Hoi meiden, Ik had in een eerder topic verteld dat ik me lichamelijk minder goed voel. Ben vanmiddag op aanraden van teamleider eerder naar huis gegaan en heb weer naar de vk gebeld. Advies van vk, 50% ziektewet in. Nu wil ik niet meteen zo drastisch naar beneden in uren. Ben bang dat het er alleen maar minder op wordt, als ik te weinig doe, dus wil nog wel een beetje bezig blijven! Het is me alleen niet duidelijk hoe mijn gewerkte uren precies worden meegerekent voor de wazo. Even een schets.. 21 oktober begonnen bij mijn tijdelijke werkgever met een min-max contract van 16-24 uur. 21 januari, officieel met verlof Per 1 december zal ik waarschijnlijk minder gaan werken Mijn eerste vraag: Referteperiode? Bij uwv wordt gezegd: dit is vanaf de 1e dag van je dienstverband (indien korter dan 1 jaar werkzaam) tot en met de laatste dag van de vóórlaatste maand voorafgaand de 1 dag van je verlof. Het kwartje valt gewoon niet of dit nou 30 november is (voorlaatste maand is november en en laatste maand is dan december) of 31 december (dat dit de voorlaatste maand, voorafgaand januari is) Dus, wordt er gerekend va 21 oktober tot en met 30 november of tot en met 31 december? Dan mijn tweede vraag: Ik werk dus met een min-max contract. Per maand krijg ik mijn minimale uren, 16 uur, uitbetaald, en alle uren tussen de 16 en 24 uur, worden de maand daarna uitbetaald (max uren). Dit omdat er per maand niet zeker is voor hoeveel uur ik extra wordt ingezet, tot nu toe wel steeds 24 uur. Stel, de referteperiode is van 21 oktober tot 30 november, worden die extra gewerkte uren van november dan niet meegerekend in de wazo? Want dit wordt immers pas in december uitbetaald en bij het sv-loon meegerekend. Kan dus ook zo zijn dat de referteperiode dus tot 31 december loopt. Dan lijkt het mij dat mijn meerwerkuren van november, en uitbetaald in december wel worden meegeteld (deze staan dan wel op het sv-loon) en de meerwerkuren die ik in december heb gewerkt, maar in januari uitbetaald krijg, niet. Afhankelijk van hoe alles nl berekend wordt, kan ik bekijken of het überhaupt wel zinvol is als ik meer dan mijn min-uren werk...als deze wellicht niet eens meegerekend worden straks?? Zou ik toch best zonde vinden.. Wie weet hier meer over? Jullie zouden me ontzettend helpen hiermee! Uwv word ik (nog) niet veel wijzer van!
Volgens mij ( of bij mij op mn werk werkt het zo) als je nu gedeeltelijk in de ziektewet gaat dan moet je verplicht 6 weken van tevoren met verlof. Na je bevalling heb je dan nog 10 weken verlof. Bij een min-maxcontract wordt er vaak uitgegaan van de minimale uren en krijg je dus die 16 uur uitbetaald ala verlof. Soms kijkt je werkgever naar wat je in het jaar voor dat je verlof in ging, bijvoorbeeld van december-december gemiddeld gewerkt hebt en als je dan uit komt op gemiddeld 21 uur dan krijg je dat als verlofuren. Maar durf niet te zeggen hoe dat is bij jou, ook omdat je er nog maar kort werkt.
Ja er is mij verteld dat er wordt gekeken naar hoeveel je hebt verdient in die referteperiode, daarbij wordt gekeken naar het sv-loon. Maar die referteperiode en wanneer de meeruren worden meegerekend, is me niet duidelijk...
Nee dat snap ik, kan ik je ook niet vertellen. Misschien kun je de P&Oafdeling van je werk bellen en de vraag voorleggen? Zij kunnen je vast antwoord geven.
Ik ben 0-uren contractant. Bij mij hebben ze gekeken naar de uren die ik in de voorgaande 3 maanden gewerkt had, toen ik moest stoppen vanwege de zwangerschap. En ik ben inderdaad ook 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof gegaan. Ik neem aan dat ze bij jou ook gaan kijken naar het gemiddelde aantal uren wat je hebt gewerkt.
Ik heb vanmorgen gebeld met het uwv. Deze meneer heeft het ontzettend goed uitgelegd. Verlof begint in januari, einde referteperiode is 31 december. Meeruren van november, welke in december dan worden uitbetaald, worden dan gewoon meegerekend. Hij had me ook nog gewezen op het feit dat ik ww kan aanvragen, zodat ik voor die 2 dagen tussen einde contract en begin verlof, gewoon betaald krijg. En ook na mn verlof kan ik mn ww dan weer activeren.