Klein schoolgaand kind

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rachel0317, 21 mrt 2025.

1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Tja, hoe je het ook keert, de kans is zeker aanwezig dat er opmerkingen komen en dat is niet leuk en niet elk kind kan daar even goeddeels omgaan.
    Mijn zoon is lang "klein geweest. Niet eens echt klein, maar wel een flink stuk onder het gemiddelde. Hij heeft er echt wel flink last van gehad en vooral van volwassenen veel opmerkingen over gehad en dat doet toch vaak wat met een kind, dus ik denk dat het heel terecht is dat ts zich zorgen maakt.
    Mijn zusje heeft altijd boven de +2 lijn gegroeid en is 1m89 geworden. Ook zij is daarmee gepest en krijgt zelfs nu al volwassene regelmatig opmerkingen. Dat kun je idd ook krijgen met andere (uiterlijke) kenmerken, maar dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend.

Rachel0317 en Neuzeke vinden dit leuk.
  2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Zorg dat je je angst niet onbewust doorgeeft, dat maakt een kind vaak onzeker over het in dit geval de.lengte. Een ouder die zich er niet druk om maakt, maakt de kans veel groter dat t kind zelf ook zich er niet druk om maakt en maakt een kind weerbaar.

(Tee beeldvorming, ik kreeg wel eens van volwassenen te horen dat mijn zoon vast kanker moest hebben vanwege zijn haar.... dus het was en is.opvallend)

Rachel0317 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    In mijn ervaring zijn het veelal de volwassenen die het nodig vinden om er opmerkingen over te maken. Alsof het een soort prestatie is.

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Dat klopt! De kinderen, zeker als ze jong zijn, benoemen gewoon een kenmerk zonder waarde eraan te hangen. Maar er lopen wat bijzondere volwassenen rond. Ik ben zelf wel eens opgetild als puber door een volwassene omdat ik zo klein en maar 40 kilo woog en dat vond ie schattig... over bizar gesproken :|
    (En mijn lange oom van 2.14 wordt staande gehouden en zelfs foto's van gemaakt. Hij gaat niet meer graag naar restaurants waar veel chinezen werken, die spanden de kroon. Alsof t een attractie is :|)

Maar ja daar doe je weinig aan behalve er zelf mee leren om te gaan

Rachel0317 en suus1983 vinden dit leuk.
  5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Mijn pleegdochter is heel klein, toen 1,28m, onder -3 lijn. Zij werd in haar nieuwe/ tijdelijke klas (groep 7)ook steeds door haar klasgenoten opgetild omdat ze haar schattig vonden en dat vond ze irritant.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Dat klopt, maar zeker in de puberteit is dat echt niet altijd makkelijk. Als volwassene wen je daar ook wel aan, maar als puber val je toch vaak het liefste niet echt op.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    #27 GroeneBomen, 23 mrt 2025
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2025
    Ik denk dat 13/14/15 voor iedereen wel vrij k#t is daarin (en ik ooit maar naief denken dat de popu meiden daar geen last van hadden en die hadden er juist veel last van omdat de veel aandacht kregen) en daarna wil je weer uniek zijn :roflmao:

Ik had een ernstig verminkte klasgenoot. Dat zorgde er wel voor dat je wel anders kijkt naar je eigen imperfecties. Als zij rechtop kon blijven staan, terwijl ouders hun kinderen van school haalden omdat ze niet met het traumatische beeld werden geconfronteerd, ze in de supermarkt werd aangesproken door een wildvreemde tokkie die vroeg of ze niet liever dood was gegaan... dan kun je zelfs in je eigen onzekerheden nog relativeren. Haar ouders waren écht zo'n bron van kracht daarin. Ja je bent anders, so what! Gebruik het als je kracht

Net als met kleine klasgenoten: als je ze dagelijks ziet wen je er echt wel aan. Is het normaal. Tuurlijk zul je wel een opmerking kunnen krijgen, maar die opmerkingen onderling wel gaan krijgen. De lange mensen vervloeken dan weer de kast die op een fout hoogte staat, de korte mens baalt van de volleybal opstelling bij t net en tja bij de beruchte schikking van de ringen.... is het #dwerg aan de ene kant en de lange benen aan de andere kant. T hoort erbij.

Je ontkomt er niet aan, zoon heeft lange lompe voeten. Ja maat 38/39 valt op. Tja hij ziet dan weer de maat 36 van de klasgenoot die zelfs iets ouder is. En benoemd t het en dat is het ook gewoon.

8. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    349
    316
    63
    Vrouw
    Hier kind die ook altijd klein geweest is. Gaat volgend jaar als een ukkie naar de middelbare. Fietst nog op een 24 inch fiets tussen klasgenoten op een volwassen maat fiets. Ziet zelf dat hij klein is, maar geen enkel moment is hij gepest.

Natuurlijk waren er wel eens opmerkingen, maar hij grapte er zelf het hardst over en sindsdien was het klaar. En ja als hij het hoge raam van de juf dicht moet doen nemen 2 jongens hem op de schouder en als het lukt juicht de hele klas incl juf.

Die van mij is gewoon een populair kind. Heeft zn lengte niet mee, maar zn bekkie des te meer. Het is dus niet per definitie een aanleiding voor pestgedrag.

Rachel0317 en MadeInUSA vinden dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    #29 suus1983, 23 mrt 2025
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2025
    Nou als een "gemiddeld" iemand denk ik, ook wel populair vroeger, heb ik er idd geen last van gehad. Zelfde geldt voor mijn dochter nu. Het is echt wel makkelijker dan.

En natuurlijk moet je dan leren hoe je er het beste mee om kunt gaan, maar dat is ook deels karakter en niet altijd aan te leren helaas. Dus ik denk dat het goed is om er bij voorbaat rekening mee te houden en bijvoorbeeld eens te kijken naar weerbaarheidstraining indien nodig. En niet elk kind zal dat nodig hebben, maar sommigen wel en dat is ook prima. Niet alles kun je als ouders voorkomen en ik denk dat diegene in jouw voorbeeld ook echt wel eens slechte dagen heeft gehad. Niemand ontvangt graag zulke opmerkingen of je nu gehard bent of niet.

En denk dat het ook uitmaakt waar je woont. In een wat meer diverse omgeving valt een kleine lengte misschien veel minder op dan hier bijvoorbeeld. Hier in het dorp ben je klein als je onder de 1.85 bent zo ongeveer als man haha.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Dat is waar. Zoon stond in de rij bij de lidl met een spaarkaart voor een knuffel. Een man en vrouw lieten hem voor. Zegt de man ben je niet te oud. Zoon zeggen nee. Vroegen ze nog hoe oud hij was. Maar volgens die man was 10 toch echt te oud voor een knuffelo_O

Mag je allemaal vonden maar als het niks aardigs hebt te zeggen gen dan stil.

Gelukkig vond een andere vrouw dat niet en liep naar hem toe en gaf hem een hele rits stickers. Kind mega blij.

Als hij klein of reguliere lengte was geweest zouden ze waarschijnlijk niks zeggen.

Gelukkig trok hij er niks van aan en ging blij naar huis.:)

11. Rachel0317

5 dec 2024
    19
    1
    3
    Vrouw
    Zijn botleeftijd was nagenoeg gelijk.
    En hij was gewoon normale lengte tijdens de zwangerschap.

Hij is hypermobiel, dus qua gewrichten zijn wij goed aan het trainen om deze te versterken.
    Ja inderdaad, als die zijn eigen lijn maar blijft volgen, dan is het prima wat dat betreft.

Heb je toevallig enig idee waar je online een groeicalculator kunt invullen met een min 2 lijn bijvoorbeeld? Die van de TNO lijkt niet (meer) te werken namelijk.

12. Rachel0317

5 dec 2024
    19
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je berichtje! Doet me alleen wat meer goed gelukkig.

esklessebes vindt dit leuk.
  13. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Hier is de jongste klein en fijn.
    In zijn klasse vorig jaar zaten een aantal meiden die 2 jaar achter zaten en dar waren net degene die hem uitlachten.

Zijn naam word ook altijd verkleind en hij word regelmatig opgetild.

Als iemand zegt: x jij bent klein dan valt hij daar niet over.
    Als het een herhaling word en een dagelijks iets vind hij dit zeer storend.

Ivm populair zijn.
    Ik ben ooit net omwille van die reden gepest.
    Ik was nieuw op die school, mooi snoet, jongens achter mij aan, veel vrienden in de klas enzo en toen dacht een kliek meiden dat dit echt niet kon.
    Wel die hebben mij een zeer lange tijd echt gepest.
    Kauwgom in mijn haar, stukje haar afknippen, boekentas uit de bus zodat ik hem miste....
    Gelukkig had ik altijd wel iemand die mij steunde of mee de bus uitstapte ofzo maar het was echt een kl*te periode.

14. Rachel0317

5 dec 2024
    19
    1
    3
    Vrouw
    Vreselijk hoe sommige mensen zijn, ik verbaas me er ook elke keer over. Ik heb het vooral naar de oudere mensen van 75+ deze zijn zo ongeloof onbeschoft, en iedereen maar zeggen dat je lief voor de ouderen moet zijn, ja als ze dat doen tegen mij of mijn kinderen dan wel ja...

