Overname (snelle) bevalling medische indicatie

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Hellen1971, Jul 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb een indicatie voor ziekenhuisbevalling door een gyn wegens het "protocol adepositas".

Nu wil het geval dat ik bij ons eerste kindje complicatieloos en in slechts anderhalf uur (met 12 minuten persen) van eerste wee tot baby op de buik ben bevallen.

Men zegt dat een tweede bevalling meestal nog sneller gaat :$
    In het prille begin, toen de plaatselijke VK me doorverwees wegens dit protocol, zei deze nog: als het echt héél snel gaat, mag je me bellen. Maar nu vraag ik me toch af: mag dat dan ook écht? Ik bedoel: stel dat de bevallig begint en ik voel dat het gewoonweg weer héél hard gaat, of ik heb vrijwel meteen persdrang, mag een VK in tijd van nood dan toch een thuisbevalling doen? Want ik kan helemaal in de stress schieten bij de gedachte dat ik met persweeën nog zeker 20 minuten in de auto moet naar een ziekenhuis. Mijn nachtmerrie is dat mijn kind onderweg wordt geboren....

Zijn er afspraken over? Wat is jullie insteek in zo'n geval?

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik snap dat de verloskundigen het druk hebben. Is er misschien iemand hier op dit forum die ervaring heeft met deze omstandigheden? Pm me dan alsjeblieft!

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Helen,

de verloskundige mag dan zeker de bevalling doen; het is erger als je zonder hulp in de auto bevalt. Dan is er kans op infectie voor het kind en dan ben je verder van huis. En de verloskundig heeft ook kennis van bevallingen bij vrouwen met overgewicht. Mocht ze denken dat ze extra handen nodig heeft kan ze altijd een ambulance bellen. Bel ook altijd wel de gyn als je aan het bevallen bent, ook als je denkt dat je het niet meer red. En anders belt de vk na/tijdens de bevalling om te laten weten dat jij thuis aan het bevallen bent. Dus geen nood; zorg ervoor dat je het in de zwangerschap wel even kort sluit met de vk zodat ze weet dat ze in nood rond je uitgerekende datum een telefoontje kunnen verwachten. (maar dat heeft ze wellicht al genoteerd)

Groeten Brigitte

Share This Page