Dames, even een snel vraagje. Ik weet dat het niet goed is om de kattenbak schoon te maken, ivm toxmaplatose. Dit doe ik nu dus ook niet meer, die taak heeft vriendlief netjes overgenomen Maarrr nu las ik gisteren ergens dat deze bacterie ook voor kan komen in de uitwerpselen van knaagdieren. En laten we nou ook nog twee konijnen rond hebben huppelen in de tuin, waarvan ik de kooi normaal gesproken schoonmaak! Iemand enig idee of deze info klopt? Heb het verder nergens gezien of gehoord... Probleem is dat mijn vriend vrij serieus allergisch is voor hooi en stro, en als hij dus de kooi schoonmaakt, daar drie dagen last van heeft.. dus dat is eigenlijk geen optie. Gisteren heb ik voor de zekerheid de kooi maar schoongemaakt met handschoenen aan, en daarna mijn handen goed gewassen met Dettol. Zou het op deze manier gewoon kunnen?
Nee, heb het even gevraagd aan de "deskundige" (mijn man is dierenarts) en konijnen kunnen de toxoplasmose "eitjes" niet uitscheiden. Ze kunnen het wel hebben, maar dan is het niet besmettelijk. Dus geen probleem met konijnenkooi schoonmaken!
Eens met mopje! Je schreef echter wel dat de konijnen buiten rondlopen? Ik stel me zo voor in een open ren/tuin? Hou er dan wel rekening dat de grond/aarde waarop ze lopen ook besmet kan zijn. Ik ben een enorme fan van in de tuin werken, maar neem toch het zekere voor het onzekere en draag handschoenen. Die wegwerpdingen zijn 2 euro bij de action en dan heb je een hele doos. Kleine moeite, grote zekerheid.
misschien kleine tip, al weet ik niet zeker of dit in NL mogelijk is. Maar hier in Oostenrijk kan je je bij de vk erop laten testen. Zal bij de huisarts ook wel mogelijk zijn. Gewoon beetje bloed afgeven. Binnen een week heb je de uitslag. Ben je positief dan nog een keer bloed afnemen en als de 2 ook positief is dat heb je het virus al langere tijd. En omdat je katten heb, is kans heel groot dat je het onbewust al een keer opgelopen heb en dan heeft je lichaam een stof aangemaakt die je er voor beschermd. Was in mijn geval, dus kan gewoon lekker met de kat knuffelen de gehele zwangerschap. En je hoef dan ook minder op te passen met spek, en vlees wat misschien niet helemaal goed doorbakken is. (eet het als nog niet, maar weet als ik een keer wat verkeerd eet dat het niet meteen schadelijk is)
Dames, jullie zijn geweldig! bedankt voor de geruststelling! Ga ik lekker aan de poets met de konijnenkooi! Wel met handschoenen, vind ik toch een fijner idee. Maar hoef ik me daarom in elk geval geen zorgen te maken! Thanks! @merah, ja ze lopen buiten los. Maar we hebben een ieniemienie tuintje van 2 bij 7 meter, geheel betegeld. Daar lopen ze 24uur per dag los op. Maar dus geen aarde ofzo, en we werken daar ook niet in de tuin dus. Hooguit alles aanvegen 1x per week, haha. Echt bloemetjes planten enzo doen we alleen op ons dakterras een verdieping hoger, en daar komen de konijnen weer niet @marlbar, ja dat kan hier ook volgens mij. Zal het over twee weken even met de VK overleggen als ik daarheen moet voor intake. overigens, ik knuffel me een ongeluk met de katten hoor. Dat kan toch sowieso geen kwaad? Het zit toch puur in de ontlasting? één van mijn katten is nogal verliefd op me op dit moment, zodra ik op de bank neerplof komt ze naast me liggen en nestelt ze zich tegen me aan. Laatst zelfs een hele avond languit plat op mn buik. Reuze gezellig
Katten knuffelen doe ik hier ook nog steeds. Toxoplasma zit eigenlijk alleen maar in de ontlasting van jonge katten, dan moet je wel een beetje uitkijken. Maar als ze al een paar jaar zijn, dan zijn ze dikke kans ooit al eens een keer besmet geweest en kunnen niet weer ziek worden hiervan (en jij dus ook niet). Wij hebben wel een open tuin (met zand) en je weet nooit welke jonge katten uit de omgeving hier hun behoeften droppen... Have fun with the bunnies!
Kijk, weer wat geleerd! Ik leer hier dagelijks bij nooit geweten dat het alleen bij jonge katten voorkwam! Ik heb kat van 2 (jong dus) en die knuffeltante is bijna 10. Gelukkig bij ons in de tuin geen vreemde katten, ivm terrorkat van de buren, die alle andere katten vanaf het dak vakkundig uit de buurt houdt bedankt voor in de info en veel plezier met je katten!
Ik heb gewoon de kattenbakken gedaan toen ik zwanger was, ik heb er 4 zolang je geen hapje neemt van een drolletje en daarna gewoon netjes je handen wast is er niets aan de hand. Gelukkig kunnen drollen niet springen
Marlbar, met katten knuffelen kan sowieso hoor Hier ook 2 katten. Vriendlief verschoont de kattenbak, maar ik schep hem zelf ook geregeld uit. Ach, de dames zijn al 10. En ik heb mijn hele leven al katten, dus de kans dat ik ooit al eens besmet ben is groot. Wat niet wegneemt dat ik keurig handschoenen draag en erna heel goed mijn handen was. Hier kan je je ook laten controleren op toxoplasmose, is bij ook gedaan de eerste keer dat er bloed geprikt werd. Alleen is die uitslag nooit gekomen. Toch ergens iets fout gegaan? Maar aangezien er geen consequenties aan zitten heb ik het niet nog een keer laten prikken.
hier in België word je er automatisch op getest... Ze zouden dat in Nl beter ook doen he Dan moet je je al minder zorgen maken...