Radeloos

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Erik b, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    Ik wil echt even mijn hart luchten of tips van jullie ontvangen. Mijn dochtertje van 7,5 maand is erg verkouden en drinkt erg weinig. Zo weinig dat ik me enorm druk over maak. Welnu ze heeft eergisteren 300cc op, gisteren maar 40!cc, en vandaag maar weer 260 cc. Ik ben al naar huisartsen gegaan, maar krijg telkens als antwoord dat ze levendig is en er gezond uit ziet. Toch ben ik enorm ongerust. Ze weigert gewoon de fles, het lepeltje en zelfs met een spuitje krijg je het er niet in. Ik ben zo bang dat ze uitdroogd. Ik ben zo boos op de huisartsen. Ze willen haar niet doorsturen naar een kinderarts. Ik heb gevraagd of ze niet aan een infuus kan om het vocht weer op peil te brengen totdat ze zelf weer goed drinkt. Doktoren willen er niet aan beginnen en ik sta weer machteloos. Heeft iemand dit ook zo extreem meegemaakt? Wat kan ik doen? Ze heeft honger, maar ze durft niet te drinken lijkt het. Als ze eenmaal in een hoestbui schiet dan is het ineens klaar.

Een ongelukkige papa.

2. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Och wat naar! Ik snap dat je je zorgen maakt!
    Misschien is ORS een tip?

ORS is de Engels afkorting voor ‘oral rehydration solution', ofwel ‘een drinkbare vloeistof om de vochtbalans in het lichaam te herstellen'.

ORS is verkrijgbaar onder de merknamen Care Plus ORS, Dioralyte orange, Orisel en nog veel andere merken. Het is zonder recept te verkrijgen als zakjes poeder, die u in water moet oplossen.

Hopelijk knapt je meisje snel op en is ze weer de oude!
    Ook raar dat de dokter jou verder geen tips geeft en je gewoon weer naar huis stuurt! :(
    Sterkte ermee!

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hey hey

jeetje zeg

heeft je meisje nog meer dingen naast de verkkoud heid en hoesten?
    wat raar dat de huisartsen jullie naar huis stuurt
    mischien idd OrS in huis halen
    veel sterkte

4. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Hoi Erik,

Ik denk dat je topic zo verplaatst gaat worden naar de baby & dreumes hoek :)

Wat vervelend dat je meisje zo ziek is. Ik begrijp dat je je zorgen maakt. Mijn dochter heeft iets soortgelijks meegemaakt toen ze het RS virus had (het heerst momenteel, dus misschien heeft jou dochter het ook?)

Als ik jou was zou ik naar de huisartsenpost of spoedeisende hulp gaan en nog eens je verhaal doen. Ook duidelijk zeggen dat je je zorgen maakt omdat ze veel te weinig drinkt. Duidelijk de nadruk er op leggen dat ze anders is dan normaal, jij kent haar tenslotte het beste. Probeer ook zoveel mogelijk papjes/fruithapjes te geven zodat ze vocht binnen krijgt. Toen onze dochter ziek was kon ze wel van een lepeltje eten.

Laat je niet wegsturen hoor, soms moet je echt doordrammen maar het is jou kind, dus jij weet of het goed gaat of niet!

Heel veel sterkte en laat je weten hoe het is gegaan?

5. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    Bedankt voor uw reactie. Ik ben blij dat ik even met u kan praten. ORS, ken je dat bij een drogist halen? Tips van de dotoren, tja verschillende en en geen unanieme tips. De een zegt blijven proberen, de ander zegt juist niet teveel proberen omdat ze het drinken als een straf zien je je daarom het niet mag opdringen. ORS dat is morgen mijn eerste aankoop van de dag. Nogmaals hartstikke bedankt van uw reactie.

6. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    oh ik zie net dat ze ook niet van een lepeltje eet :oops: Ik moet beter lezen..

7. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi, mijn dochter had precies hetzelfde. Afgelopen maandag is ze opgenomen met het RS virus. Ze zag er ook nog 'goed' uit volgens de huisarts, maar toch bleek ze rs te hebben. Wat natuurlijk niet betekent dat jouw kindje het ook heeft maar ik zou het er toch niet bij laten zitten!Succes!

8. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Oh ja vergeet ik te vermelden, wij mochten toen naar de spoedeisende hulp daar werd ze onderzocht door een kinderarts, die heeft toen besloten haar op te nemen, die wilde geen risico lopen omdat ze sommige dagen nauwelijks dronk. Misschien dat je dat kan proberen als je het echt niet vertrouwd?

9. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    RS virus? Wat is dat? En hoe lang duurt zoiets? En is uw kind er goed van herstelt? En tuurlijk laat ik jullie weten hoe dit verder loopt en zal elke dag wel een posting plaatsen. Ook u bedankt voor uw reactie. Dat doordrammen dat doen we al, tot ergernis van de doktoren. Ze doen gewoon niets. Ze moet gewoon iets mankeren voordat ze geholpen wordt. Dus ze moet eerst uitdrogen, dan wordt je pas geholpen :evil:

10. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ors kun je bij de drogist halen en anders zeker weten bij de apotheek. Nogmaal succes en sterkte voor de kleine meid!
    Laat je nog even weten hoe het gaat?!

