Zaterdag zie ik een nichtje van me, ze heeft sinds een week of 4 kinkhoest (dit bleek uit een bloedonderzoek). Moet ik ivm mijn zwangerschap maatregelen treffen? Ik ben nu 31 weken zwanger.
hoi Kimmie, Mensen met kinkhoest kunnen anderen besmetten. De kans op besmetting is het grootste in het begin van de ziekte. Dan is vaak nog niet duidelijk dat de patiënt kinkhoest heeft. Patiënten blijven besmettelijk tot vier weken na het begin van de typische kinkhoestaanvallen. Als antibiotica gegeven is in het eerste (verkoudheid)- stadium van de ziekte, is de patiënt na een week niet besmettelijk meer. Zwangere vrouwen kunnen, als zij in de laatste zes weken van de zwangerschap kinkhoest oplopen, de ziekte direct na de geboorte overdragen op de baby. Zwangere vrouwen kunnen tijdens de laatste zes weken van de zwangerschap het contact met patiënten waarbij kinkhoest is vastgesteld (door onderzoek van bloed en keelslijm) beter proberen te vermijden. Mirjam kopietje van de kinkhoestfolder van de GGD