Bijna 8 maanden en nog niet rollen??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door deesje80, 23 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deesje80

deesje80 Bekend lid

13 feb 2008
    876
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik was eens benieuwd of meer mama's dit hebben.
    Mijn dochtertje is bijna 8 maanden en rolt nog niet!! Ze heeft het een paar keer gedaan, toen leek ze de smaak te pakken te hebben, maar dat was maar een paar keer en nu is het ineens weer over. Ze rolt wel helemaal op d'r zij en dan tilt ze d'r hoofdje zo naar achteren dat het lijkt of ze wilt doorrollen, maar toch stopt ze dan weer. Best frustrerend, vooral ook de opmerkingen van andere mama's ("die van mij deed het al bij 3 maanden").
    Ze wilt wel graag gaan zitten, tilt d'r hoofdje echt hoog op (net of ze buikspieren traint hihi).

Zijn er meerdere baby's die hier laat mee waren?

2. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Zou me geen zorgen maken Deesje! Onze oudste rolde ook pas met 8 of 9 maanden en onze jongste ging net als die van jou bij 8 maanden rollen, daarna een tijd niet meer en sinds een paar weken heeft hij de smaak weer te pakken. Kruipen doet hij ook nog niet, terwijl op het dagverblijf een kindje van zijn leeftijd is dat zich al optrekt tot stand. De verschillen zijn gewoon heel groot en ik zou niet gaan vergelijken.

3. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Mijn zoontje rolde 1 keer met een maand of 6, ging toen met 8 maanden staan en lopen langs de bank, maar rolde pas met een maand of 9 (en dan alleen met luier verschonen ;) ). Ieder kind is anders!

4. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    En als je haar een beetje helpt? Onze dochter heeft het een tijdje heel veel gedaan (ze had er lol in), maar nu ligt ze ook weer veel meer op haar rug te spelen. En ze heeft ook een tijdje gehad dat ze niet doordraaide doordat haar armpje steeds in de weg lag (terwijl ze het daarvoor wel heel goed zelf kon). Denk dat het feit dat je dochtertje het wel probeert zegt dat het wel goed komt. ;)

Ik help onze dochter soms een beetje door een speeltje zo neer te leggen dat ze al bijna op haar zij gaat liggen om het te bekijken, en dan pak ik haar bij haar bovenbeentje en help haar zo om te draaien.

Wat hier ook helpt is haar helemaal de hemel inprijzen het moment dat ze omdraait. Daar gaat ze het nog leuker van vinden.

5. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Ik zou me ook geen zorgen maken.
    Mijn dochter is er heel vroeg mee 4.5 maand maar van mij mag ze nog wel ff baby zijn ;)

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, tis wel wat laat, maar wat wilde je er aan doen?
    Mijn meisje is ook een langzame, zeker als ik het vergelijk met mn zoontje maakte ik me best zorgen. Hij rolde al met 4 maanden om.
    De kinderfysio was ook betrokken bij onze dochter omdat ze een beentje ook wat minder actief bewoog. Zij vertelde me dat ze met 7 maanden toch wel om zouden " moeten" rollen. Maar als ze al wel aanstalten maakt dan zou het best goed komen ;)
    Mijn meisje rolde net 1 week voor de 7 maanden om. Van buik naar rug, terug gaat af en toe maar meer " per ongeluk" .
    de fysio stimuleerde mn dochter door haar buikspieren en rugspieren te laten trainen, deze heb je namelijk ook nodig voor het omrollen. En dat trainen doe je ook door veel op de buik te laten liggen.
    Mn meisje doet t liefst niks anders meer dan op dr buikje liggen en een beetje om dr as draaien, maakt nu ook aanstalten om te tijgeren en af en toe trekt ze dr buikje al in ( kruiphouding). Ze is nu 8 maanden, maar los zitten kan ze nog steeds niet. ook niet voor 3 seconden. Daar maak ik me wel een beetje " zorgen" over. Maar goed, nogmaals: wat doe je er aan?? Tis alleen wel erg onhandig, ze kan nog niet mee op de fiets of in een boodschappenwagentje zitten. ik zie dr eerlijk gezegd nog eerder door het huis heen tijgeren dan los zitten terwijl dit volgens mij wel ene beetje een aparte volgorde is??
    Waarschijnlijk is ze en jou dochter op andere vlakken weer snel? Ze kunnen niet op elk vlak even snel ontwikkelen.

7. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Volgens mij is het laat, want mijn CB zei dat baby's met 4/5 maanden al rollen..
    Kaan ging met 5 maanden rollen, en met 7 maanden kruipen,
    en nu kan hij ook zelfstandig zitten..

8. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Zoals hierboven al gezegd werd; niet te druk over maken, komt vanzelf wel weer. Zeker als ze het eerder wel gedaan heeft. Je 'zorgen' gaan maken/aan de bel trekken was volgens onze fysio pas nodig als ze met 10 maanden nog niet rollen - je hebt dus nog even ;).
    Je kan inderdaad wel proberen met een speeltje uit te dagen tot rollen. Op schouderhoogte een speeltje nét buiten haar bereik houden, evt met een hand op de heup wat extra steun geven zodat het rollen van zij naar buik wat makkelijker wordt.

Het ene kind is gewoon sneller dan het andere, zolang ze maar wel nieuwe dingen blijft doen en niet té veel achter loopt, komt het echt wel goed. Kan ook ineens heel snel gaan dan!

9. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    ieder kind is anders, Thijs rolde al heel snel om maar kon bijvoorbeeld pas kruipen toen hij 10 maanden was! Zelf gaan staan kon hij al met 5 maanden maar loslopen doet hij nu nog niet. Zitten kon hij met 5 maanden een paar minuutjes en zelf zitten deed hij pas dat hij 8 of 9 maanden was. Als je je echt zorgen maakt zou je advies kunnen inwinnen bij een kinderfysio. op de zwemclub zit ook een baby die precies even oud is als Thijs en die rolt nog steeds niet.

10. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hier rolt de kleine meid ook nog maar een maandje om. En zit nu ook ineens. Laat je niet gek maken door wat andere erover te zeggen hebben. Ieder kindje doet het op zijn/haar eigen tempo.

11. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Idd, maak je niet druk. Fysio gaf hier aan dat gemiddeld voor rollen 6 mnd is. Maar dan wel met een afwijking van 3 mnd. Dus sommige doen het al met 3 mnd en andere met 6. Ik heb ook n schema met daarin wat ze wanneer ook echt moeten kunnen. Je kunt t googlen, heet weichenschema. En daarin staat ook echt 9 mnd voor rollen.

12. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Hey deesje....het is idd laat ( M. Loopt zelfs al aan de hand wat stapjes :$ )
    Maar wat doe je eraan......ze bepalen zelf hun tempo
    a
    ik zou me niet zo'n zorgen maken.......wat zeggen ze op het cb?

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    ach mijn zoontje was 8,5 maand..mijn dochter 7 maanden. En ontwikkelen zich verder perfect hoor. Iedereen focust zich altijd zo op het grof motorische (rollen, kruipen, staan, lopen) maar er zijn ook kindjes die andere dingen veel belangrijker vinden (praten, fijne motoriek). En dan komen de voor de hand liggende ontwikkelingen gewoon later.
    Belangrijk: heb je een niet-pluis-gevoel, of heb je het idee dat ze er geen zin in heeft/geen interesse in heeft? Bij het eerste: actie, bij het tweede: lekker laten gaan.
    Succes!

Oh en als ze het binnen nu en een maand gaat doen, is ze gewoon nog op tijd ;)

14. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik zou me geen zorgen maken hoor. Ze kan rollen dat heeft ze en paar keer gedaan maar nu vind ze het blijkbaar niet zo heel spannend meer.
    Komt vast wel goed.

Wij weten inmiddels dat je pas ongerust moet worden als een deel van je kleintje achter blijft in ontwikkeling......
    Suzannah haar linkerkant komt niet mee. In het begin dachten we dat het alleen haar arm was maar nu blijkt het haar hele linker kant te zijn en een MRI moet uitwijzen wat het is.
    Al maakt de uitkomts voor ons helemaal niks uit....alles wat ze zouden vinden kunnen we niet veranderen.
    Het komt zoals het komt en de ene is heel snel (Megan liep met 8mnd) en de andere neemt zijn/haar tijd.

15. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Bij ons op het CB zeiden ze dat de gemiddelde leeftijd van omrollen 7 maanden is..

De eerste keer dat onze dochter rolde was met 4 maanden maar het
    échte omrollen de hele tijd was met 7 maanden.
    Toen kon ze wel gelijk van rug naar buik en met gemak terug!

16. theeleut

theeleut Actief lid

19 aug 2008
    314
    2
    18
    Mijn zoontje was net 8 maanden toen hij begon met rollen, nu met bijna 9 heeft hij net het tijgeren ontdekt...
    Zitten kan hij eigenlijk alleen met veel steun, want anders valt hij gelijk om... Ach komt wel, is ook wel makkelijk, want voorlopig hoef ik nog niet achter hem aan te rennen ;)

Cb maakt zich nog helemaal geen zorgen, dus het komt wel, maar idd niet vergelijken met leeftijdgenootjes ( nee, hij heeft nog geen tandjes, zijn nog niet gaan fietsen want hij zit nog niet... Nee hij kruipt nog niet, slaapt ook nog niet door, trekt zich nog niet op.. Maar hij lacht wel de hele dag:D )

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze oudste is gaan rollen vanaf 9,5 maand. We hebben veel met haar op bed gespeeld ;) en daar deed ze het dus ook de 1e keren, alsof ze dat 'veiliger' en zachter vond :) .

Ze liep met 16 maanden. Dus dat viel nog niet tegen.

Mijn oudste blijkt nu echt een kindje te zijn, wat dingen pas dóét, als ze het écht kan. Dus lopen zonder te vallen, drinken uit een beker zonder te knoeien, zindelijk zonder ongelukjes.
    Het vergt dus met alles wat geduld, maar uiteindelijk gaat het net zo snel.

18. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    mijn zoon rolde met 9 maanden,staan met 11 maanden,tijgeren met 11,5 maand,kruipen met 12 maanden en lopen met 20 maanden erg laat dus met alles maar hij deed alles wel gelijk goed en nu zie je echt geen verschil tussen andere kindjes. Maar jezelf niet druk wat andere zeggen en laat je niet gek maken door het cb ofzo. alles komt goed geniet van het baby zijn van je kindje het gaat al zo vlug hihi

19. deesje80

deesje80 Bekend lid

13 feb 2008
    876
    0
    0
    Wat lief allemaal jullie reacties!! Ik weet het eigenlijk ook wel, maar toch, die bevestiging is toch fijn om te horen ;)
    Het CB maakt zich ook totaal nog niet druk hoor, moet over 3 weekjes weer, dus dan zal ik het nog wel eens aankaarten.
    En ik heb niet echt het gevoel dat het niet pluis is, meer omdat ze het een paar keer heeft gedaan! Ze vindt het gewoon niet zo interessant nog. Ze zit veel liever merk ik!
    Ook ontwikkelt ze juist op andere dingen, fijne motoriek is prima en ze brabbelt er ook op los. Ieder kindje heeft dus zijn eigen tempo/ontwikkeling!
    En ach, mijn oudste was ook niet zo snel, die liep ook pas bij 19 maanden, dus ja.
    We wachten het gewoon maar af hoor!! En idd, het gaat al vlug genoeg!!

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Inderdaad geen zorgen hoor het komt vanzelf. Hier draaide ze van buik naar rug (als wij haar op haar buik legde) Met 5 maanden en pas sinds 2 weken draait ze zelf van rug naar zij naar buik. En ook zat eerst haar armpje in de weg. Zo maar ineens op een maandagmorgen toen ze in de box lag en wij er bij zaten rolde ze helemaal om. Wij waren zo enthousiast dat ze van schrik meteen terugrolde haha! Het CB wilde ook dat ik haar ging leren 2 dingen tegelijk vast te houden. Maar dat werkt niet hier ze moet het zelf ontdekken! Dan gaat het veel beter. Ook met het drinken uit de tuitbeker als ik niet kijk dan doet ze het dus wel en als ik kijk dan vertikt ze het...

Deel Deze Pagina