Ik had 2 jaar nodig om fysiek te herstellen. Wilde toen eerst even genieten. Zit 3,5 jaar tussen 1&2 en ik vond dat heerlijk. De oudste was zoooo lief met zijn zusje, speelden heel veel samen. De jongste ging gewoon mee naar sporten etc van broer. Toen kwam pluszoon er jaren later bij dus nu twee van 9 en 1 van 13. Dat is echt prima verschil. Uitjes zijn geen probleem om gezamenlijk te bedenken en soms juist ook leuk om de oudste de oudste te laten zijn en daar apart iets mee te doen. Nu net nog een baby en dat verschil is echt zo leuk! Ik ben ook geen baby en luiermoeder maar juist daarom had zoveel jaar 2 jong mij niks geleken (vanaf 5 jaar vind ik het pas echt leuk worden). We hebben nu met 2 in leeftijd van 9 het onwijs druk met sporten/muziek etc. Die van 13 gaat weer zelfstandig maar voor de anderen is dat nog te ver. Dus als er wat meer tussen zit ben je niet 4 dagen aan het rijden dan kan eentje weer dingen zelfstandig. Tja, alles heeft voor en nadelen ..
Voorheen had een leeftijdsverschil van 2,5 jaar me ideaal geleken. Helaas kwam bij ons de tweede niet vanzelf en jeetje wat heb ik er een verdriet van gehad dat de werkelijkheid steeds verder van mijn ‘plaatje’ af kwam te staan. Maar nu die tweede er met 5 jaar leeftijdsverschil is, vind ik het heerlijk! Bij de eerste vond ik de babyfase niet bepaald leuk, maar deze tweede keer geniet ik er juist intens van. Doordat de oudste al zo zelfstandig is én 5 dagen per week naar school gaat, heb ik ook alle rust en ruimte gehad om tijdens mijn verlof optimaal van de jongste te genieten. En nu kan ik op mijn vrije dag bijvoorbeeld met de jongste gaan babyzwemmen, want de oudste zit op school. Ik vond het ook totaal geen probleem om weer terug te gaan naar de fase van intensieve zorg en gebroken nachten, die we al jaren geleden achter ons hadden gelaten. Terwijl ik daar wel bang voor was van tevoren. Ik vind het nu juist fijn dat we slechts 1 kind hebben dat spookt in de nacht, maar van de oudste er op aan kunnen dat die gewoon lekker doorslaapt en het ons niet nog moeilijker maakt. En de oudste is helemaal hoteldebotel op zijn broertje, het blijkt heel leuk om de onderlinge dynamiek tussen een baby en een kleuter in huis te hebben. Een derde zit er voor ons waarschijnlijk niet in, maar als die er toch zou komen en ik het zelf voor het kiezen zou hebben, zou ik weer voor een leeftijdsverschil van minimaal 3, maar liever nog 4 jaar gaan.
Toen mijn dochter 6 maanden was, dachten we dat ik weer zwanger was, maar dat was niet zo. Het begon toen toch te kriebelen en waren we begonnen aan nummer 2. Helaas ging dat niet zo makkelijk en duurde het 23 maanden voordat ik zwanger raakte. Nu schelen ze 3 jaar en bijna 2 maanden. Ben er heel blij mee, maar had toch liever 2/2,5 jaar verschil gezien, dus je moet ook het geluk hebben dat je snel zwanger raakt, want het kan wel eens heeeel lang duren.
Hier schelen de jongens bijna 3 jaar. Nu komt er weer een kleintje bij en die zal dan 10 & 13 jaar schelen met de grote broers. Hoe we dat gaan ervaren is nog even afwachten.
Hier schelen de jongens ook 3 jaar. Ik heb wel al vaak gedacht dat een kleiner leeftijdsverschil echt veel moeilijker had geweest. De oudste kan zoveel dingen al alleen nu, dat had hij nog niet gekund toen hij 2 jaar was. Ik geef maar een voorbeeld. Gisteren zat ik de kleine een flesje te geven en de hond moest dringend gaan plassen. Vraag ik gewoon aan de oudste of hij de deur even kan opendoen. Of hij heeft honger, ja joh ga maar naar de kast en haal er een koekje uit. De oudste begrijpt ook dat een baby veel huilt en aandacht nodig heeft. Ik denk dat hij dat vorig jaar echt nog niet had begrepen, dan was hij vast veel jaloerser of bozer geweest. Nuja alles heeft zn voor- en nadelen waarschijnlijk. Ik vind dit wel echt fijn zo.
Ik wilde er 18 maanden tussen, net zoals ik met mijn zussen heb. Maar ik vond borstvoeding geven - en daardoor geen (goede) cyclus hebben - uiteindelijk belangrijker dan een klein leeftijdsverschil. M'n kinderen schelen nu opeenvolgend 2j3mnd, 2j6mnd en 2j7mnd. Ik ben elke keer pas weer ongesteld geworden 13 maanden na de bevalling. Het leeftijdsverschil vind ik nu wel fijn. Ze spelen allemaal wel met elkaar op verschillende manieren en het is fijn dat de oudere broers/zussen al wat zelfstandiger zijn wanneer er een baby geboren wordt.