Ik heb een vraag! Hoe maken jullie je ledikant op? Met een lakentje en een dekentje? Of met een overtrek met een dekentje erin?? En waarom? Wat zijn de voor/na delen? Foto's mag ook! Ben op zoek naar ideeen
Wij hebben over de matras een matrasbeschermer, daaroverheen de Aerosleep topping, daaroverheen een Aerosleep hoeslaken. Verder hebben we gewoon een laken en dekentje, dat schijnt het beste te zijn dus dat hebben we ook gedaan. En dan natuurlijk het bed heel laag opmaken aangezien de baby er niet onder moet kunnen. Nu woelde die van ons zich de eerste 2 weken steeds los en slaapt nu dus in een slaapzakje en heb ik niks aan mijn mooie nieuwe lakens en dekens
Over het matras een molton, dan een hoeslaken, onder het hoofdje een hydrofiel, een niet laken en een deken. Goed laag opmaken is heel belangrijk zodat de kleine niet onder de dekens kan belanden. De kraamverzorgster legt het ook nog wel goed uit. Die van mij "kropen" al snel omhoog in het ledikant waardoor ik een soort envelopje maakte zodat ze hoog lagen maar niet onder de dekens konden zakken. Vrij snel daarna ben ik overgestapt naar slaapzakken en pas veel later een deken in een overtrek. Voordeel van lakens en deken is dat je het vooral aan de zijkanten goed kan instoppen. Een overtrek met een deken erin is vaak wat smaller.
Mijn ervaring is dat het niet uit maakt hoe je van tevoren het bedje opmaakt. Voordat je kindje er überhaupt in geslapen heeft, heeft je kraamhulp het toch al opnieuw opgemaakt. Je krijgt dan van haar uitleg over het hoe, wat en waarom. Zoals het er bij mij nu op ligt: over het matrasje een molton, daarover het hoeslaken. Daar bovenop een hydrofieldoek, op hoofdhoogte. Verder ligt er een lakentje met een dekentje bovenop. Ik heb het bedje laag opgemaakt, dus dat de kleine straks bijna met haar voetjes tegen de onderkant ligt en toch met haar hoofdje boven de dekens uitkomt.
Ik denk dat je vraag is, overtrek of laken? Wij hadden bij nr 1 overtrekjes, dat werkte prima, ook met instoppen, want de overtrekjes hebben precies de breedte van een ledikantdeken. Verder hadden we een duodeken, heel neutraal, want we hadden overtrekjes. Ook al zijn ze licht jongensachtig, nu bij nr 2 (meisje) gaan we dezelfde gebruiken aangezien ze weinig gebruikt zijn omdat zoon al snel overgestapt is naar een slaapzak.
Hier de aerosleep dus matras, matrasbeschermer, aeropsleep topping en hoeslaken van aeropsleep en dan lakentje en dekentje
Haha, jij snapt het Sorry dat mijn vraag misschien wat onduidelijk was, maar dat bedoel ik inderdaad!! Overtrek of laken + deken.. Het is m'n derde kindje, dus hoe ik het bedje verder opmaak snap ik
Mijn zoon is aan het eind van de kraamweek al in een slaapzakje gaan slapen 's nachts. In het begin nog met een lakentje erbij, maar hier zijn we al snel mee gestopt. Het lakentje werd elke keer weg getrapt. Voegde weinig toe. En koud had ie het volgens mij ook niet. Dikke winterslaapzak met mouwen, romper en kleertjes. Al snel ging ie ook heel z'n bedje door. Dan lijkt een dekentje/lakentje me ook niet echt veilig meer.
Wij gebruiken een laken en deken. Tess woelt nogal tijdens haar slaap, dus ook altijd een slaapzak. Overtrek met deken erin mag in het begin toch niet dacht ik?
Kraamzorg heeft hier ook gezegd dat overtrek met deken niet mag ivm veiligheid. Hier dus ook laken en deken.
Dat wordt anders wel aangeraden als de veiligste manier ter voorkoming van wiegendood, enkel een slaapzak. Baby's zullen het niet snel te koud hebben. Ik had destijds ook allemaal mooie dekentjes en lakens, maar alles werd toch maar losgetrappeld. Ben dan maar overgestapt op enkel een slaapzak. Een goed passende slaapzak, best zonder mouwen, wordt aangeraden.
serieus? Ik hoop in oktober te bevallen, dan gaan we richting de winter.. lijkt me zo koud zal het eens overleggen met de kraamzorg straks!
Ik heb altijd de slaapzak vast gemaakt onder het matras met bretels. Klipdingetjes aan 1 kant onder het matras door klikding aan de andere kant. Dan woelen ze niet zo en krijgen ze het ook niet koud 😊
Ah nee jo, het gaat erom hoe de temperatuur op de slaapkamer is. Als die gewoon tussen de 16-18 is maakt niet niet uit of het zomer of winter is hoor Ik gebruik een laken met ledikant deken die zolang ze nog op onze kamer lag dubbel lag omdat het in onze kamer kouder is/was dan in haar eigen slaapkamertje. Nu ze op haar eigen kamertje ligt heb ik het ledikant deken laag enkel opgemaakt. Verder draagt ze een romper met lange mouwen en een swaddle me bakerzak. Lakentje en dekentje tot halverwege haar bovenarmen strak vast en ze slaapt heerlijk Elk kindje is toch anders, je zult in het begin moeten nagaan of het niet te warm/koud is voor ze en dan heb je snel genoeg door hoeveel je moet opmaken.