Hij wordt ook regelmatig opgetild, maar dat is "gelukkig" door bekenden van school, en dit vindt hij alleen maar leuk.

15. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    669
    113
    Utrecht
    Ach, Neuzeke, wat ontzettend rot voor je dat je dat hebt meegemaakt op school. Ik word gewoon boos op die meiden. Bah!

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Die van de tno doet het nog wel alleen moet je op de hamburger drukken (3 streepjes onder elkaar).

Even getest en hij doet het nog

17. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    669
    113
    Utrecht
    Over klein zijn. Ik denk dat het voor een jongen toch wel anders is dan voor een meisje om echt veel kleiner zijn dan de gemiddelde lengte van leeftijdsgenoten.
    Mijn dochter is ook altijd veruit de kleinste van de klas en overal. Zij was nog geen meter lang toen zij naar groep 1 ging.
    Nu is mijn dochter ruim 10,5 jaar en 1.32m lang met schoenmaat 33 en weeg 27kg.
    Ze groeit wel, maar erg traag. Heeft nog geen enkele groeispurt gehad. Draagt kleding 2 en soms zelfs 3 jaar. Altijd al. Nooit een maat overgeslagen of heel kort (een seizoen) gedragen. Ook schoenen niet. Ze kan een heel jaar met dezelfde maat doen, soms zelfs 2 jaar.
    Wij zijn naar de kinderarts gegaan ivm haar afbuigende lengtegroei en chronische buikpijnklachten. Ze heeft gelukkig geen glutenallergie oid, maar darmparasiet die met antibiotica te behandelen is. En haar skeletleeftijd loopt 1,5jaar achter. Zij is qua groei dus nog maar 9 jaar. Dan valt haar groei ineens wat meer binnen de groeicurve.
    Gelukkig blijkt uit bloedonderzoek dat ze voldoende groeihormoon aanmaakt.
    Nu hopen dat de puberteit, menstruatie, later begint en zij dus nog inderdaad extra lang doorgroeit tov leeftijdsgenoten.
    De meisjes in de klas van mijn dochter zijn 1.45m - 1.50m lang en hebben schoenmaat 38-40!
    Ze fietsen op echte kleine damesfietsen terwijl mijn dochter op een 22inch fiets fietst.
    Echt een megaverschil. De meisjes dragen kledingmaat 154-164 of zelfs nog iets groter.
    Dat is bijna mijn kledingmaat......haha! Ik ben 164m, dus ook niet erg groot, maar ook niet erg klein. Ik ben wel benieuwd of mijn dochter mijn lengte gaat halen.

Rachel0317 en owly vinden dit leuk.
  18. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Onze zoon was en is ook erg klein. Hij groeide slecht. -3 met afbuigende groeilijn.

Liepen sowieso al bij kinderarts. Na meerdere onderzoeken ook sinds hij een jaar of 5-6 is bij de kinderendocrinoloog omdat er uit onderzoeken bleek dat hij niet genoeg lichaamseigen groeihormoon aanmaakt. Krijgt sindsdien genotropin en groeit nu beter. Hij is nu 12 en nog wel aan de kleine kant maar niet meer extreem klein

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Heb je het over mijn dochter? :roflmao:
    Nr3 (sept2014) heeft ongeveer dezelfde maten, weet ze niet exact op dit moment.

Nooit onderzoeken gehad omdat ze lichamelijk geen klachten had en verder goed ontwikkelde. Cb vond dat ik wel naar de kinderarts moest want ze zou een darmziekte hebben. Ik zag het nut er niet van gezien haar ontwikkeling en humeur. Ik ben zelf ook niet groot en ondergewicht komt aan beide kanten van de familie voor. Ook bij degene die bovengemiddeld waren bij de geboorte. Daarna was het lijntje zoeken en daarop verder groeien :thumup:

20. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    669
    113
    Utrecht
    Haha! Ook een kleine jongedame dus. Het is wel goedkoop qua kleding kopen :p.
    Bij het CB moesten wij met haar een keer extra komen tussen de gangbare metingen in, omdat zij dus zo weinig was gegroeid en onder de -2 lijn bungelde. Toen zijn wij wel gegaan.
    Verder maakten wij ons geen zorgen, alleen toen zij anderhalf jaar geleden erge buikpijnklachten ontwikkelde met diarree tot 8 keer per dag. Vreselijk was dat.
    Nou ja, het gaat gelukkig een heel stuk beter nu na de antibioticakuur. Hopelijk blijft het zo en is de parasiet eindelijk weg uit haar darmen.

Deel Deze Pagina