Hoi, Ik ben vandaag 32+3 zwanger en ons kindje is vandaag op 1500 gram geschat. Dit komt neer op iets minder dan 3 weken achterstand. De doorbloeding van de navelstreng is goed en de gyn zei dat als dit zo bleef, we ons nergens zorgen over hoeven te maken, maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ons eerste kindje was ook te licht bij de geboorte, maar daar kwamen we pas achter toen ik met prematuren wee"en werd opgenomen (is geboren met 28+6 en woog 1055 gram) Nu zijn mijn man en ik ook klein (1.60 en 1.70) dus het zal ook vast erfelijk belast zijn. Wie heeft dit ook meegemaakt en wat voor adviezen hebben jullie meegekregen. Heeft jullie kindje na de geboorte in het zh moeten blijven en hoe lang en met welke termijn ben je bevallen? Rust neem ik al ivm hoge bloeddruk.
Hoi! Tijdens mijn eerste zwangerschap werd ons ook vertelt dat wij een klein kindje zouden krijgen, de gehele groei liep ongeveer 1,5 week achter en armpjes en beentjes ongeveer 3 weken achter. Ze schatten haar op maximaal 6 pond en we hebben ongeveer 4 x een extra groeiecho gehad in het ziekenhuis om haar groei in de gaten te houden. Ze bleef (een beetje) klein, maar groeide wel volgens haar lijntje en daarom was er geen reden tot zorg. Ze werd dan van top tot teen gemeten en alles werd ingevuld op de grafieken en vergeleken met de vorige keer. En daar was ze dan: 3140 gram!! Viel erg mee dus! We moesten zoiezo vanwege langdurig gebroken vliezen en bloedverlies (van mij dan) een dag in het ziekenhuis blijven en de kinderarts wilde haar na ongeveer een maand of 2 ook weer terugzien ter controle. Maar de kinderarts die haar na de geboorte controleerde vond het al heel snel goed toen hij haar had gezien, ze deed het super. Wel merkte ik dat er snel extra maatregelen getroffen worden (zoals meteen naar het ziekenhuis bij gebroken vliezen) omdat 'ze toch aan de kleine kant is'. Ik denk dus dat je het een en ander aan extra voorzorgsmaatregelen kunt verwachten, maar als je kindje het na de geboorte goed doet zullen ze je echt geen week in het ziekenhuis houden hoor! Wij hebben nu een hele gezonde vrolijke dreumes van bijna 2 en ja ze blijft klein (ongeveer op de -1 lijn), maar verder is er niks aan de hand omdat ze gewoon keurig dat lijntje volgt in haar groei. Wij zijn inderdaad ook niet groot (1,64 en 1,67) dus ze lijkt gewoon op ons . Succes en maak je niet teveel zorgen!! Liefs van mama karlien
Wij hadden ook een klein kindje; met 37 weken is ze geboren met een flinke groei achterstand en ze was 1920 gram. Wij zijn zelf ook klein, net zoiets als jullie. Maar inmiddels is ons meisje 2,5 en nog steeds is ze klein! haha, maar wel schattig hoor. Het maakt ons echt niets uit. Als ze maar gezond zijn, toch?! Sterkte!
Ow.. ik ben met 34 weken opgenomen in het ziekenhuis, met 37 weken ingeleid, en na haar geboorte moest ze nog een kleine 1,5 week in het ziekenhuis blijven totdat ze 4 pond was en alles er goed uit bleef zien. (ze zag geel dus moest dat eerst weg zijn.)
Ik heb ook een klein kindje gekregen, 2730 gram bij de geboorte. Ze deed het gelijk prima en mocht direct mee naar huis. Grootte zegt niet alles, als ze het maar goed doet toch?
Omdat ik met 33 weken ontsluiting had kwamen ze er "per ongeluk" achter dat mijn zoontje 2 weken achter liep in zijn groei. Ze zeiden dat er niks aan gedaan zou worden alleen extra groeiecho's. Hij is uiteindelijk met 42+1 geboren en was 6 pond. Bij deze krijg ik over een paar weken ook groeiecho's om de groei in de gaten te houden.
Ik ben ook wel benieuwd. Ons eerste dochtertje had ook een groeiachterstand, maar daar kwamen we pas met 38 weken achter. Ze is toen de volgende dag gehaald en woog 2350 gram. Nu is bij deze baby ook een groeiachterstand geconstateerd alleen al veel eerder. Morgen hebben we de tweede groeiecho en gaan ze placenta en navelstreng meten. Dat afwachten en dan horen we wel hoe of wat. Ben erg benieuwd!
Ik ben met 37 weken ingeleid en mijn zoontje woog 2120gram. Het had geen zin meer om hem te laten zitten want hij groeide niet veel meer. Hij viel af tot 1940 gram en na 6 dagen mocht hij naar huis. Hij woog toen 1995gram. Hij had wel moeite om zichzelf op temperatuur te houden en lag in een warmtebedje. Dit werd afgebouwd totdat hij zich op temperatuur kon houden met 2 kruiken. Verder deed hij het prima. De kruiken heeft hij wel een tijdje nodig gehad. Na de bevalling bleek dat ik 2 kleine placenta's had en dat de navelstreng op de vliezen zat tussen de placenta's in. Ze noemen dit placenta bilobata met een velamenteuze insertie van de navelstreng. Daardoor kreeg mijn mannetje niet genoeg voeding. Maat 44 was zelfs nog een beetje te groot. Inmiddels is hij bijna 11 maanden en weegt nu 8300 gram
Zo Jenifer die heeft een flinke inhaalslag gemaakt. Mijn zoontje mocht na 2 dagen naar huis en had maatje 46. Zo schattig die kleine pakjes
Toch allemaal goede berichten! Ik weet van ons zoontje nog wel dat ze uit ons streek zh pas met 2250 gram naar huis mogen, maar mss dat het wel anders is als het kindje geen extreem prematuur is, maar 'alleen' een dysmatuur. Ik ben erg benieuwd, voor hetzelfde geld zitten ze er helemaal naast.
