Nou hebben we n keischattig doosje gekregen voo gipsafdrukje voor handje of voetje. Wanneer is deze t beste te maken ? Onze kraamhulp zei als ze slaapt, van dr voetje. Hebben jullie ervaring ? Tips are welcome..
Het is mij met alleen gips nog nooit gelukt. Wel met de setjes van BabyArt, dat is met een soort klei waarin je de afdruk maakt en dan giet je daar gips in.
Bij Tim hebben wij het rond 4 maanden gedaan met verf dan. Zo zijn de handjes ook mooi gelukt. en je moet met 2 zijn. De 1 houdt de baby in een houdgreep, de andere gaat stempelen.
Mara was 3 maanden, toen hebben we haar handjes en voetjes gedaan (in zo'n blikje). Ze was wakker toen we het deden.
Beetje late reactie dus ik weet niet of je er nog wat aan hebt... Al die kant en klare gips setjes werken voor geen meter. Je moet het handje of voetje bijna breken om er een afdruk in te krijgen. Maak brooddeeg (recept zal wel ergens op internet staan) en doe dat ik een kommetje oid. Druk daar het handje of voetje in (voordeel : als het de eerste keer niet lukt kneet je het deeg weer en doe je het opnieuw in het kommetje) en giet er daarna gietgips overheen. Hard laten worden en je kunt het vervolgens zo van elkaar af halen. Hier een perfect afdrukje van zowel de voet als de hand. Zal zo even een foto maken en deze posten.
Wij hebben een voetafdruk met verf van de eerste week. Hebben we de kraamzorg laten doen. Handje lukte niet omdat ze deze dichtknijpen. Inmiddels heel wat tekeningen met handjes en voetjes van kinderdagverblijf.
Ziet er leukuit hoor, ! Hier ook 2 blikken gekregen, en ik dacht.mocht er dan een van handjes mislukken, gebruiken we de andere gewoon voor voetjes.
Is het niet zo, dat je dan gewoon eerder t voetje erin moet drukken ? ( heb t nog niet bekeken t blik) maar uit mijn eerdere gipservaring ... t word wel snel hard, maar als je er maar vlug genoeg bij bent..breek je niets ... en jouw brooddeeg idee is ook errug leuk ! heb je daarna t brooddeeg in een ander bakje gedaan en daar gips overheen gegoten ? leuk idee. ik wil t ook wel proberen, maar moet ik wel ff weten hoe..
Ik bedoelde dus dat je met die kant en klare blikjes zo hard op het handje of voetje moet drukken om een afdrukje erin te krijgen dat je bijna bang bent dat je wat breekt. Wij hebben erg hard gedrukt en uiteindelijk stond er 1 teen in de afdruk ofzo. Ik heb eerst het brooddeeg gemaakt, vervolgens in 2en gespiltst en toen ik twee bakjes netjes aangedrukt. Vervolgens in de ene het handje gedrukt en in de andere het voetje. Vervolgens met gietgips(modelgips heet dat geloof ik)afgieten. Ik had zelf in de bakjes eerst nog een plasticje gedaan omdat ik bang was dat ik het er anders niet meer uit zou krijgen. Dan hard laten worden en vervolgens kun je het zo uit de bakjes halen en het deeg van het gips aftrekken. Het deeg blijft namelijk wat langer zacht. Ik heb zelf het deeg ook laten drogen en bewaard (haha kan niets weggooien). Succes !!
Je kan ook oase gebruiken (voor nep bloemen of bloem stukjes te maken dat groene spul). Dat hebben ze gedaan voor onze zoon.