Hoi allemaal, Mijn zoontje David is nu 7 weken, en rommelt nog erg met zijn slaapjes. Hij slaapt 's nachts vaak 1 goede ruk (zo van 10-11 tot 2 of 3) maar slaapt daarna licht en is rond 4 of 5 uur klaarwakker. Behoorlijk vermoeiend voor ons. Tegen half 7 valt hij weer in slaap, en ik kan dan doorslapen tot 9 uur, maar mijn vriend moet eruit. Wat kunnen we doen om een beter dag/nachtritme te krijgen? Ik maak David overdag standaard na 3 uur wakker voor een voeding. Hij slaapt dan soms vaster dan in de nacht tussen 4 en 7. Wat info over David: hij was dysmatuur en woog 2600g (voldragen -5dg), is nu enorm snel gegroeid (4.5kg vandaag) maar wilde in het begin enorm veel voeden (elke 2-3 uur) en niet in eigen bed slapen. We hebben hem toen veel in draagzak en veilige houding op ons gehad. Hij slaapt nu beter in cosleeper, heeft wel voorkeur voor buik. Wat hebben jullie gedaan om meer ritme te krijgen met je baby? David heeft volgens mij net zijn 6wk groeispurt gehad en slaapt sindsdien dus 1x per nacht een langer stuk (4 a 5 uur, dat was 3 uur). Groet, moeder Irene
7 weken is nog erg klein. Met doorslapen wordt bedoelt dat een baby 5 uur achterelkaar slaapt, dat is dus niet zoveel, maar vaak wel de realiteit. Er is vaak nog geen ritme met 7 weken, dat moeten veel baby's nog leren. Ik vind om de 2 a 3 uur voeden niet enorm veel, dat is normaal voor zo'n kleine hummel!! Voor de vergelijking: onze baby wilde de eerste 10 weken niet in eigen bedje slapen overdag, die hebben we beneden laten slapen en heeeeel veel gedragen. Een baby heeft veel huidhonger, zeker een baby van 7 weken! Elke baby heeft zijn of haar eigen ritme en zal pas iets leren als het daar aan toe is! En de eerste 12 weken heeft slaaptraining nog geen zin omdat een baby dan nog erg vaak gevoed moet worden. Tuurlijk is een slaapritueel al belangrijk en kun je steeds proberen om je kindje in zijn bedje te leggen volgens een zelfde ritueel, lukt het slapen dan is dat mooi, lukt het niet dan heb je het geprobeerd. Steeds weer proberen en uiteindelijk zal je kindje beter slapen. Dat het vermoeiend is voor jullie hoort er echt bij hoor!