Dochter doet raar tegen vriendinnetje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door consider, 19 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter heeft een vriendinnetje die ze al haar hele leven kent.
    Wij gaan erg goed met de ouders van het meisje om, samen op vakantie, samen bbq-en, samen naar het pretpark etc.
    We wonen ook nog bij elkaar om de hoek, dus de meisjes zijn een beetje opgegroeid als zusjes.
    Haar vriendinnetje is iets ouder en gaat dus al een paar maanden naar school.
    Onze dochter gaat nu sinds 2 maanden naar de bassischool, ze zit bij haar vriendinnetje in de klas.
    Ze heeft het hier erg naar haar zin, alleen doet ze ineens vreemd tegen haar vriendinnetje.
    Normaal waren ze niet bij elkaar weg te slaan, en nu wil ze bijna niks meer van haar weten.
    Ze wil alleen maar met andere kindjes spelen.
    Toen we zaterdag naar de Sinterklaas optocht gingen, samen met onze vrienden en het vriendinnetje...heeft mijn dochter haar gewoon bijna aldoor genegeerd, en keek ze haar soms boos aan.

Ik heb al gevraagd of er iets is gebeurt, maar volgens mijn dochter en het vriendinnetje is er niks voorgevallen en hebben ze geen ruzie.
    Ik heb het idee dat mijn dochter de wereld aan het ontdekken is, en ook met andere kindjes wil omgaan.
    Prima, en dat gebeurt ook. Ze speelt regelmatig met iemand uit haar klas.
    Maar ik vind niet dat ze zo raar moet doen tegen haar vriendinnetje, want hoe dan ook...ze zullen toch met elkaar moeten omgaan.
    Daarnaast vind ik het extra vervelend omdat de moeder van het vriendinnetje, onze dochter elke week voor een uurtje meeneemt totdat ik vrij ben van haar werk (overigens doet ze dan wel redelijk normaal).
    En ook ik pas wel eens op het vriendinnetje of neem haar mee naar school s'ochtends.

Ik heb al met mijn dochter gesproken en gevraagd waarom ze zo doet, en uitgelegd dat dit niet leuk is voor haar vriendinnetje.
    Iemand enig idee hoe ik hier mee om moet gaan?
    Ik vind het zo sneu voor het vriendinnetje en daarnaast vind ik het echt niet leuk hoe mijn dochter doet!

2. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    tsja, ik zou bijna zeggen "net echte zusjes".. Denk dat het vanzelf wel weer goed komt.Of kan het misschien zijn dat meer kindjes zo doen tegen dat vriendinnetje en ze dit overneemt?

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ja het is inderdaad ook wel een beetje zusjes gedrag.
    Nee het vriendinnetje wordt niet gepest op school, gelukkig niet.
    Ik hoop ook dat het snel weer over gaat.

4. tulip

tulip Niet meer actief

misschien je zorgen eens bij de juf uiten, kijken hoe het gaat wanneer jullie er niet bij zijn, misschien heeft zij een verklaring??

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    #5 bosi333, 19 nov 2012
    Laatst bewerkt: 19 nov 2012
    Volgens mij vindt ze het niet leuk om het "opgedrongen "te krijgen....

Dat ze eigenlijk geen keus heeft en haar vriendinnetje leuk moet vinden.

Inderdaad...eigenlijk net als een zusje...daar wil je ook niet altijd mee spelen

6. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Ik had vroeger ook zo'n vriendinnetje..onze ouders waren goed met elkaar bevriend, veel dinhen samen doen, en ook af en toe een paar uurtjes oppassen.

ik deed precies het zelfde als je dochter nu doet! Negeren, boos doen, andere kindjes uitzoeken om mee te spelen.. En ik heb al vanaf groep 3 ruzie met het meisje. Ik vond het vreselijk om met haar te MOETEN spelen, maar onze ouders bleven dwingen, met dit als reaultaat..

