De kraamverzorgster en de vk hebben mij verteld dat het slecht is de baby op te tillen dmv je handen onder zijn armpjes te plaatsen (om z'n borstkasje). De juiste manier is 1 hand onder de schouders/ruggetje en 1 hand onder het bibsje. Nu hij 6 mnd is til ik hem soms wel zo op (o.a. om vliegtuigje te spelen), maar niet te vaak. Mij valt op dat veel mensen (oma, oppas, tantes etc.) mijn kindje bijna altijd op de 'foute' manier oppakken. Ik zeg er maar niets van, maar ben ik dan de enige die weet dat er een betere manier is? Hoe pakken jullie de kleine op?
tot 4 maand heb ik hem opgepkat 1 hand onder het hoofdje en 1 onder z;'n bips nu pak ik hem op met mijn handen onder z'n oksels hij is erg sterk in z;'n nek zou ander ook niet weten hoe ik hem uit de buggyzit van de kinderwagen moet halen hij is nu 6 maand
Nou meestal pak ik ze dus vaak op de "foute manier" op... en leg ze dan in mn arm.. of gelijk het handje onder het bipsje... Moet ook zeggen dat ik niet wist dat het "fout" was... Heb het nog nooit gehoord/ gelezen ofzo.... hmmmm eens kijken of ik iets kan vinden met googlen... dit is echt nieuw voor me...
de manier van onder de oksels pakken, is vooral "fout" omdat dit erg onveilig aan kan voelen voor een pasgeborene, ze hangen dan in de lucht, terwijl ze niet weten wat er gebeurt. volgens mij heeft het daarmee te maken, pak je een kindje onder het hoofdje en onder de billetjes dan voelt dit toch beschermder. Dus na 6 maanden lijkt het mij niet zo'n probleem meer.
Nou hier dan nog 1 die het op de "foute manier" doet. Heb het overigens ook nog nooit eerder gehoord. Net wat Marline ook als zegt hoe moet je ze dan uit de kinderwagen tillen of bijv het fietszitje?
Ik pak mijn zoontje ook met 1 hand onder zijn hoofdje, 1 hand onder de billetjes. Bij mijn dochtertje wel gewoon onder de oksteltjes. De reden dat ik het bij mijn zoontje bijna niet meer doe is omdat ik ergens heb gehoord of gelezen dat baby's dat eigenlijk niet zo prettig vinden. Maar niet dat het slecht is of zo.
maar als je kindje dat niet prettig vind... dan zou ze dat toch wel laten merken.... (?) Heb hier bij beiden niets gemerkt... nu moet ik wel zeggen dat ik ze "snel" ondersteun... dus wellicht daardoor?
nou die van mij vind het zekler niet vervelend, als ik dr zo optil doet ze altijds dr beentjes strak naar achter om zo "vliegertje" te spelen whehe En dan moet ik met dr door de kamer lopen en vliegtuiggeluiden maken
Geldt dit niet alleen voor echt kleine ukken, tot een paar maanden oud? Kan me niet voorstellen dat je een baby van een half jaar nog met een hand onder de bibs en 1 op de schouders oppakt... dan krijg je volgens mij juist weer het gevaar voor vallen omdat het kind te beweeglijk wordt.
Ik merk dat mijn zoontje deze houding inderdaad prettiger vindt dan oppakken onder de okseltjes. Hij is op deze wijze veel ontspannender.
Mijn zwangerschapsyogadocente (wat een woord...) vertelde dat dit iets uit de haptonomie is om je kindje een veilig gevoel te geven. Ik hou hem vaak wel met één hand onder zijn billen vast, maar soms is het even handiger om hem onder de armpjes te pakken.
Ik pak haar eigenlijk altijd 'verkeerd' op. Ben bang dat ze dubbelklapt als ik haar onder haar hoofd en kont vasthoudt. Heb niet de indruk dat mijn dochter er problemen mee heeft
je hoeft je niet schuldig te voelen hoor bij mijn eerste wist ik het ook niet maar na een maand of 2 worden ze steviger en bewegelijker
Altijd onder de oksels gepakt, maar wel steeds tegen mijn lijf gedrukt, zodat ze niet in het luchtledige zweefden. Als ik dan overeind stond, was het hand onder de billen en met de andere hand hoofd ondersteunen. Hand onder de billen en hand onder het hoofd bij het optillen, gaf mij een onveilig gevoel bij het optillen, alsof ze bij de minste of geringste beweging zo uit mijn handen kunnen vallen. Als je trappen loopt, ontkom je er volgens mij ook niet aan om ze met 1 hand onder de arm vast te houden. Althans, ik hou altijd wel de leuning vast als ik met mijn zoons trappen loop.
Dat heb ik dus ook gelezen, maar ik vraag mij dan af....hoe weet je nou dat een baby dat niet fijn vind?
tja en mijn vrien kon dat niet hij heeft maar 1 arm maar beide kids hebben er niks aan overgehouden hij schuift z'n hand/arm onder het hoofdje nekje en rug en tilde ze zo op