hallo dames! vandaag bij de gyn geweest voor echo en daar bleek dat mijn kindje te klein is... nu moet ik nieuwjaarsdag naar het zh voor een ctg (hartfilmpje) nu heeft de gyn gezegt dat het grote kans is dat zemijn bevalling opgaan wekken of dat ik een keizersnee krijg waneer weet iknog niet zijn er ookmensen die hier ervaring mee hebben? want ik maak me toch eenbeetje zorgen...
Hallo gipsy, ik heb er geen ervaring mee, behalve dat ik zelf ook een 'te kleine' baby was en nu toch gezond en gelukkig ben..misschien dat dat idee je een beetje geruststeld, verder wens ik je heel veel succes en 'sterkte'de komende weekjes liefs Niva
wat is klein? en ik denk als je vragen hierover hebt moet je ze opschrijven zodat je ze aan je gyn. kan vragen
Toch klinkt dat onlogisch dat een kindje te klein is en dat ze het daarom eerder geboren laten worden... maar de dokters hebben daar meer verstand van dan ik. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Maar vele te kleine kindjes hebben het gered dus hou de moed erin. De dokters weten wat ze doen.. Succes in ieder geval
Ik denk dat het kan betekenen dat de placenta zijn werk niet meer goed doet bv en dat daar de groeiachterstand door komt. Dan kan zo'n kindje beter geboren worden en dan alle extra voeding en zorg krijgen die het nodig heeft.
Vriendin van mij is vorig jaar ingeleid wegens een te klein kindje.. (omdat het beter zou groeien buiten de baarmoeder) maar is hartstikke gezond ter wereld gekomen en na een paar dagen saampjes naar huis. Mijn tante kwam ter wereld en woog 2 pond.. is nu 1,78!
het heeft inderdaad te maken met het functioneren van de placenta die geeft niet genoeg voeding door en tijdens de bevalling geeft het te weinig bloed door aan de kleine en daardoor kan ze het benauwd krijgen van daar dat een natuurlijke bevalling er misschien niet inzit met een te klein kindje bedoel in rond de drie pond... maar ja het zegt inderdaad niet zoveel..
Mijn kleintje is ook iets te klein doordat mijn doorbloeding van de navelstreng niet goed is. Ze hebben bij de eerste keer gesproken over misschien inleiden maar wilde me eerst een weekje in de gaten houden dmv ctg om de dag. Deze waren allemaal goed, goede hartslag en bewegen als een gek. Bij mij is besloten de kleine niet te halen maar ik moet wel om de dag blijven komen voor een ctg. Zolang de kleine het gewoon goed doet kan het geen kwaad zei mijn gyn. Maar wat is te klein ? Mijn kleintje is nu 2167 gram en ik ben 37 weken zwanger. Groetjes Miranda
Hoi Gipsy, hebben ze ook een groeiecho gemaakt? Ik heb in hetzelfde schuitje als jou gezeten, Iman kreeg ook te weinig voeding en was dysmatuur. dus net als jou beeb. Ik ben met 38 weken en 1 dag ingeleidt. Als je vragen hebt, hoor ik die graag, misschien kan ik je gerust stellen! Liefs
1 van mijn tweelingboy's werd met 34 weken geschat op 1900 gram en dat was vergeleken met de andere aan de kleine kant. Vervolgens ben ik met 35 weken bevallen (ingeleid, vervolgens keizersnede wegens ziekte) en toen bleek hij toch 2445 gram te zijn, maar omdat zijn hoofdje door druk wat scheefgeduwd was (was gelukkig na 2 dagen bijgetrokken ) konden ze hem niet zo goed meten. Dus mijn tweeling woog bij de geboorte (35 weken) 2445 en 2610 gram. Flinke knullen dus voor die termijn en het zijn van een tweeling. Maar zo zie je maar dat de metingen niet altijd hoeven te kloppen en als je kindje idd wat klein is dan zal het buiten de baarmoeder waarschijnlijk sneller groeien als in jouw buik. In een couveuse kunnen ze uiteindelijk toch echt de perfecte baarmoeder nabootsen. 3 Pond (1500 gram als ik me niet vergis ) is inderdaad wel wat klein, maar dat haalt je kindje echt snel weer in. Mijn tweeling kwam in de eerste maand dat ze thuis waren (waren 2 weken oud toen ze mee naar huis mochten) elk 2 kilo aan, dat is gewoon 500 gram per week! Kinderarts had dat ook nog nooit meegemaakt ! Echt, maak je geen zorgen, houd voldoende rust zodat je kindje kan groeien en ze weten in het ziekenhuis echt heel goed wat ze moeten doen. Veel succes en ik hoop dat het allemaal wel meevalt met het gewicht van je kindje. Veel liefs, Manou