Ik zou zeggen, laat het los, en porbeer vooral niet te veel te stimuleren

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Het is niet zo dat we ze dwingen...ze hadden het tot voor kort gewoon erg leuk samen!
    Ik zou het gewoon erg jammer vinden als we deze dingen zouden moeten opgeven, hierdoor zullen wij dan ook onze vrienden minder moeten zien...
    Het kan toch niet zo zijn dat onze dochter nukkig doet en wij ons daarnaar moeten schikken?

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Je moet je er zeker niet naar gaan schikken!

Ik ben zelf ook met mijn beste vriendin opgegroeid, en volgens mij hadden wij ook wel zulke periodes. Soms heb je ëven geen zin om "weer" met elkaar te spelen, en gewoon behoefte aan iets anders.

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Volgens mij is dat wel normaal op deze leeftijd. Het ene moment is 1 kindje uit de klas helemaal geweldig, de week erop spelen ze er niet mee. Ze heeft nu waarschijnlijk ontdekt dat ze ook met andere kinderen kan spelen en vind dat ook erg leuk.

Kinderen zijn zich op deze leeftijd echt nog met zichzelf bezig en maken zich er nou niet echt druk om wat een ander ervan vindt.

10. Madura

Madura Actief lid

14 nov 2012
    136
    0
    0
    Ik vind het goed dat je aan je kind uitlegt dat het niet leuk is voor het andere meisje dat ze zo bozig doet. Ik denk dat dat de juiste manier is om hiermee om te gaan. Ze hoeft geen beste vriendinnen te zijn als ze dat niet wil, maar ze kan nu wel van jou leren dat ze wel aardig moet blijven omdat dat gewoon zo hoort! Een wijze les waarna ze misschien weer vriendinnen worden, of niet...

11. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Het komt op mij wel over alsof je haar wel dwingt vriendinnen met dat meisje te zijn. Je zegt zelf in je beginpost dat ze wel vriendinnen moeten zijn.

Je zegt ook dat je dan bepaalde dingen moet opgeven en die moeder ook als je dochter en dat meisje geen vriendinnetjes meer zouden zijn. Je dwingt haar misschien niet bewust. Maar ik kan me wel voorstellen als jouw dochter dat wel zo ervaart en aanvoelt.

Hiervoor ging ze misschien alleen met dat meisje om en wist ze niet beter en nu ze op de basisschool zit dat ze andere kindjes leert kennen en erachter komt dat het daar beter mee klikt dan met dat meisje.

Jij stelt de vraag moet ik al die dingen opgeven omdat mijn dochter nukkig blijft doen. Maar moet zij dan verplicht vriendinnen zijn met dat meisje omdat dat jou goed uitkomt? Zo komt het eerlijk gezegd nu wel op mij over.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja.. Ik had vroeger ook een vriendje en een vriendinnetje omdat mijn ouders vrienden waren...
    In het ene geval heb ik degene na de kleuterschool nooit meer gezien.
    De ander is jaren lang in beste vriendin gebleven.
    Maar ook daar wel vlagen dat we even genoeg van elkaar hadden hoor.

En nee, ik vind niet dat jij je hoeft te schikken naar het feit dat je dochter geen zin heeft om met haar te spelen.
    Natuurlijk hoeft ze niet altijd met dat meisje te spelen... Maar je zal toch vaker ergens langs gaan zonder dat je dat speciaal voor je dochter doet... Dan heeft ze daar ook geen zeggenschap in.
    Je gaat voor jezelf en soms hebben kleine meisjes dan gewoon even pech.
    En soms ook niet... Dan ga je wat anders doen of ga je op een moment dat zij op school zit.

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Bedankt voor al jullie reactie's.
    Gelukkig gaat het nu weer goed.
    Ze hebben elkaar even wat minder gezien, en mijn dochter doet nu weer normaal als ze haar ziet.
    Deze week vroeg ze al 2x of ze met haar vriendinnetje mocht spelen, en ze hebben als vanouds weer samen gespeeld.

Deel Deze Pagina