat zijn lijfje daardoor produceerde. Wij konden wel stil zijn, maar zijn ademhaling stoorde het apparaat al te veel. Toch is het niet leuk. Wij hadden wel het gevoel dat hij reageerde op geluid, maar ja, hoe weet je dat zeker bij een baby: de ene keer deed ie z'n oogjes open als je een geluidje maakte, de andere keer niet. En z'n hoofd draaien in de richting van geluid dat kon hij ook nog niet... De tweede keer weer gezakt, maar ja, nog steeds verkouden. En zelfs nog een derde keer met zo'n apparaatje in z'n oren, want de eerste meting zou niet goed zijn uitgevoerd. In een stille kamer, maar je zag de balk met 'noise' op het apparaat bij elke ademhaling vol uitslaan. En weer gezakt... En toen vandaag, na drie weken onzekerheid, eindelijk de speciale test met de plakkertjes op z'n oren, voorhoofd, nekje en borstje. De mevrouw legde uit dat het per test zo'n 10 minuten kon duren en dat ze ook weer 3 pogingen kon doen voor er een eventuele definitieve doorverwijzing naar het audiologisch centrum aan de orde was. We hadden ons al die weken groot gehouden, elkaar moed in gesproken ('volgens mij schrok hij daarnet van dat geluid!'), maar toch behoorlijk zenuwachtig natuurlijk. Na een minuut testen vroeg ik of ze al wat zag. Ja, zei ze, zijn rechteroor is al geslaagd. En een paar seconden later was z'n linkeroor ook goedgekeurd. Hoeraaa! Een pak van ons hart. Vanmiddag een taartje eten en verder genieten van wat ik eerst bijna als vanzelfsprekend had gehouden, maar waar ik de afgelopen weken toch een dubbel gevoel bij had: dat je je kind kan troosten met je stem, dat je leuke muziekjes opzet voor je baby, zachtjes doen als ie slaapt, dat soort 'gewone' dingen die opeens helemaal niet meer gewoon bleken te zijn. En straks 'gewoon' leren praten, boekjes voorlezen, etc. Toch heel bijzonder!
Wat heerlijk voor jullie! Gefeliciteerd Ik kan me voorstellen dat dit een enorme opluchting is voor jullie. Ga er nu maar lekker van genieten! Ik werk zelf regelmatig met slechthorende/ dove kinderen en zie dus van dichtbij hoeveel impact dit heeft. Gelukkig maar, dat jullie dit niet hoeven mee te maken.