Ik lees ook even mee. Geen idee wat ik kan verwachten en hoe ze het doet, dus vindt het erg spannend. Ons meisje werd de 1,5 week geleden op net 2 kg geschat. Al blijft ze nog even zitten, ze groeit niet zo heel hard (heb als sinds 27 weken iedere 14 dagen een groeiecho). Mensen met ervaring met kleine beebjes die toch meteen goed dronken en snel mee naar huis mogen?
Wat heerlijk voor je dat je de 32 weken gehaald hebt!! Op naar de volgende mijlpaal Hopelijk valt de achterstand mee. Bij ons in het streekziekenhuis mogen kindjes vanaf 2 kg naar huis. Succes!
Vorige week onze 30-weken echo gehad; alles zag er heel goed uit, maar men verwacht ook bij ons een klein kindje. Direct werd al aangegeven dat het klein zou zijn, dus volgens de verloskundige was het niet nodig om ons zorgen te maken, want alles zag er heel goed uit. Je kon het zien op de echo; kleine armpjes, kleine beentjes, etc.. Zelf was ik ook maar 5 pond bij de geboorte en mijn man 6, dus beiden ook klein. We krijgen met 34 weken nog een groeiecho om de groei in de gaten te houden.
Dank je! Ik ben met precies 40 weken geboren en woog 2250 gram en mijn man zal niet veel zwaarder zijn geweest bij de geboorte Elleke ik ben benieuwd, houd ons op de hoogte! Denise hoeveel groeit jullie meisje gemiddeld per week? Ik heb met 29 weken ook nog een groei echo gehad en toen werd hij op 1100 gr geschat. Dit zou betekenen dat hij de afgelopen weken gemiddeld 100 gram per week is gegroeid. Als hij zo door groeit, kom ik uit op een 1800 a 1900 gram bij 36 weken
Ik werd van mijn eerste met 38 ingeleid, ik had wel al 2cm ontsluiten, dus zou mijn dochter toch geboren worden zonder dat ik ingeleid werd. Ik werd vanaf mijn 29wk thuis gehouden met rust omdat ik een klein kind had, zelf ben ik 1.55 en mijn man 1.69 dus groot zijn we niet. Mijn dochter was 46 cm en woog 2460gram. Ze is nu 2,5 en geloof het of niet ze draagt maatje 74/80 voor kindjes van 6 tot 1 jaar, maar blijft groeien gelukkig Nu bij de 2de word het nog gecontroleerd is ook aan de kleine kand 1 tot 1,5wk achterstand. Maar doordat mijn dochter zo klein was geboren zeggen ze dat dit normaal is.
1 tot 1.5 week achterstand valt wel mee toch? Geloof dat het tot 2 weken mag. Afgelopen week is beebje op 1750 gram geschat bij 33+4. 2,5 week achterstand is dat. Hij heeft de groei wel weer aardig ingehaald in een week!
De gyn zei hier ook inderdaad dat je tot 2 weken voor of achter mag lopen op groei. Wij hebben volgende week donderdag weer een groeiecho. Ben benieuwd of ze goed gegroeid is! Wanneer het lijntje afboog werd het opname zei hij, omdat dat een teken kan zijn van een verminderde werking van de placenta. Denise zag dat je al was opgenomen onder je banner, sterkte meid! Hoe gaat het nu?
Spannend Ka!! Ik ben dinsdag t/m donderdag opgenomen geweest ivm verdenking op zw sch vergiftigin. Had bd 170/100 en eiwitten. Ze deden ook nogal sannend over de groei van de baby. Hij loopt nu dus 2,5 week achter en zeiden dat ze hoopten dat hij met rust toch wat meer ging groeien. Ik heb ze al tig keer gezegd vanaf 29 weken al nauwelijks meer iets te doen ivm de bloeddruk en dat wij in de familie allemaal kleine kindjes krijgen, dus erfelijk belast. Daar reageren ze dan weer nauwelijks op. Erg frustrerend!
@mama079: Dat is schrikken zeg! Hoe gaat het nu mbt je bloeddruk en eiwitten?? Hoop dat jullie kindje nog even blijft zitten om wat grammetjes mee te pakken! Heb vorige week in het zkh gelegen omdat de de doorbloeding slechter was. Gelukkig nu weer thuis met thuismonitoring iedere dag en maandag weer naar het zkh voor een echo+ doppler etc. Ons meisje zal nu zo'n 2,4 kg wegen. Klein voor een voldragen kindje, maar wel op een gewicht dat ze mee naar huis mag (als het goed gaat)!
Wat fijn dat je weer thuis bent Denise! En tja 2400 gr is klein, maar groot genoeg toch? De bloeddruk was na ophoging van de medicijnen weer wat stabiel en de eiwitten waren weg. Alleen nu heb ik de hele dag gezeten en daarna veel gelopen/ gestaan ivm eten koken en zoontje verzorgen en nu heb ik monster enkels. Ik word daar onzeker van want het zijn zaken die je dan weer in de gaten moet houden. Verder voel ik me prima.