Edit: Ik zie al dat je ons op de hoogte blijft houden! ;)

11. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik heb even een stukje van een andere site gekopieerd:

[b]Wat is het RS-virus? [/b]
    Het Respiratoir Syncitieel-virus, kortweg RSvirus, veroorzaakt een infectie aan de luchtwegen en komt vooral voor in de wintermaanden, van oktober tot en met maart.
    De wat oudere kinderen en volwassenen worden alleen verkouden. Maar met name baby's kunnen er ziek van worden. Als u de toestand van uw kind niet vertrouwt, aarzel dan niet om contact op te nemen met de behandelend arts. Uw kind kan acuut medische zorg nodig hebben.

Verschijnselen
    Uw kind kan moeite hebben met ademhalen en veel en diep hoesten. Ook het drinken kan moeilijk gaan. De symptomen lijken in het begin op een verkoudheid, maar kunnen snel verergeren tot ernstig hoesten, piepende ademhaling, grauw zien, braken en uitdroging. Het RS-virus is besmettelijk bij directe contacten. Het wordt overgedragen door hoesten en neusvocht, via handen, kussen en knuffelen. De tijd tussen de besmetting en het uitbreken van de ziekte varieert van twee tot zes dagen. De meeste kinderen zijn beter weerbaar als zij daarna opnieuw in contact komen met het RS-virus.

Voorkomen van besmetting
    Om de besmetting met het RS-virus te voorkomen, raden wij iedereen die contact heeft met de baby aan, de handen regelmatig te wassen met warm water en zeep. Houdt afstand van baby's en kleine kinderen als u verkouden bent of koorts heeft en draag zo nodig een mondkapje. Wees voorzichtig met knuffelen en houdt andere kinderen, zeker als zij verkouden zijn, uit de buurt van uw baby.

Behandeling
    Het RS-virus kan niet behandeld worden met antibiotica. Wel kan de arts de symptomen zoals en verstopte neus en piepende longen behandelen. De arts zal meestal neusdruppels voorschrijven, zodat uw kind goed door de neus kan blijven ademen. Soms is het nodig dat er medicijnen geïnhaleerd worden.
    Er wordt u geleerd om uw kind "pufjes" toe te dienen, waardoor de benauwdheid afneemt en de longen minder piepen. De verpleegkundige zal zo nodig verder uitleg geven over het gebruik van de babyhaler.
    Soms helpt het om een slokje water te geven na het drinken van melk, zodat er geen slijm ontstaat. Het is belangrijk uw baby rust te geven en te proberen niet elke keer bij het hoesten uit bed te halen.

Waar moet u op letten?
    Het is belangrijk dat uw kind voldoende blijft drinken. Baby's drinken vaak minder als ze ziek zijn. Als uw baby de helft of minder dan de normale hoeveelheid drinkt, is het raadzaam om contact op te nemen met de behandelend arts. Het is ook belangrijk om erop te letten dat uw kind voldoende plast. Als uw baby niet voldoende plast, dat wil zeggen meer dan 6 uur een droge luier heeft, is het raadzaam om contact op te nemen met de behandelend arts.
    Door het hoesten kan uw baby gaan braken. Als uw baby alle voedingen uitspuugt, is het raadzaam contact op te nemen met de behandelend arts.

Roken in het bijzin van uw kind is sterk af te raden, omdat uw kind benauwd kan zijn. Bovendien wordt het hoesten van uw kind verergerd door rook.

Informatie bij opname in het ziekenhuis
    Soms wordt besloten een kind met het RS-virus op te nemen in het ziekenhuis.
    Hieronder leest u wat er gebeurt tijdens de opname.

Observatie
    De verpleegkundigen observeren uw kind, zo nodig met behulp van apparatuur. Bijvoorbeeld met een saturatie-meter die het zuurstofgehalte in het bloed meet. Of met een monitor waarmee de ademhaling en het hart van uw kind bewaakt wordt.

Verpleging
    Omdat het RS-virus besmettelijk is, wordt uw kind 'smetverpleegd'. Dat betekent dat uw kind apart van andere kinderen, behalve eventuele 'lotgenootjes', wordt verpleegd.
    Hiermee voorkomen we dat andere kinderen ook ziek worden. Bezoek is alleen toegestaan van de ouders, broertjes en zusjes. Er gelden dan wel bijzondere voorschriften. De verpleegkundige legt u deze uit.

Behandeling
    Soms heeft uw kind extra zuurstof nodig. Die wordt meestal toegediend via een slangetje in de neus. Als uw kind het benauwd krijgt, slecht drinkt en daardoor afvalt, kan het nodig zijn via een sonde voeding te geven. Een sonde is een slangetje dat via de neus in de maag wordt gebracht. Met behulp van de sonde krijgt uw kind wel voldoende voeding binnen.

