Mijn dochter is 3 weken geleden 1 geworden en kan inmiddels al 16 woordjes zeggen. Ik dacht dat kindjes rond de 1 jaar net met de eerste woordjes begonnen, papa, mama enzo. Is mijn dochter dan heel erg snel, zijn er hier nog meer zo'n vlotte praters? Ik reken een woordje tot een woordje als ze er iets mee bedoelt en ik begrijp wat ze bedoelt, en het woordje vaker gezegd wordt, maar de uitspraak is vaak niet helemaal goed. Bijvoorbeeld de teletubies noemt ze 'tetete' , beer is 'bee' want ze kan de r niet zeggen. En boos wordt 'boop', maar ze bedoelt wel echt boos, want als ik een beetje op haar mopper, trekt ze een pruillipje en vraagt, ''boop?'' Wanneer tellen jullie een woordje mee?
esmee zegt ook al heel veel woordjes. esmee zit denk rond de 25 woordjes als het er niet meer zijn. sommige woordjes zegt ze niet zo heel goed maar weet wel wat ze bedoeld. slapen is sapen , vis is sis, sesamstraat is seeeee , zwemmen is zemmen,klaar is kaar enz enz de 1 is vlotter met lopen en de ander met bv praten.
Ik kom tot: dit = dicht, bupa=bumba, papa, mama, ps=poes, gaja=gala (poes), kaar=klaar, op, hap=eten, appe=appel. 10 woordjes dus en een hoop dierengeluiden). Geen idee of dat snel of langzaam is.
Alyna zegt niet zoveel... Mama Papa Dada Wf (=waf) brm (=broemmm) Ta (= dat of die) Ja Nee En dat was het wel zo ongeveer. Wel schattig he, zon' klein fijn stemmetje en dan die woordjes?!
chayenna kon ook al heel veel woorden zeggen toen ze net 1 jaar was, nu is ze 2, en praat ze al heel duidelijk en en met hele zinnen, zo nu en dan is ze niet verstaanbaar, maar 9 van de 10 x wel.
Fenne zegt nu dit ongeveer: mama papa ssss = slang na doen happe = als ze hapje wil eete = eten ja op blub = vis na doen kwak kwak = eendje uit broem = auto of vliegtuig saape = slapen Da = die of dat aai psss = poes en ze haalt neusje op bij het konijn
Senna was ook best vlot met woordjes. Hij zegt nu denk ik 35 tot 40 woordjes en gebruikt ze ook in de goede context. Verder een hoop dierengeluiden en praat hij ook heeeel veel na. Inderdaad erg leuk!
Nope... die van ons zegt misschien 4 woorden en geen dierengeluiden, nopes. Hij wordt wel tweetalig opgevoed... Misschien dat dat er iets mee te maken heeft. En verder is het natuurlijk het lekkerste jong op de hele wereld
Ik zou een woord rekenen wanneer het ook echt goed is. Hij zegt wel veel dingen die hij bedoelt en ook lijken. mama papa opa nini (nando zijn neef) Demi (hondje van oma) Una (luna de poes) Boebaala (voetballen whahahahahaa) Eete (eten) verder niks.
ben ff vanmiddag een lijstje wezen maken met wat ze allemaal al kan zeggen toch nog best wel veel eigenlijk zit nu al op de 36 woordjes, had niet verwacht dat het al zoveel was. 1. papa 2. mama 3. opa 4. poes 5. bo (onze kat) 6. bob 7. kaar = klaar 8. open 9. dicht 10. uit 11. woef 12. koe 13. boe 14. koek 15. fiets 16. sis = vis 17. eten 18. dag 19. doei 20. sapen =slapen 21. klok 22. tik tak 23. see = sesamstraat 24. appel 25. teen 26. voef (is voet) 27. broem 28. Ernie 29. die 30. zemmen =zwemmen 31. kwak 32. tok 33. pot 34. poep 35. pop 36. aan
Merel praatte toen ook heel veel. Met 14 maanden heb ik eens een lijst bijgehouden en toen zei ze 200 woorden (allemaal goed alleen de k=t en de g=s), nu praat ze de oren van ons hoofd, volle zinnen en hele liedjes zingt ze. De een praat nou eenmaal meer dan de ander en sneller.
Hahahaha, ach die van mij zegt nog en eens mamma! Wel "die" en daarmee windt ze de hele wereld om haar vinger... En ze lacht met haar neusje opgetrokken als ze ja bedoelt. Daar wil ik nog effe van genieten! Dus tja, dan heb ik of een hele langzame prater of jij een hele snelle!
Die van mij zegt ook nog niet zoveel hoor, die zegt al maanden hetzelfde en het meeste ook nog verkeerd. Maak me er totaal niet druk om eigenlijk, vind dit al ontzettend leuk: mama papa (soms dagen niet) oma oema (overgrootmoeder ehma (elmo) enne (ernie) eg (weg) euh! (en dan de vragende vorm, de dwingende vorm en de aanwijzende vorm. alles is dus 'euh') verder nog een hoop waar ik echt niets van kan maken
hier ook nog niet zo heel veel woordjes hoor, wel hele verhalen maar kan er niets van maken. duidelijke woorden zijn MAMMA dat roept ze de hele dag, pappa is poppa broemba = boemba en verder is het allemaal nog erg onduidelijk. henriette
de hele dag door mama en papa als papa thuis is. En verder een beetje bah (dat?) en dan heb je het wel gehad (ze is 1). maar inderdaad wat een wandelende woordenboekjes sommige kindjes!
sinds vandaag kan ik er weer een nieuw woordje aan toevoegen... ze had namelijk allemaal blokjes op de grond gegooid en die kwam ze 1 voor 1 naar mij toe brengen... ik wees dan steeds naar het volgende blokje en zei: ga die maar pakken. En ze zei al snel terwijl ze naar een blokje toekroop: 'pak'... en daarna weer en weer...
Hier twee heeeeeel verschillende dochters. De oudste kon met 1,5 jaar al 55 worden goed uitspreken en is sindsdien eigenlijk ook nooit meer gestopt met praten :-$ [-o< De jongste zegt nog helemaal niets, maar dan ook niets Stilte voor de storm, wij genieten er nog even van...
Eva ging ook best snel praten en nu zegt ze ook wel aardig wat woorden (een stuk of 20), maar veel woorden die ze rond haar eerste verjaardag zei, zegt ze nu niet meer. Wel praat ze hele zinnen in haar eigen taal nu en ze noemt heel veel dingen 'ka', maar wel op een andere manier zodat ik alsnog weet wat ze bedoelt . Ze zegt het ook expres fout, ik denk dat ze het op een gegeven moment wel goed gaat zeggen en dan opeens weer een paar woorden erbij heeft. Rond haar eerste verjaardag is ze dus veel gaan praten, daarna ging ze druk aan de slag met los lopen en werd het praten minder. Nu doet ze het lopen al een tijdje, dus ik denk dat het praten zometeen weer gaat komen. Het wisselt hier echt af, de motoriek en praten.