Ja een ´opschep` onderwerp dus. Ik merk nu dat mijn jongste dochter veel sneller is met praten als mijn oudste dochter, die natuurlijk haar grote voorbeeld is. Mijn dochtertje zegt: mama papa Lala (is haar zusje Sara) opa oma hana (de moeder van mijn man) Yeddi (de vader van mijn man buiten eten toetje zitten luier Ze herhaalt eigenlijk bijna elk woord wat wij haar zeggen.... niet dat ze ook weet wat het is altijd maar bovenstaande woorden kent ze ook echt Ik vind het heel snel vooral omdat mijn oudste pas is begonnen met praten met dik 2 jaar.
hihi mijn dochter is een langzame prater... ze is 17 maanden en zegt: mama aai shira (naam van de hond van mijn ouders) ja nee dag dag die en dat was het... dus jouw dochter is wel erg snel
Mijn dochter is bijna 1 jaar een zegt: Papa Ze heeft mama gezegd maar nu doet ze het niet meer:x Bo (hond) Poes lamp Bal kijken klok Bij het liedje "Ik zag 2 beren" zingt ze hi hi hi ha ha ha Lekker he opscheppen!!!!
Hier zei ze met 9 maanden al best veel woordjes (hoppa=hopla) papa, mama, eten, ja. Ze kletst nu heel wat af, ze is 1 jaar en een week en ze zegt: lekker (l'kuh), mama, waf waf, boeboe, bitty (leg ik nog wel een keer uit ), boeba (bumba), aai, kak (haha, da's toeval, gewoon een toevallige combi van klanken), nee, bui (=buik), oh oh, en verder nog wat onverstaanbare dingen die alleen wij verstaan. Heerlijk hè? Even opscheppen
Zo net na haar verjaardag begon Julia wat meer woordjes te zeggen. Met 13 maanden denk ik een rijtje van een stuk of 10 woordjes, beetje standaard: bal, toeter (de kat), papa, ja, nee, dit, bap (lamp), etc. Maarrrrr, nu met 15 maanden zegt ze inmiddels meer dan 50 woorden!!! Ik heb alles opgeschreven wat ze zegt en begrijpt, jemig, echt veel! In 3 maanden tijd heeft ze gewoon 50 woorden geleerd! Super trots!
mijne zei wat meer maar nu zegthij: *die *weg(alshij iets in de prullenbak gooit) *uit (als ik met zijn jas en schoenen aan kom) * woeiie woeiie woeiie (wat dat is weten we nog niet) *aai (als hij de poes ziet) * ajo (oma) * tata (papa) *mam (mama) * auto *eten *ja *eu eu (als hij weet dat iets niet mag) *nee Dat was het denk.
Ja, Nee, Mama, Tata- papa Die Taar- klaar Bal, Toto ? Oene - schoenen Le-eur - lekker Dag- dag Lilli- Linn ( ) Dienke - drinken. Ajow - Hallo Boe Woewoe - hond Geloof dat dit het ongeveer wel is. Stiekum een hoop nu ik het zo bekijk! : ) ook ape-trots!
Dit is wat ons meisje nu zegt: mama papa poes aai opa uhma=oma vis uit neh=nee ja op bah bal da=daar da da=dag dag (zwaait erbij, zo schattig ) die bad us=kus tas dees=deze laar=klaar woef woef=hond boe=koe neus buik
Hahaha, helemaal niks hier! Oh ja, 'mama' en volgens mij sinds een week of 3 ook echt bewust. Eerst was het echt mamamamamamama. Ach, komt vanzelf.
onze man zegt dus nog bijna niks :S hij is nu ruim 12 mnd en maakt de hele dag door geluiden, het enige wat een beetje herkenbaar is als woord is: mamamama of meme, papapa = maar vaak meer tijdens het brabbelen dan echt gericht naar ons. tie = die en dan wijst er vaak ook wel een handje ergens naar ka = alles wat dierlijk (huisdieren, knuffels, plaatjes) is of gewoon super leuk, (speen,speelgoed) ik hoef me nog geen zorgen te maken toch? verder een heerlijk en lichamelijk goed gevorderd jongetje.
Nee absoluut geen zorgen maken natuurlijk. Volgens mij is het heel normaal dat een baby van deze leeftijd alleen nog maar wat brabbelt. Mijn oudste begon ook pas veel later echt te praten. Het is ook gewoon napraten en na-apen bij mijn jongste dochtertje. Ze spoelt trouwens ook de wc door, ze kan haar neus al in een zakdoek snuiten, ze brengt schoenen op commando terug naar de schoenenkast
Oke, komt ie: - papa - mama - oma - opa - elmo (soms klinkt het meer als homo, maar hij bedoelt echt elmo) - hoera - eten - zitten ('ittuh') - boterham (kan het niet fonetisch omschrijven, maar het lijkt er echt op en hij bedoelt het er ook echt mee) - Bob (ja ja, de bouwer!) - aai (als hij in zijn enthousiasme in mijn gezicht slaat, moet hij zachtjes doen en dan aait hij me dus, haha) - hallo allemaal (maar dat klinkt meer als ajjoo-ammaaaaaaal) - ja (als antwoord op een vraag) - dankjewel (dadda) - aardbei (bijna letterlijk zo uitgesproken, alleen de r is niet altijd even duidelijk) Volgens mij was dat het..... Oh nee, vergeet de belangrijkste: KOEKIE!
Tim zegt nu: mama papa aai auw dank gedaan = tis gedaan, tis klaar als iets op is (ook met opgeheven handjes) poeba = bumba daahaag (met een wuifje erbij) ja de laatste paar dagen is hij aan het oefenen met zijn tong op de letter L.
Hier een dame die de hele dag herrie maakt. Ze zegt constant, ja ook als het nee is. Verder zegt ze op het momeng veel oh-oo en bah(m) wat zowel boe als boem betekend. Goed veel herrie maar weinig waarmee ze echt wat bedoelt!
Hier is het: papa mama opa mba (bumba) bal die 2x daaaaa (daar of dank) da da (daag) boem mauw (poes) tantes ( bij het tandjes poetsen) Dat was het zo'n beetje tot nu toe. Ook doet hij een poes, konijn en koe na..
Ja, sommige zijn gewoon heel erg 'talig' aangelegd . Mijn oudste was ook enorm snel daarmee, eerste bewuste woordjes voor ze een jaar was (mama, papa, die, poes, etc.). Ze ging snel in zinnetjes praten en was al jong heel goed verstaanbaar. De 2e begon pas rond 2½ echt met praten, o.a. door zijn slechte gehoor in die tijd. Je moest wat meer moeite doen om hem te begrijpen. Ook nummer 3 was een snelle prater. Die was iets minder snel met zijn eerste woordjes (13-14 maand?), maar praatte al erg vlug in complete zinnetjes, ook goed verstaanbaar. De 4e is gemiddeld snel, denk ik. Ze is nu 3 en is uitstekend verstaanbaar, praat in best lange zinnen maar heeft nog wel haar eigen grammatica zeg maar Alle 4 zijn ze trouwens nooit meer opgehouden met kletsen, dus regelmatig tuten mij de oren
Oh wat zijn jullie kinderen al ver! Wat leuk! Mijn knulleke van 13 maanden zegt alleen: - mama (soms bedoelt hij echt mij, soms ook helemaal niet) - papa (idem) - die?? met wijzend vingertje naar het object waar hij het woord van wil weten. Daar is hij sinds twee weken ineens helemaal mee bezig. Dus ik verwacht binnenkort een enorme sprong