Klein kindje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mris, 18 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ben toch benieuwd wie dit normeer heeft meegemaakt.

Ik ben inmiddels 35 weken zwanger en heb echt een hele fijne zwangerschap. Heb nergens last van gehad en de controles waren altijd prima.

2,5 weken geleden begon mijn verloskundige erover dat ze mijn kindje te klein vond en heeft me doorgestuurd naar de gyn. Ik heb toen een groeiecho gehad en de kleine blijkt echt klein te zijn. Met 33,5 week werd hij geschat op 1600 gram en zat onder de p3 lijn. De gyn heeft verder alles doorgemeten en verder is gelukkig alles goed. Ook beweegt hij echt enorm!:)

Deze week heb ik weer een groeiecho gehad en gelukkig is de kleine wel gegroeid, maar blijft rond die p3 lijn hangen. Hij wordt inmiddels met 35+2 geschat op 1900 gram.

Ik moet 3x in de week een ctg laten maken en. 2x in de week naar de gyn voor controle. Gelukkig ziet alles er verder goed uit.

Ik heb in mijn omgeving eens rondgevraagd en krijg heel vaak te horen dat er tijdens hun zwangerschap ook werd gezegd dat hun kindje te klein zou zijn, maar tijdens de geboorte niks aan de hand was. Ik krijg een beetje het idee van mijn omgeving dat ze er altijd maar naast zitten en dat ik me er totaal geen zorgen om moet maken.

Wie heeft dit ook gehad en hoe is dat tijdens de geboorte afgelopen?

2. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijne werd ook klein geschat ondanks dat ik zwangerschapssuiker had. Met 39 weken zou hij 2800gr wegen, nou vergeet het maar! Met de geboorte werd erg pijnlijk duidelijk dat dit niet klopte want er kwam een joekel van een baby uit: 3570 ( toen ik beviel was ik 40+6 dagen zwanger )

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zou wel kunnen toch. Bij 39 weken geschat 2800 en bijna twee weken later 3570 is 770 gram erbij. Is wel veel, maar ze kunnen wel tot zo'n 250 gram per week aankomen die laatste weken. Iets foutmarge erbij en dan zit je er wel.

@ TS: zou zelf toch wel een beetje van het scenario uitgaan dat het niet zo'n groot kindje gaat zijn. Ja, ze kunnen er soms heel flink naast zitten en zitten er meestal in ieder geval wel iets naast (of meer of minder). Maar zolang jij je goed voelt, de kleine het in je buik naar zijn zin heeft en jullie in de gaten gehouden worden: je er niet teveel mee bezighouden hoor!

Hier zaten ze wel redelijk in de richting met schatting gewicht tijdens zwangerschap en bij geboorte. Alledrie rond de 4 kilo (41+2, 41+1 en 39+5). Jongste had waarschijnlijk nog wel over die 4 kilo gegaan als ze had blijven zitten net zoals haar zussen, maar werd vooral kleiner geschat doordat ze niet heel lang was (en wel stevig dus ;)).

4. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

18 okt 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Hier groeide mijn kindje al een paar weken niet zo goed meer. Inderdaad erg klein, maar verder gezond, erg bewegelijk etc etc.
    Niks aan de hand dus. Uiteindelijk geboren me 36 weken, 1960 gr en 42 cm klein. Omdat ik dit al uit voor hand wist dat de baby klein was, had ik al veel prematuurkleding aangeschaft. En gelukkig maar want hij was pas 3 maanden toen hij maatje 50 droeg. Het belangrijkste was, hij is gezond!

Bij de geboorte moest hij nog wel aan de beademing. Had ook een bevalling van meer dan 12 uur. Hij was te flink voor de couveuse en heeft wel 2 weken in het zkh gelegen omdat hij zichzelf niet op temperatuur kon houden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

5. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Denk dat je er vanuit moet gaan dat het gewoon klopt en dar jullie een klein kindje krijgen.
    Onze eerste was ook klein maar heeft de schade wel ingehaald hoor! Al blijft het een klein meisje!

Ik zou twee pakjes maat 44 kopen, zodat je na de geboorte gelijk een passend pakje aan kan doen. Onze dochter verzoop echt ik maat 50! Vond het toen wel jammer dat ik (nog) niet kleiner had.

Succes de laatste weken!

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Suikerkindjes kunnen zelfs 500! Gram per week aankomen de laatte weken dus kan je niet vergelijken met normale zwangerschap dan zitten ze eerder eronder.

7. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier ook een baby in de buik die achterblijft in de groei. Een kleine twee weken. Mij hebben ze gezegd geen zorgen te maken omdat hij wel op zijn eigen manier groeit. Er zit wel een duidelijke ontwikkeling in. Wij vonden het niet zo raar omdat we beiden klein zijn en geen grote baby's zijn geweest.