Medicijnen gedurende de opname
    De arts bekijkt of uw kind medicijnen nodig heeft. Meestal zijn dat medicijnen in de vorm van neusdruppels of een drankje, soms is het een spray. Een spray geeft stoom, waarin medicijnen zijn opgelost, die worden ingeademd via een mond-neuskapje. Meestal wordt uw kind de eerste dagen vaak gesprayd daarna wat minder.
    Als u aanwezig bent, kan uw kind door uzelf gesprayd worden. De verpleegkundige zal hierbij helpen en uitleg geven.

Het aantal dagen dat uw kind in het ziekenhuis blijft, hangt af van het herstel van uw kind. De gemiddelde duur is een week.
    Om uw kind een gevoel van veiligheid te geven is het beleid erop gericht u actief te betrekken bij de verzorging. U bent de hele dag welkom op de afdeling en één van de ouders/verzorgers kan ook 's nachts bij het kind slapen. Meer informatie hierover krijgt u van één van de verpleegkundigen van de afdeling.

Weer thuis
    Als uw kind weer naar huis mag, kan het nog wel een 'snotneus' hebben. Toch is er geen gevaar dat dan nog andere kinderen worden besmet. Uw kind kan dus ook weer naar de crèche of dagopvang. Roken in bijzijn van uw kind is sterk af te raden, omdat het nog wel wat benauwd kan zijn.

Mijn dochter was in de beginfase ook nog levendig, maar ze dronk niet meer goed. Onze huisarts heeft haar doorgestuurd naar de eerste hulp en de kinderarts besloot haar toch op te nemen. Dat was maar goed ook, want RS kan behoorlijk heftig worden..

Echt..als je twijfelt gewoon de huisartenpost bellen en waarschijnlijk mag je dan even langskomen. Een goede kinderarts laat een kindje dat te weinig drinkt echt niet zomaar naar huis gaan.

12. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    Ze is trouwens meerdere malen onderzocht aan haar oortjes( oorontsteking) en haar longentjes. Ze mankeert niets op dat punt. Er was zelfs een huisarts die beweerde dat ze niet eens verkouden was. Ik denk dat ik ze morgen opgeef voor een nieuwe vacature.

13. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Vreselijk he, om je zo machteloos te voelen :( Helaas begrijpen veel doktoren niet dat je als ouders een soort instinct hebt en je dus echt wel weet of het goed gaat met je kindje.

14. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon de huisartsenpost bellen hoor!
    Goed aangeven wat ze drinkt en wat ze normaal drinkt.

Hou het uidrogen in de gaten, haar huidje, of ze nog tranen heeft als ze huilt, plasluiers of ze die nog heeft

15. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    Net weer geprobeerd. !e instantie was het drama, maar met een trucje( fopsteen eruit gehaald en flesspeen erin). Dronk zo een fles van 90cc leeg. Stom van ons om er niet meer in te doen. Snel een andere fles gepakt, maar ze kreeg het trucje door, dus niets meer. Ze zit nu op 350cc buiten haar fruithapje en een halve fles groentehapje. Het fruithapje zijn van die kleine potjes. Gemend gevoel, blij dat ze weer ewat gedronken heeft, maar ook weer teleurstellend omdat het zo moeilijk moet gaan. Er zat gewoon meer in.

16. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    In ieder geval voor nu weer wat vocht naar binnen. Misschien straks nog eens proberen. Hou haar goed in de gaten. Vooral de plasluiers en het alert reageren zijn belangrijk volgens mij. Hopen dat het nu de goede kant op gaat!

Je kan misschien ook wat vocht door het fruithapje heen doen of een papje van melk maken? Of zou dat niet werken?

17. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    om 24.00 gaan we weer proberen. We verwachten niets, maar je weet nooit. Ze kan in iedergeval weer de nacht door en hopen dat het morgen weer beter gaat. Fruithapje is ze ver van dol op en pap ook. Groentehapje vind ze daartegen weer wel lekker. eetlust heeft ze wel, maar ze lijkt bang om te eten, maar waarom? Vandaag is ze naar mijn schoonmoeder gegaan, gewoon puur dat wij er even doorzaten. Die stress freet je op. Daar ging het al wat beter en lijkt ze nu ook minder te hoesten.

18. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Kan het geen keelontsteking zijn?

Heel veel beterschap!

19. Erik b

Erik b Lid

2 jan 2009
    7
    0
    0
    keelonsteking heeft ze niet, daar is ook naar gekeken.

20. Samama

Samama Niet meer actief

Hoi Erik,

Onze dochter wilde ook niets drinken, en wat bleek: Keelontsteking! Dat doet natuurlijk hartstikke zeer waardoor ze niet willen eten of drinken. Wij zijn ook naar de HAP geweest en met een kluitje het riet ingestuurd, want ook wij waren erg ongerust omdat ze vrijwel niets meer dronk. De HA adviseerde wel om haar 3 maal daags een zetpil te geven, dat onderdrukt ook de pijn, en je kan merken bij onze dochter als de zetpil zijn werk doet dat ze dan wel gewoon wil drinken (en zo dus toch wat binnen krijgt!) Misschien kunnen jullie dat proberen? In ieder geval, heel veel succes.

Deel Deze Pagina