Vaststellingsovereenkomst en ontslagvergoeding, wanneer daarna WW aanvragen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ziezo1980, 4 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

14 dec 2010
    88
    0
    0
    Beste mensen van het webcareteam,

Mijn werkgever vond dat mijn huidige baan niet te combineren was met een kindje en ouderschapsverlof opnemen. Daarom hebben ze me een VOK geboden. Omdat het de sfeer natuurlijk niet ten goede komt, ben ik na overleg met een jurist akkoord gegaan. Nu ben ik vanaf volgende week vrijgesteld van werkzaamheden en ga per 1 januari uit dienst. Hierin zit dan ook mijn zwangerschapsverlof.

Ik krijg een ontslagvergoeding mee. Ik wilde graag ouderschapsverlof aan mijn zwangerschapsverlof plakken. Nu ik ontslagen wordt kan dat niet. Als ik dan per 1 januari WW zou ontvangen moet ik natuurlijk ook eigenlijk vanaf die datum weer beschikbaar zijn voor werk. Ik begrijp dit wel, maar is het ook mogelijk om te zeggen: ik neem eerst die maanden 'ouderschapsverlof' en ga pas per 1 april op zoek naar een baan en krijg dan ook pas per die datum (mocht ik dan nog niets gevonden hebben) WW? Met mijn ontslagvergoeding kan ik het wel een paar maanden redden en ik hoop dan de hele WW niet meer nodig te hebben. Maar mocht het nodig zijn, is het fijn om nog te hebben.

Concreet de vraag dus: moet je direct WW aanvragen op de datum dat je uit dienst gaat, of kun je dit nog een aantal maanden uitstellen en dan nog in aanmerking komen voor WW?

Alvast bedankt voor de info.

Groeten,

Ziezo

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ziezo,

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering, moet je in 26 van de 36 weken voor de uitkering hebben gewerkt. Als je een tijd niet hebt gewerkt, kan daarmee het recht op WW vervallen.

Je kunt dus het beste WW aanvragen met ingang van de datum dat je uit dienst gaat. UWV stelt dan de hoogte en duur van je WW-uitkering vast.

Nadat je WW is toegekend kun je je tijdelijk (maximaal 6 maanden) niet beschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt. Voor de duur van deze periode wordt je WW-uitkering dan beëindigd.

Als je binnen 6 maanden na deze beëindiging weer beschikbaar stelt, wordt de uitkering weer voortgezet.
    De einddatum van je WW-uitkering schuift op met de duur van de periode dat je uitkering is beëindigd.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

14 dec 2010
    88
    0
    0
    Beste Rene,