8. zomerwondertje

zomerwondertje Actief lid

19 jul 2013
    248
    1
    0
    Hier twee kleine kindjes bij de geboorte, desondanks dat ze tijdens de zwangerschap niets hadden opgemerkt.
    allebei 49cm en de ene 2,7 kg, de andere 2,9 kg. En idd maatje 50 was nog te groot...
    de laatste weken komen ze wel nog het meeste bij hé. ik zou zeggen, probeer de laatste weken zo veel mogelijk ECHT te rusten, dat komt de baby alleen maar ten goede!

9. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

9 mrt 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze tweede was ook wat aan de kleine kant. Ik weet niet meer of ze een schatting gemaakt hadden, maar ze was uiteindelijk 3 kg bij 42 weken, toen ze geboren was. Voor ons best klein (andere 2 zijn met 3750 g en 4080 g geboren), want we zijn zelf allebei lang. Bij onze dochter waren nog andere dingen te zien en ze bleek een skeletafwijking te hebben, waardoor ze nog steeds erg klein voor haar leeftijd is. Haar kleine broerje heeft haar zojuist ingehaald ;)

10. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bekend verhaal. Hier werd ook de hele zwangerschap een gemiddeld kindje geschat/ gemeten. Met 37 weken kreeg ik een extra echo om te kijken of er iets aan de hand was waardoor de kleine niet in wilde dalen. Bij de echo gaven ze aan dat mijn zoontje met 37 weken 4/5 pond zou zijn (maar verder deed hij het goed). Dat was echt even schrikken. Daarna steeds ctg's en echo's en met 40 weken ingeleid, omdat ze een te klein kindje niet te lang wilde laten zitten. Bij de geboorte was hij 2850 gram, dus dat veel heel erg mee.

11. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste wisten we dat ze een kleintje was, 46 cm. en 2500 gram met 38 weken. De tweede werd door de gyn. geschat op 3000 maar was 3750 gr. op precies 40 weken. De gyn. gaf later toe dat hij er erg naast had gezeten. Ik zou op het advies van de gyn. vertrouwen en rustig proberen je controles af te wachten. Verder kun je ook niet doen denk ik.

12. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Onze eerste was met 42 weken 3080 gram en geschat gewicht 3500 gram, de tweede was met 38,3 weken 2850 gram en geschat gewicht 4000 gram en de derde werd geschat op 2500 gram en was met 38,3 weken 2815 gram.
    Ook kleintjes dus, maar een schattingnwil nie altijd even goed zijn.

13. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Weet je, met dit soort dingen is het heel moeilijk.
    Jij kunt best (met je kindje) bij al diegenen horen, waarbij ze er idd hartstikke naast zaten, maar voor 't zelfde geld, hebben ze helemaal gelijk.
    Dat maakt het gewoon zo moeilijk. Wie moet je nu geloven en waar moet je op vertrouwen?

Onze baby is gedurende mijn zwangerschap heel goed gemonitord, vanwege meerdere zaken, maar ook omdat de verwachting was dat ze prematuur en dysmatuur geboren zou worden.
    In ons geval zaten ze er een dikke 2 pond naast... dus ja...

Hebben ze ook al gezegd, wat ze gaan doen, als je kindje zo klein blijft?

14. jv23

jv23 Actief lid

16 mei 2012
    415
    0
    16
    belgie
    ze hebben tegen mij gezegd met de 20 weken echo dat het ook een kleintje was, en tot nu toe groeit ze volgens haar eigen curve. in het begin maakte ik me ook druk, maar heb beseft dat het niet uithaalt en zeker niet zal helpen....
    afwachten is het enige wat we kunnen doen!!! ik hoop alleen dat het niet wil zeggen dat ik overtijd ga gaan want verlang nu al zo erg tot ik ze in mijn armen heb!

15. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Eigenlijk valt er gewoon nog weinig over te zeggen als k dit zo lees.
    Vandaag weer een ctg gehad en controle en dat was gewoon allemaal goed. Volgende week weer 3x voor een ctg en dan nog weer een groeiecho.

Het rare is ook dat ik mij er niet zo'n zorgen over maak, juist omdat hij lekker actief is en gewoon wel groeit, maar dan op zijn eigen tempo. Het zijn vooral de vele controles waardoor ik denk, zouden ze het dan toch niet vertrouwen omdat ik zo vaak heen moet?

Ik moet ook zeggen dat ik heel moeilijk stil kan zitten en niets doen. Ik heb nu echt verplicht s'middags mijn rust momentje en meer kan ik gewoon niet doen:)

16. veulentje

veulentje Actief lid

30 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag van de bevalling klein geschat (wat resulteerde in ziekenhuisbevalling) en ze was achter af gewoon 3200 gram.

Deel Deze Pagina